Kontakt

kristine.ullebo@hotmail.com

Kristine Ullebø

Kristine Ullebø

Kristine
Ullebø

skal bloggerne ta ansvar?

I går kom jeg over en litt interessant artikkel, nemmelig denne - hvor en ernæringsfysiolog advarer mot motebloggerne og mener motebloggerne selv er en av årsakene til at fokuset på kropp og overdrevent fokus på sunt kosthold (også kalt "ortoreksi") har eskalert såpass mye som det har gjort de siste årene.


Jeg ble faktisk oppriktig irritert av å lese denne artikkelen, og for å forstå hva jeg mener så må dere nesten lese den selv. Det første som jeg syns er ganske oppsiktvekkende, er at denne "ernæringsfysiologen" som hun blir omtalt som, faktisk presterer å legge skyldebøtta på blant annet Caroline Eriksen, eller Fotballfrue. Jeg mener, tenk dere om nå: Om du leser en blogg om en person som er kraftig, men som blogger om trening, sunt kosthold og trening - kaller du henne for et dårlig forbilde da? Nei. Enn om personen som skriver bloggen er tynn, da? Vel, da blir plutselig alt snudd på hodet og personen blir sett på som et kjempedårlig forbilde. Hvor er moralen i dette?

Jeg snakker ikke om meg selv, for ja - jeg vet godt at kroppsfokuset den dag i dag er på feil plass. Og ja, bloggere kan være en faktor i hvordan kroppsidealet har utviklet seg, men ikke kom her og si at det er grunnen. Det blir det samme som å si at tynne folk ikke får lov å gå ute i offentlighet, for folk kan jo se de der også, eller hva? Eller nei, vent litt. "Folkens, alle som er slanke: legg ned bloggen deres og aldri vis dere i offentlighet. Dere er for tynne til å vise dere frem og dere bør skamme dere."

Stakkars uskyldige dame, sier nå jeg. Så utrolig mye pes hun har fått gjennom hennes bloggkarriere kun fordi hun er slank, og jeg med sikkert kun 1/10 av lesertallet hennes klarer ikke å forestille meg hvordan det må være. Altså, selvfølgelig blir enkelte (naturligvis) påvirket av bloggen hennes på lik linje med alle andre blogger, men skal hun virkelig legge seg flat på grunn av det og vri om hele livsstilen sin, som for øvrig er sunn? Dietten hun går på skal ikke jeg gå inn på da jeg ikke har mye peiling på lavkarbo, men kostholdet og treningen hun fronter er jo faktisk bare bra for menneskekroppen. Må hun spise på Mac'ern 4 ganger i uka og slutte å trene for at hun skal bli et godt forbilde? Er det det som må til? Hva skal til for at hun skal bli et godt forbilde, er det noen som kan svare på det? Jeg kan hvertfall ikke svare på det, for i mine øyne er hun et kjempeflott forbilde.

Men for all del, om man vet at man blir påvirket av å lese blogger, så er det jo ingen ting annet å gjøre enn å simpelten slutte å lese. Jeg mener det er helt opp til leseren selv. Og nei, dette er selvfølgelig ikke ment negativt mot de som blir påvirket av bloggere, for det blir jeg selv. Jeg er bare en av de som ikke legger skylden på de på grunn av det, for jeg vet selv at det var jeg som klikket meg innpå.



bilde; fotballfrue.no

Tipper dette er en del delte meninger om, så nå er jeg nysjerrig. Hva mener dere? Hvem skal ta ansvar - bloggeren eller leseren?

115 kommentarer

Anette

15.12.2012 KL. 21:48

Jeg syns bloggern og lesern burde ta ansvar

Emilie foto og hverdag

15.12.2012 KL. 21:48

kjempebra skrevet er så enig! :-)

Linea

15.12.2012 KL. 21:54

Synes absolutt at det er leseren som skal ta ansvar, om man ikke tåler å se andre tynne uten å bli så påvirket at du slutter å spise ol, så er dt du selv som må skjønne at du ikke kan lese blogger mere :)

Lise

15.12.2012 KL. 21:55

bra skrevet!

15.12.2012 KL. 21:56

HELT enig med deg! Du fikk liksom.. virkelig sagt det!

Frida Elise Gøtestam

15.12.2012 KL. 21:56

jeg mener leseren har ansvaret tror jeg.

Juliet

15.12.2012 KL. 21:56

Hey Krissy :) I think that you should do a post with your favorites blogs! :)

Amalie Bjønhom - Kommenterer tilbake

15.12.2012 KL. 21:57

Jeg synes begge burde ta ansvar

Linn - Hund, foto og hverdag

15.12.2012 KL. 21:58

Uansett hva man skriver om er det noen som kan bli påvirket, både positivt og negativt. Men om en person får spiseforstyrrelser av å lese bloggen til Caroline er det vel ikke Caroline som er problemet? Det er vel heller personen som har hatt en "svakhet" og trenger hjelp til å ikke bli så lett påvirket.

Det blir rett og slett for dumt å skylde på bloggere for alt mulig.Caroline får folk til å få spiseforstyrrelser, martheborge får folk til å bli shopoholikere, Tcmn får folk til å begynne å snuse, livingdoll får folk til å reise mer enn dem burde. Ja, og slik fortsetter lista. Det blir rett og slett for dumt.

Selv har jeg blitt beskylt for å legge ut for søte bilder av hunden min, og det kan få folk til å kjøpe seg liten hund uten å tenke seg om. Virkelig? Skal jeg få skylden for det?

Nei, slutt på skyld på andre og ta ansvar for egne handlinger og besluttninger!

Torill

15.12.2012 KL. 21:59

Det som blir så lett påvirket burde ikke få lov til å være på Internet. Leseren burde ta ansvar!

Maria

15.12.2012 KL. 22:00

veldig enig med deg !! det er dårlig å legge skylden på bloggerne. slankepresset er der uansett om enkelte blogger legger ned eller ikke. Det er i all slags media, på skolen og ja enkelte ganger i hjemmet. kan være foreldre som slanker seg og påvirker barna. om de ikke leser det på blogg, så finner de det i blader og div. fra forbilder..filmstjerner, musikere osv. bloggere synes jeg kommer ganske langt ned på den listen. JA jeg vet at mange ser opp til bloggere, ..og enkelte bloggere tar kansje ting litt til det ekstreme, men sånn er det desverre blitt i denne verden vi lever i.

Så jeg tror at hver enkel foreldre bør ta på seg dette ansvaret, for det er jo de som skal kontrollere hva ungdommene leser på nettet å blir påvirket av ?? ....så hva gjør egentlig en person under 12 år på blogg.no ? ...man kan jo kansje starte der. sette en aldersgrense på å lage blogg. man kan selvfølgelig lese blogger uansette alder, men jeg ser på MANGE bloggere som GODE forbilder jeg da! ....de må bare finne noen å legge skylden på....å denne gangen ble det bloggere.

Hege - Hverdagen med ME

15.12.2012 KL. 22:04

SÅ enig med deg!!

Solveig

15.12.2012 KL. 22:04

Altå, nei, det er ikke sunt å spise på maccern 4 ganger i uka, men det er heller ikke sunt å ALDRI spise noe usunt, og spise lavkarbo absolutt hele tiden, faktisk synes jeg det er helt sykt at fotballfrue må lage lavkarbo i alt, tillgmed boller, julekaker osv.. Jeg mener at du da har et usunt forhold til mat når du aldri skjeier ut, og hvis du da gjør det, med en 70% mørk sjokolade?!

Linn

15.12.2012 KL. 22:09

"Om du leser en blogg om en person som er kraftig, men som blogger om trening, sunt kosthold og trening - kaller du henne for et dårlig forbilde da?" - Altså, den setningen ga jo ingen mening i det hele tatt. Skjønner ikke hva du vil frem til.

Guro

15.12.2012 KL. 22:11

Jeg er helt enig med deg Kristine!:)

Hedda

15.12.2012 KL. 22:13

Kunne ikke vært mer enig i det du skriver!! Leste artikkelen her om dagen, og tenkte akkurat det samme!

Johanna Fredriksen

15.12.2012 KL. 22:19

Så bra skrevet, og jeg kunne ikke vært mer enig!

Sunniva Berggreen Kaalaas

15.12.2012 KL. 22:20

Er så utrolig enig med deg! På tide at noen faktisk turte å si dette høyt.

15.12.2012 KL. 22:23

Enig med deg! Bra skrevet

cathrinepauline

15.12.2012 KL. 22:27

Jeg er enig med deg! Bloggleserne burde selv ta ansvar for sin egen kropp uten at bloggeren skal ha noe med den saken å gjøre. Man kan selvfølgelig bli påvirket av bloggen, men det er viktig å huske at alle er forskjellige og ikke har de samme behovene eller kroppsbygningen! Fotballfrue spiser jo sunt, trener, har fin stil og ser strålende ut! Hva må til for at hun skal bli et bedre forbilde? Hun hjør sikkert noen "feil" innen kosthold, men det gjør vi vel alle? Som du sier, så er jo ikke et godt forbilde en som sitter på macdonalds 4 ganger i uka! Bra skrevet, og tøft av deg a du tørr å ta opp slike saker!

aubrey

15.12.2012 KL. 22:34

i am totally with you on this; i find that most bloggers are huge inspirations in just living healthier and happier lifestyles! it's not fair at all to say that bloggers are causing young girls to think they need to lose weight or do anything drastic to change their appearance!

aubreydanae.blogspot.com

Live

15.12.2012 KL. 22:34

Kunne ikke vært mer enig! Det er så utrolig irriterende at om du er naturlig kraftig og legger ut et bilde av deg selv i f.eks bikini så får du massevis av respekt og du blir nesten en helt, men om du er naturlig slank og legger ut et bilde av deg selv så får du bare masse hat og blir kaldt hore ol.

Linn

15.12.2012 KL. 22:34

Helt enig!

Isabel S. Raad

15.12.2012 KL. 22:49

enig!!

15.12.2012 KL. 22:49

Veldig enig med tingene du skriver her! Blir så oppgitt over alle som skal legge skylden på andre. Jeg mener at fotballfrue er et relativt godt forbilde som viser at trening og et sunt kosthold er viktig, jeg synes at bloggere som spiser usunt er dårligere forbilder, de viser jo at det å spise på mccern fire ganger i uken er helt greit. Hvorfor skriver ikke VG om det?

Synes virkelig overvekt er noe det burde settes mer fokus på, det er like farlig som anorexia. Hvis en som er overvektig legger ut et bilde av seg selv i bikini (da tenker jeg OVERVEKTIG, ikke bare en med mye former) har jeg en oppfatning av at mange sier det er så positivt og alle skal fortelle de hvor flott de ser ut, men med hvis en som faktisk ser sunn ut (og kanskje er tynn) legger ut et bilde er de ute etter oppmerksomhet.

Nå ble dette satt veldig på spissen, men hvis jeg hadde skrevet noe mer nå tror jeg bare det hadde blitt rot, så gir meg her.

Kathrine Louise

15.12.2012 KL. 22:50

For en artikkel sier jeg bare...

Hanne

15.12.2012 KL. 22:50

Bloggerne har ikkje skylda, men at dei har ein STOR medvirkning, det har dei så absolutt.

Fotballfrue er eit sunt forbilde for dei personane som ønsker å gå ned i vekt og leve sunt, men for 14 åringer, neppe ;) Eg har erfart dette på nært hold, så dette kan eg sei med handa på hjertet.

Caroline

15.12.2012 KL. 22:51

Ville bare sende deg en stor takk! Tusen takk for fantastiske ord og et veldig fint innlegg :)

Du er forresten utrolig flott, aldri tvil på det :)

Klem fra Caroline :)

Jenny

15.12.2012 KL. 22:51

Kjempebra skrevet! Er enige med deg jeg her altså ...

Fotografietmitt

15.12.2012 KL. 22:52

Ingenting er bra nok for det norske samfunnet. Ungdom sitter for mye i ro, flere og flere er overvektige. Fyfy! Ungdom tenker på trening, ungdom tenker på hva de putter i seg. Fyfy! Tror bare folk trenger noen å skylde på, det må alltid være NOENS feil...

Ja, jeg blir påvirket av bloggere, jeg har begynt med egentrening tillegg til håndballen, jeg tenker over om det jeg spiser er godt for meg, og jeg føler meg MYE bedre! Men det betyr ikke at jeg ikke kan kose meg. Jeg tror dere toppbloggere er en god inspirasjon, til det positive, og at dere ikke kan få skylden for noen andres psykiske problemer.

Lisasinblogg

15.12.2012 KL. 22:53

Begge to...

ilovehair

15.12.2012 KL. 22:56

jeg er såå enig i det du skriver :D Blir virkelig glad av mennesker som deg som har bakkekontakt når det gjelder kropp og kroppsformer. Hver enkelt person velger og lese blogg, liker man ikke bloggen - så ikke les den!!!

15.12.2012 KL. 23:01

Jeg er helt enig med deg, kjempebra skrevet!! Kroppsfokuset vi har i dag er ikke sunt men er det ikke bedre at vårt kroppsideal er å være tynn, enn overvektig? Bloggerne får blogge om hva de vil, leserne får lese det de vil! Om leserne er så lettpåvirkelige bør de virkelig holde seg unna internett, aviser og magasiner, ikke bare bloggene. ville forresten si at du er aldeles nydelig og flink, og du fortjener irkelig en plass på topplista!!

Ina Christine

15.12.2012 KL. 23:03

Jeg er helt uenig!

Å kalle det lesernes ansvar gir ingen mening. Det er ikke lett å vike unna blogger som promoterer tynne kropper og et alt for sunt kosthold. For en 13-åring, eller meg selv for den saks skyld, kan det bli en avhengighet å lete rundt på internett etter det man helst vil se - tynne kropper, tydelige krageben, and so on... Jeg har selv en spiseforstyrrelse og vet at internett - og diverse blogger - er som dop for oss. Må ha det, og vi oppsøker det uten å tenke oss om et sekund!

Bloggeren gjør ting tilgjengelig - ikke leseren... Derfor bør bloggeren absolutt ta ansvar!

... Og ang. det å se overvektige personer... Om man vil holde seg tynn, bli tynnere og plutselig ender opp med en syk diett, så overser man alt annet enn det som er relevant glatt!

Derfor er overvektige ikke dårlige forbilder for oss spiseforstyrrede, men vi forholder oss ikke til dem. De gir oss ikke det vi vil ha, om du skjønner?

Synes det er synd at det er så mange som er enig med deg over her. Dessverre...

vilde

15.12.2012 KL. 23:06

Er så enig i det du skriver, er du kraftig og spiser sunt så er du liksom ett godt forbilde og er du tynn, vel da er det jo helt uhørt. Caroline ser jo helt strålende ut og om noen får problemer med selvbildet etter å lese slike blogger, vel da må de rett og slett bare slutte å gå inn på. Du er forresten sykt flink til å skrive saklig og få fram poenget i saker. Talent :)

15.12.2012 KL. 23:14

Synes at det er litt delt jeg. Alle er liksom "må ha min perfekte tynne kropp til sommeren" og slikt. Det er ikke så veldig gøy for den som ikke har like mye mulighet til å trene, som har det fælt og ikke tør eller kan gjøre noe med det. Selvfølgelig skal bloggere få lov til å blogge om hva de vil, men jeg syns bloggere sier at den perfekte sommerkroppen er å være tynn og slank. Den er ikke det, det er ikke noe bilde på hvordan en perfekt kropp er, som en fasit. Alle har forskjellige meninger, og jeg sier at alle er forskjellige og at der er utrolig bra.

Ingrid

15.12.2012 KL. 23:22

Jeg synes det rettes mye urettferdig fokus mot fotballfrue (hun er ikke så ekstrem som media skal ha det til bare fordi hun er tynn), men det betyr ikke at bloggere ikke bør tenke over hva de skriver heller. Jeg har sett blogger som legger ut næringsinnholdsoversikt over alt de spiser, og/eller hvor mye vedkommende trener, med et så ensrettet fokus at det blir mer som en diettdagbok enn en blogg. Selvfølgelig er dette et todelt ansvar, de som leser og blir så lett påvirket må også ta ansvar for seg selv og søke hjelp. Likevel er det slik at de som er sykelig opptatt av mat/å være tynn e.l., oppsøker blogger og likesinnede på nettet som "motiverer" dem. For eksempel thinspo-tumblrs. Se på kommentaren til Ina Christine over her.

Men det verste, etter min mening, er bloggere som skriver stygt om folk som ikke er like tynne som dem selv. Jeg har ikke sett noe særlig til det på norske blogger, men enkelte svenske blogger jeg har sett kan være riktig så stygge. Det er klart at unge jenter blir påvirket når de får inntrykk av at bloggeren de ser opp til synes de er ekle hvis de ikke er like tynne.

Molly

15.12.2012 KL. 23:25

Jeg er helt enig med deg, det er leserne som bør ta ansvaret, ikke bloggerne!

Kristine Valberg

15.12.2012 KL. 23:30

Uten tvil; leserne. Veldig enig i det du har skrevet ovenfor! :)

Sara Berget - Kommenterer tilbake

15.12.2012 KL. 23:32

u said it Kristine, er så sykt enig med deg! Er ikke vi som skal ta ansvar osv, er jo leserne som leser. Hvis det påvirker de så kan de heller bare slutte å lese.

Aud

15.12.2012 KL. 23:42

Helt enig med deg Kristine..

Synne

15.12.2012 KL. 23:46

Enig med masse av det du skriver, for eksempel at Caroline ikkje forjener så mykje hets. Men å feie det heile under teppet ved å sei at lesaren må ta ansvar for kva han/ho les? Det tykkjer eg blir eit veldig snevert syn på saka... Me veit alle at det kryr av unge jenter, dvs kanskje 11-14 årsalderen som les bloggar og då er det umogleg å ikkje la seg påvirke... Topplista kryr av syltynne jenter og det kan fort føre til at andre føler dei også må sjå sånn og sånn ut for å bli "suksessfull" eller populær og eg trur mange blir fullstendig opphengt i korleis dei ser ut og kva kler dei har. Derfor meiner EG at alle som bloggar bør tenke over kva signal dei sender ut, og kva signal dei har lyst å sende ut.

Når det er sagt, er eg einig med deg også i det at det er mykje sunn inspirasjon der ute, eg tykkjer for eksempel Tuva Willassen gir jenter eit nytt syn på kropp, då ho trenar hardt for å bygge musklar for ein skikkeleg sterk kropp.

For å oppsummere (haha artikkel) skulle eg ønske at f.eks. topplista hadde vært litt meir variert, og ikkje berre bestått av "typisk" vakre og vellykka folk. Lesaren er også fullstendig uskuldig. Mange av dei som let seg påverke av slike ting er for unge til å kunne reflektere over kva denne bloggen gjer med ho/han. Derfor meiner eg det burde vere nokon som jobba for at unge skal skjønne kva bloggar og andre ting på nettet kan gjere med dei, og lære dei om "faresignala" og at når dei oppstår bør ein berre tenke at "nei. No kuttar eg ut denne bloggen/nettsida."

Silje Olsen

15.12.2012 KL. 23:49

Dette var et utrolig bra innlegg! Er enig med deg, og om lesere blir påvirket av bloggere, er det opp til dem selv og ikke lese bloggen! :)

Silje

15.12.2012 KL. 23:56

Du misforstår litt, tror jeg. Det handler ikke om at fotballfrue skal legge om livsstilen sin eller slutte å trene for å bli et godt og sunt forbilde. Det handler om at hun (og andre bloggere) skal være forsiktige med å legge ut hva de spiser og hvordan de trener til enhver tid - for DET kan påvirke de unge leserne. Selvfølgelig, bloggerne har ikke ansvar for at leserne får anoreksi eller lignende, for de kan jo enkelt velge selv om de skal lese bloggen eller ikke, men det er ikke så lett å ikke bli påvirket av alle disse bloggerne med perfekt kropp osv. Jeg har ingenting i mot fotballfrue, men hun deler litt for mye - og det er kanskje den lille delen som gjør at unge jenter føler seg for feite, for late og føler behov for å eventuelt slanke seg. Det handler altså ikke om at noen skal endre livsstil eller slutte å trene, det handler om hva man deler på bloggen til enhver tid.

Rannveig

16.12.2012 KL. 00:11

Er vel litt begge sitt ansvar tror jeg. Bloggeren kan blogge om det han/hun vil, Det jeg tror er viktig, er at bloggeren for eksempel, ikke legger ut bilde av seg selv og sier at slik skal det se ut liksom. Alle er perfekte på sin måte.

Caroline spiser sunt og trener. Hun har valgt det selv. Spiser noen fet mat som burgere fire ganger i uken har de valgt det selv. Ingen trenger å fortelle dem at de gjør feil og dømme dem for det. Så lenge de ikke gjør andre vondt med det spiller det vel ingen rolle hvordan dem ser ut og hvordan dem lever så lenge de har valgt det selv?

vildelekve-

16.12.2012 KL. 00:36

dt er ingens feil, og det er ingens ansvar...folk kan ikke for om de får problemer med spising!!! tro meg, jeg har det!! er innlagt på sykehus for spiseforstyrrelse. det er verken bloggerens feil eller leserens feil. det er hele synet i dag som er forvridd. alt handler om utseende, og ingen kan få skylden for att det har blitt sånn.

Cathrine

16.12.2012 KL. 00:37

Enig!!! Sykt bra skrevet

Silje :)

16.12.2012 KL. 00:44

Jeg syns ikke Caroline er uskyldig i det hele tatt. Er da vel ingen som TVINGER hun til å blogge? Hun kunne blogget om mote, sminke, hår, reise, politikk og ikke noe annet, men hun har selv valgt å legge fokuset på lavkarbo og trening. Du skriver at: "Om du leser en blogg om en person som er kraftig, men som blogger om trening, sunt kosthold og trening - kaller du henne for et dårlig forbilde da? Nei. Enn om personen som skriver bloggen er tynn, da? Vel, da blir plutselig alt snudd på hodet og personen blir sett på som et kjempedårlig forbilde. Hvor er moralen i dette?", men greia er at en overvektig/kraftig person som blogger om et sunnere liv faktisk prøver å oppnå noe, for det å være overvektig er nemlig ikke sunt. En tynn person derimot er allerede der hvor det er sunt å være, og DERFOR reagerer folk når fokuset er på trening. Jeg syns ikke Caroline ser sunn ut, men for all del, det er hun sikkert, men hun har SELV valgt å blogge om dette. Og derfor syns jeg det er HUN som bør ta ansvar.. Om jeg ikke husker feil, så har hun vel skrevet om en spiseforstyrrelse før også? Ofte har man spiseforstyrrelser uten å være klar over det selv...

16.12.2012 KL. 00:49

ja, selv om man har klikket seg innpå og det var vores valg, er det ikke så lett å la være!! hvis du er ufornøyd med deg selv, er det lett å kikke innom for å sammenligne deg selv. slik har hvertfall jeg det!! selv om jeg ikke vil, så klarer jeg faktisk ikke å la være, for jeg bare vil vite hvor tynn jeg er i forhold!! jeg legger ikke skylden på noen !! for det er ingen sin feil, men det blir feil når du sier att det bare er til å ikke klikke seg innpå!! jeg har store problemer med dette!!! å det er ikke så lett som du skal ha det til. det høres ut som du skal gjøre alt till en så enkel sak. noe det ikke er for de som ikke er perfekte!!! du er jo det, og da er det kanskje lettere og bare ikke klikke seg innpå. ikke bry seg om hvordan du er i forhold til andre, fordi du er perfekt!!! men det er ikke alle andre, så ikke si sånn!!!

16.12.2012 KL. 00:52

til silje :

BRAA skrevet!!! helt enig !!!

16.12.2012 KL. 00:54

ant nederst:

bra skrevet!!!

Nina M H

16.12.2012 KL. 00:56

Tåler man ikke å se tynne mennesker bør man låse seg inne i huset sitt, trekke for gardinene, aldri se på tv, og heller aldri bruke internett. Folk kommer i alle former og størrelser, sunne eller usunne. Tåler man ikke å se en tynn person som lever sunt er det ille. Tåler man ikke se slikt bør man selv ta ansvar og heller la være å se på folk.

Navn

16.12.2012 KL. 00:58

bullshit. jeg kan se på hun derre fotballfruen at hun er besatt av å være sunn og at hun er kraftig undervektig. helt ærlig, hadde en feit person blogget om kosthold hadde jo det at hun gikk ned i vekt vært noe å se opp til. men kroppsmessig ser jo en vanlig jente ikke opp til den personen og ønsker den kroppen (vet dette ikke gjelder for alle, men sånn dønn de fleste hvis du skjønner). fotball frue er en mager kylling som går på en evigvarende diett og trener hele tiden. et tegn på at hun er for tynn er at hun ikke har mer muskler enn hun har( går ikke an å bygge muskler på en underærnert kropp). jeg synes ikke man skal blogge om slikt hvis man er psykisk syk og prøve å smitte over på andre. jeg vet jææævlig godt selv hvor fort det er gjort å bli smittet av sånt drit. jeg så på de tynne bloggerene, prøvde å finne ut hvor mye de veide og hvor høy de var for å sulte meg ned til den vekten sånn at jeg kunne ligne dem. ikke vanskelig å gjette hva det resulterte i. man tenker jo at det skal være likt for alle og at alle uansett vekt, kjønn ja you name it, skal få bestemme som de vil, men visse hensyn må man helt ærlig ta. bør en med anoreksi oppfordre andre til å gå på sulte diett fordi de gjør det selv og smitte andre med dritet sitt? nei. bør en med ortoksid skrive om alt det sunne de spiser og oppfordre andre til å få et forvrengt syn på mat og ikke unne seg noe godt fordi da er de ikke like flink som sylfide bloggeren? nei. seriøst. uten alle bloggene som alltid skriver om mat og trening hadde ikke fokuset vært nært det samme.

Stine Marlèn Bardo

16.12.2012 KL. 00:59

bra skrevet, Kristine! Jeg mener at alle må få være akkurat som de vil, enten de har en blogg eller ikke.. Det er ikke bloggeren sitt ansvar om noen blir påvirket, men det er samtidig ikke leserens feil. Det er bare slik mennesker er, man blir påvirket av hverandre, and so be it. Ingen trenger å angripes av den grunn.

Solveig

16.12.2012 KL. 01:25

Tror nok eksperten vet mer hva hun snakker om enn du - du er jo tross alt ikke en ekspert...og stakkars dame? Hun velger selv å ha den bloggen - og når man oppretter blogg så er det jo respons man vil ha, er det ikke? Skjønner ikke poenget ditt her, hun er 25 år og vet godt hva hun gjør. Hun vet SÅ godt at hun er et forbilde for unge jenter, og hun vet SÅ godt hva hun skriver om. Hun velger det selv, og må derfor ta konsekvensene av det. Når man velger å fremstå som en offentlig person, er det bare sånn det er. Hva forventer du, egentlig? Du kan aldri forandre hva folk tenker, for det vil alltid være noen som er misfornøyde med det du gjør.

Det er klart at hun kan påvirke unge jenter til å ha et unormalt og usunt forhold til seg selv og sin egen kropp - det er tusenvis av unge jenter som sier det + voksne mennesker. Den ernæringseksperten er ikke den eneste som mener dette, det må du huske.

En ting til; du skriver at folk ikke burde klikke seg inn på bloggen - men dette står jo allerede i artikkelen denne ernæringseksperten har skrevet - jo, akkurat det at de advarer mot å gå inn på disse bloggene. Jeg mener, hvorfor trekke frem noe som allerede står der? Det virket ikke som om du har lest artikkelen ordentlig :P

Dorte

16.12.2012 KL. 01:31

Det er greit, det og være slank og sunn idag er vel litt for mykje fokus på... men kortid vart det eigentlig greit og diskiminere? Og sei at bloggarar gjer at fleire blir phsykisk(?) sjuke er sterke påstandar! Blogging er ikkje bare ein hobby det er også eit yrke for mangen. Dvs at det folk seier bloggarar har skyld i er det same som om folk sa at f.eks" advokatar kler seg for fint, dei fattige blir lei seg" no offencetil feite folk, meen eg har meir respekt for tynne enn for feite...pga alt som sjer i media om kor synd det er i dei overvektige!

Kristina B.

16.12.2012 KL. 02:08

Tror ikke Fotballfruen er bloggen som har skylden, men jeg tror absolutt bloggere har en stor påvirkning. De som blogger mye om mote, inspirasjon og trening/kosthold og har mange lesere, påvirker disse med å fremstille at "dette er mine forbilder" (ikke nødvendigvis ment som sånn bør all være) og lesere kan da føle seg truffet.

Andre faktorer er jo at leseren ikke er gammel nok til å ha lært nett-vett-reglene eller er lett påvirkelig også, men jeg mener at spesielt toppbloggere har et vist ansvar for hva de poster på bloggen!

16.12.2012 KL. 02:44

Utrolig bra skrevet:-) Jeg er helt enig med deg.

Siri Marthe

16.12.2012 KL. 08:22

Flott ! :)

Nora Kjelvik

16.12.2012 KL. 08:44

Veldig bra skrevet. Selvfølgelig har sosiale medier og dagens samfunn aller størst påvirkning på unge mennesker, både positivt og negativt. Men som du sier, er det vedkommende som må tenke at om man faktisk ikke klarer å lese en blogg uten å bli svart i sjalusi ovenfor bloggerens kropp, er det kanskje vedkommende som ta en alvorsrunde med seg selv.. Føler det blir dumt å legge skylden på de som legger MYE av fritiden sin i bloggen sin. Dessuten er det jo ikke akkurat en TVANG å lese blogger, det er jo noe vi lesere frivillig gjør! Veldig bra skrevet, du er utrooooolig moden til å være så "ung" :-)

Lill Falch <3

16.12.2012 KL. 09:16

Jeg er helt enig med deg! Det er absolutt leseren som har ansvar for hva man klikker inn på. Det finnes jp tynne folk over alt som du selv sier, og man kan ikke bare gjemme alle bort i en hule slik at ingen andre skal bli fristet til å trene og bli tynne selv.

Helene

16.12.2012 KL. 09:26

Jeg er enig med deg. Bra skrevet!

Guro

16.12.2012 KL. 09:58

Bra skrevet..

Malin tviberg

16.12.2012 KL. 10:20

Latterlig, sier jeg bare. Bloggeren må selv få lov til å blogge om det en vil, og leseren må avgjøre om dette er en blogg som passer for h*n, enkelt og greit.

Randi

16.12.2012 KL. 10:24

Jeg synes at begge burde ta ansvar. Jeg er enig i en del av det du sier, feks det med at en kraftig person ikke får hes. Men på en annen måte så er mange av de som er kraftige og som blogger, overvektige. Noe som gjør at det er ekstra lurt for dem å kanskje tenke litt over hva de spiser osv. Men selfølgelig så er det jo bra for alle med litt mosjon osv. men det finnes grenser. Man bør få lov til å unne seg bra mat, ikke alltid trene osv.

Det når enkelte blogger som egentlig handler om mote, plutselig begynner å legge ut innlegg hele tiden om hver eneste ting de spiser, hvordan du bør trene hele tiden, vekten deres og hvordan du først blir kvitt julefettet, så påskefettet, så sommerfettet osv, så synes jeg det blir for dumt. Bloggen som en gang var en moteblogg for alle, går jo over til en helse blogg der du må være vakrest, og se mest mulig sunn og trent for å se fin ut i klærne. Det blir bare for dumt. Alle er fine akkuratt som de er, alt fra veldig tynne mennesker til kraftige mennesker!

Jeg ønsker ikke rette dette på deg, for jeg synes det virker som om du tenker litt over hva du skrive til leserne dine. Feks i spørsmålsrunden der du svarte på hvor høy du var og at du godt kunne vært litt høyere. Der oppmuntrer du tydelig jenta/gutten som skrev spørsmålet om å være fornøyd med den høyden som vedkommende har, noe som er veldig bra! du oppmuntrer også leserne dine når du bevist går i høye heler selv om du er høy, noe som jeg synes er veldig bra. For enkelte kan de være veldig vanskelig å være høyere en andre, for de føler seg fort for store.

Jeg vil også tilslutt si en til positiv ting til deg. Hver gang du legger ut et bilde feks fra helgene der du skriver at du spiste mye godt og slappet mye av, så blir jeg alltid veldig bra. Du viser at alle kan ha et avslappet forhold til mat, og at det faktisk er lov til å unne seg litt godt iblant, og at det ikke alltid trenger å være noe super sunt! :)

Heidi

16.12.2012 KL. 11:06

Nå er jo både du og fotballfrue undervektige da, og det er ikke godt forbilde for ungdommer i vekst og som ikke bør utvikle spiseforstyrrelse (ortodeksi) fordi de vil se like tynne ut som deg Krissy.....

Helle

16.12.2012 KL. 11:17

Det er absolutt leserne, hvis de blir så påvirket på en negativ måte så hvorfor fortsetter de å klikke seg innom sidene ? Fotballfrue er kanskje tynn, men hun kan ikke noe for det og hun har en sunn livsstil. Det er noe man burde se opp til at hun som er så travel rekker og trene og tenke på kostholdet !

Hekla

16.12.2012 KL. 11:47

Det går veldig mye begge veier. Men tenker at det er leserne som burde kanskje tenke seg litt mer over. Men dere bloggere kan også droppe noen unødvendige kommentarer. Sier ikke at dere ikke skal slutte å legge ut bikini bilder eller innlegg om trening osv. Men å si at du skal nå begynne å trene for å få den perfekte sommer kroppen kan man bli veldig påvirka av (sier ikke at du gjør det). Jeg er ganske fornøyd med kroppen min og blir ikke så veldig påvirket over hvordan andre ser ut og sier. Men jeg har ikke en flat mage eller en six pack. Og hvis noen f.eks du skriver at du må trene for å få den perfekte sommer kroppen blir jeg ganske satt ut. Greit at du sier at du skal trene. Men kanskje droppe å si "til den perfekte sommer kroppen".

Vet ikke om du har sett det men for ikke så lenge siden var Sophie Elise på ettermiddagen. Og etter det la hun ut et innlegg der hun skriver at hun godt kunne ha vært 5-10 kg lettere/mindre. Ja, jeg vet at hun ikke er fornøyd med kroppen og er også en ungdom, men den kommentaren kunne hun ha spart seg for.

Enig meg deg at Fotballfrue for veldig mye unødvendig hat. Har lest noen kommentarer her over der de sier at "hun har valgt å blogge" osv. Hun har det, men er så unødvenig å slenge dritt. Sier hvor sjalu du er og hvor dårlig person du er. Hun har spist lavkarbo såpass lenge at kroppen egentlig "tåler" ikke noe annet. Altså hun kan få vondt i magen hvis hun spiser vanlige boller fra en bensinstasjon og av de brødene på burgeren hos McDonalds. Hun holder seg unna godteri. Spiser heller 70% sjokolade enn melkesjokolade. Ser ingen feil i det. Jeg hadde trengt å starte med det! Alle skulle ha spist det fordi for mye sukker er ikke bra for kroppen din.

Maya S Holmedal

16.12.2012 KL. 12:11

det heter ORTOREKSI, ikke ORTODOKSI. Det står til og med i artikkelen du linket til;)

16.12.2012 KL. 12:21

Hvis du leser innlegget en gang til står det ikke at de legger hele skylden over på bloggerne. åpne øya

Anne

16.12.2012 KL. 12:21

DET er ikke grunnen, det er EN av grunnene. Det er tydeligvis vanskelig for bloggere og ta dette til seg, fordi det er kritikk mot dere. Men ærlig talt, tenk dere litt om.. Bloggere har en veldig stor påvirkning for unge da denne gruppen i tillegg blir veldig fort påvirket på grunn av lite erfaring osv. Dessuten tror jeg at de som har kommet frem til dette, EKSPERTER, har litt mere peiling enn det du har om dette, så du burde kanskje ta det litt til deg det som står, og ikke bare kverulere fordi det er kritikk mot deg selv.

Kamilla

16.12.2012 KL. 12:22

Jeg mener leserne! Men synst kanskje du fremstilte kraftige folk litt feil i dette innlegget!

Kristine Ullebø

16.12.2012 KL. 12:27

Silje: Da misforstår du veldig, beklager å si det. "En overvektig person som blogger om et sunnere liv prøver faktisk å oppnå noe, men en tynn person deriomot er allerede der hvor det er sunt å være" - den setningen gir ikke mening i det hele tatt. Trening og kosthold er IKKE synonymt med det å være tynn, det handler om god helse og form.

Julie

16.12.2012 KL. 13:06

hahaha, hvafaen krisssy. latterlig innlegg. Synes du burde lese artikklen en gang til. Alt som står er helt sant og er FAKTA

vickyw

16.12.2012 KL. 13:16

Enig!

gina

16.12.2012 KL. 14:13

Jeg synes at det er leseren sitt ansvar. Det er jo leseren selv som velger å klikke seg inn på bloggene.

Ida

16.12.2012 KL. 14:44

Jeg er heeeelt enig. Kristine! Det er leserne som burde ta ansvar.

Hva faen feiler det folk, la bloggere blogge om HVA DE VILL, likere dere ikke det så ikke les bloggen!!!! KLIKKER...

Silje: Fotballfrue og Caroline trener ikke for å bli tynne, men for å ha en god helse! Ikke si at du er så dum som tror at folk trener kun for å bli tynne..

Tina

16.12.2012 KL. 15:06

Mennesker som vil bli tynne på ekstrem måte, kommer alltid til å finne informasjon uansett. Om de finner den fra en blogg, eller rett og slett via google har ingenting å si.

Bedre med en blogger som fremstiller kostholdet på en nyansert måte, og som forteller at trening er en god ting.

Norge er såpass overvektig at vi IKKE har vondt av å bli minnet på det.

Så folk blir syke uansett hva bloggerne skriver. Vi hadde da tilfeller av spiseforstyrrelser FØR bloggerne kom på banen.

Er det slik at dette har eksplodert med tiden? Vel, da burde vi alle ta ansvar. Nå er jeg relativt selvstendig, og klarer å tenke selv. Men jeg blir mer påvirket av å gå i klesbutikker å se at den største størrelsen de har der er L. Nesten ingenting er i XL - og hvis det er, tar de inn så lite som mulig av dette, og flere i str S.

Så kanskje HM, GT, Bikbok osv skal begynne å ta litt ansvar også? Det er nok til å gå rundt :)

datahjarte - kommenterer tilbake!

16.12.2012 KL. 15:21

Jeg er så veldig enig i det du skriver. Hvorfor skal vi straffe Caroline fordi hun er velykket, og har et sunt forhold til trening og kosthold? Altså, jeg blir nesten direkte kvalm når folk skal prøve å legge skylden over på alle andre enn seg selv, for til syvende og sist så er det jo en selv som tar avgjørelser og beslutninger. Det er ikke slik at Caroline, ved å være tynn, har bestemt at ALLE andre også må bli det. Selvfølgelig, det kan sende ut visse signaler om at dette er fint, og ser bra ut - noe det også selvfølgelig gjør! Men ikke en eneste gang har hun oppfordret leserne sine til å f.eks. sulte seg, eller noe annet skadelig. Hun har egentlig bare gjort alle en tjeneste ved å oppmuntre til å mosjonere og trene, samt få et sunnere kosthold, som veldig mange har godt av. Hvis man mistolker det, og mener at Caroline, eller andre tynne toppbloggere for den saks skyld, har inspirert folk til å få en spiseforstyrrelse, eller annet lignende - da burde man ta en runde med seg selv, og faktisk prøve å innse at det er en selv som har skapt dette problemet, og at det kanskje ikke alltid er greit å dytte skylden over på alle andre. Da har man etter min mening, et ganske absurd syn på verden. Jeg har selv slitt med dårlig selvbilde, og hadde bulimi i to år, men for Guds skyld, det er ingen andre enn meg selv som er skyld i det.. Vi er enkeltindivier, og alle er utstyrt med egne tanker og meninger. Det kommer bare an på hva slags syn man har på ting - og faktisk, hvor feig man velger å være. Jeg er enig at det er lettere å skylde på andre ting, eller andre personer enn seg selv - men jeg lover dere. Det løser INGEN verdens ting.

Vildehelen!

16.12.2012 KL. 15:31

Jeg er både enig og uenig. Greit nok, hvis man er SÅ lett påvirkelig har man ingenting på nettet å gjøre, men hvorfor må sånne som Sophie Elise og TCMN legge ut bilder av den tynne kroppen sin, også senere lage et innlegg der de klager på kroppen og utseende og at nå skal de skyndte seg å trene sånn at kroppen deres blir bedre?

Det er ikke fint med dritt tynnekropper, FORMER er tingen. Jeg sier ikke at man ikke skal trene, men tren og samtidig spis hva faen du vil. Når man er 14-16 år synes jeg ikke man skal gå å telle kalorier.

Kristine Ullebø

16.12.2012 KL. 15:33

Caroline: Tusen takk! Så koselig at du så innlegget :) Klem!

kristinehi

16.12.2012 KL. 16:07

er ganske enig med deg, blir for feil å legge skylda på bloggerne.

siri

16.12.2012 KL. 17:36

det er ikke snakk om at bloggeren i seg selv har skylda men når bloggeren legger ut lettkledde bilder av seg selv! det du skrev nå måtte jeg le av, ho mener jo ikke at tynne bloggere har all skyld i at dagens kroppsideal har blitt sånn som det er blitt! det blir feil å legge ALL skyld på bloggere, men en del av skylden kan legges på bloggere som legger ut bikini bilder osv.

karianne.

16.12.2012 KL. 17:58

jeg synes ikke det er feil å blogge om kosthold og trening, nøkkelen ligger i hvordan du representerer det. Jeg synes bloggere bør ta et redaktøransvar og tenke på hva de legger ut.

Benedikte

16.12.2012 KL. 18:28

Leseren har ansvar. Om bloggere skal ha skylden for forekomst av spiseforstyrrelser hos lesere, burde en også vurdere å fjerne motekateloger, treningssentere og mens en er i gang, hele moteindustrien. Enkelte hevder at det er et paradoks at bloggere ønsker å påvirke i forbindelse med eksempelvis produktuer, men nekter å anerkjenne at de likedeles påvirker når det gjelder utseende osv. Dette blir feil, etter min mening. Bloggeren sier jo ifra om produktet er sponset, og det kommer klart fram av bloggteksten at de anbefaler andre å prøve det. Jeg har aldri sett at en blogger anbefaler spiseforstyrrelser. En må kunne lese en bloggtekst med "sunne øyne", og det er faktisk foreldrene som har ansvaret for sitt eget barn når det er såpass ungt som 12 - 16 osv.

Mai-Lovise Tufte

16.12.2012 KL. 18:39

Folk sier at det er ikke sunt å spise usunt en gang i blant, men hallo? Det kan ha noe med hva man LIKER å spise... Det er ikke sikkert Caroline liker å spise feit, klissete mat...

Leseren har ansvar, for det er dem som velger å lese det. En blogger (de fleste) skriver om det som interesserer dem og livet dems. Caroline f.eks har aldri tvunget noen til å lese bloggen hennes. Der er leseren som derfor har ansvaret!

Ragnhild

16.12.2012 KL. 18:51

selvsagt er det leserens ansvar! bloggeren kan jo ikke noe for at noen som ikke er modne nok til å lese om andre som er sunnere og bedre trent blir påvirket. jeg skrev en stil om dette engang, husker den ikke helt, men hvis folk ikke klarer å la være å bli besatt av utseende og kropp og prøve å passe perfekt inn i dagens skjønnhetsideale, så burde de ikke hatt tilgang til sosiale medier.

Charlotte

16.12.2012 KL. 19:03

Kjempebra innlegg, flott at du tar det opp! :-)

Jeg skjønner at jenter som kanskje er litt usikre på seg selv kan bli påvirket av slanke bloggere som skriver om trening og kosthold, og at det kanskje ikke er så lett å slutte å lese bloggen - men altså, i bunn og grunn er det jo leseren som må ta ansvar for sin egen kropp.

Eve

16.12.2012 KL. 19:12

I think you're totally right! How can she say that when she's very skinny as well? I mean, I would love to have skinnier legs when I read several blogs but, Because of that you can set goals. And you just have to know whats healthy and whats not.. xxx

Linda

16.12.2012 KL. 19:48

Generelt i denne debatten, og som svar på det du skriver, kan jeg si dette:

1. Man kan ikke mene at leseren skal ta alt ansvar? En stor del av leserne av rosablogger er veldig unge jenter i sin mest sårbare alder. Såklart er det riktig det du skriver om at man burde unngå å klikke seg inn på denne typen blogger dersom man vet at man blir påvirket, men man kan ikke frata bloggeren alt ansvar og mene at de kan skrive hva de vil?

2. Hvorfor skriver du ernæringsfysiolog i hermetegn? Det framgår klart av artikkelen at hun faktisk er ernæringsfysiolog.

3. "Tallet på mennesker med ortoreksi har utvilsomt gått opp" står det skrevet i artikkelen. Hva mener du er grunnen til dette? For å få svar på dette må man se på tendenser i samfunnet, og såklart er det ikke rosabloggerne alene som er ansvarlig, det blir for dumt å hevde. Men de er sterkt medvirkende. At bloggere som Ida Wulff, en pen jente med en haug av lesere, skriver på bloggen sin at hun skal gi seg selv en nose job i premie når hun har gått ned 5 kilo, og samtidig fraskriver seg alt ansvar for unge jenter som evt. kan bli påvirket av dette, er hårreisende. Det er greit at man skriver om mote og livsstil såklart er det det! Nettaviser skriver jo også om mote og livsstil. Og andre blogger har ofte et tema, f.eks sportsblogger ol. Problemet er at hos en nettavis står det en ansvarlig redaktør bak, og artiklene skal være nyansert ( selv om det riktignok er et overfokus på utseende i media). En blogg har også en redaktør, men denne er ikke ansvarlig. I tillegg gjennomsyres alle postene av personen som står bak, og denne framstilles nesten utelukkende perfekt. Dette gjør at signalet til leseren blir ekstra sterkt, ettersom den identifiserer seg med personen som står bak posten (i motsetning til artikkelen.)

4. Jeg ser poengene i mye av det du skriver, samtidig føler jeg at du kanskje bommer litt når du trekker inn fokuset på tynne folk på den måten at du blant annet skriver om Fotballfrue: "Så utrolig mye pes hun har fått gjennom hennes bloggkarriere kun fordi hun er slank," Jeg er enig i at det nok ikke hadde vært så mye kritikk rettet mot henne dersom hun var litt tyngre eller til og med "tykk" , men problemet er hele pakken hun ( og alle andre, man skal være forsiktig med å peke ut syndebukker.) serverer sine lesere - treningen, dietten, et alltid perfekt ytre, perfekte ferier osv. Ordet som går igjen her: perfekt.

5. Du skriver at lavkarbo er sunt? Jeg skjønner at du her mener å sette det opp mot et kosthold bestående av junkfood osv. Men meningene rundt hva som er sunt og ikke er delte, og lavkarbo blir av mange kritisert for å være for ensidig.

Kunne sikkert skrevet linje opp linje ned om dette. Men kort sagt synes jeg at man før man sier noe om dette temaet bør prøve å se ting fra flere sider. Jeg er som sagt enig i mye av det du skriver, samtidig savner jeg mer dyptgående tanker fra mange som hardnakket mener at bloggerne bør fraskrives all skyld. Dette går lenger enn bare å se på bloggerne, eller enda verre: en spesiell blogger. Dette sammenfaller med tendenser i samfunnet for øvrig. Men selv om det er lett å fraskrive seg alt ansvar og det ikke står noen regler for hva man skal skrive og ikke: burde man velge den enkleste vei og unngå å tenke hva som er det som er mest riktig å gjøre?

Samtidig, klapp på skulderen til deg som gjør plass til mer tankefulle innlegg i en blogg preget av overflatiske ting(som det igjen: ikke er noe galt med.)

Ida Kristine - a dancers life <3

16.12.2012 KL. 20:03

En blogger må selv få velge hva den vil skrive om. Det er jo bra at folk blir positiv til å spise sunt av å lese andres blogger, det er bedre det enn motsatt vei. Det er kjempebra at det er blitt så mye fokus på trening og sunt kosthold. Det er jo så utrolig viktig med rett kosthold til masse trening. Man vil jo ha best utbytte av treningen..

Da synes jeg bare at leserne som blir påvirket må slutte å lese eller noe, klarer de ikke stå i mot om de ikke tåler å lese det som står på bloggene, er det deres eget problem. :))

Det er min mening!

Ina Ögren

16.12.2012 KL. 20:27

Jeg tror både bloggere og lesere bør ta ansvar.

Blogger vil selvfølgelig være i stand til å vise bilder av kroppen sin, selv om han / hun er slank.

Hvis du vet imidlertid at du er smale kanskje du ikke bør skrive for mye om trening og sunt kosthold.

Jeg tenker heller at det er ting oppmuntre ortoreksi, smale folk som skriver mye om trening og mat.

M

16.12.2012 KL. 21:05

Dette bør du virkelig se fra flere sider og det vil du, når du blir litt eldre. Både leserne og bloggere bør ta ansvar. Hvis "ernæringsfysiologen" du refererer til er Tine Sundfør, så er hun faktisk en dyktig ernæringsfysiolog, og det er tydelig at du ikke vet hva du prater om.

Celine

16.12.2012 KL. 21:39

Du har mye bra i det du skriver, men synes også at det virket som at du tok det litt vel bokstavlig. Synes faktisk enkelte bloggere, som f.eks Fotballfrue BØR være litt mer oppmerksom på hva hun deler med omverdenen, og da spesielt det som omhandler trening, kosthold og hva som er sunt og ikke. Dette rett og slett fordi det er SÅ mye snakk om det for tiden. Med så mange lesere som hun har, bør hun passe litt på akkurat dette. Men så kommer vi jo også til den delen med leserne; de som føler at det å trykke seg innom bloggen til Fotballfrue kun fører til dårlig selvtillit, burde da klare å la være å trykke seg inn på den.

Men til syvende og sist, er jeg enig i det at man ikke skal legge skylden på bloggerne for alt dette kroppspresset, det blir helt feil.

17.12.2012 KL. 00:00

Jeg tror ikke alle mener det så alvorlig som det kanskje virker som. Poenget er at unge jenter som klikker seg inn på blogger - uten å vite at de blir raskt påvirket, ser opp til disse "sunne" bloggerne (er det virkelig så sunt å vie all sin tid på å være ekstremt kostholdsbevisst og treningsavhengig?), og føler at de også må bli som disse for å bli være bra nok. Det handler ikke om at tynne jenter ikke får blogge, men når man leser om jenter som lever for å være sunne til enhver tid, trene så mye man kan til enhver tid, ikke la seg falle for noen fristelser, måle næringsinnhold på ethvert måltid man spiser hver eneste dag hvor resultatet er å bli "perfekt", er det mange som blir påvirket. Det er mange jenter som noen gang vil være i stand til å leve slike liv. Leserne får lest til punkt å prikke hva som skal til for å oppnå perfekte "fitness kropper" - og det er litt sykt. Mange som leser om slike levemåter tror det er riktig og nødvendig for å oppnå det man ønsker, men det er virkelig ikke nødvendig. Mange vil ikke tåle det psykisk eller fysisk, og det kan rett og slett ende med utmattelse, dårlig selvtillit fordi de ikke klarer det toppbloggerne klarer, og mister selvrespekt og troen på at de klarer å oppnå det de vil. Det er ikke bare bloggere som påvirker unge jenter selvfølgelig, men når man leser om slike ekstreme former for kosthold og trening, blir man gjerne påvirket til å tro at alle bør gjøre dette. Og det er ingen hemmelighet at de som lykkes, oppnår den perfekte kroppen. Jeg nekter å tro at alle bloggerne gjør alt dette for å ha god helse og leve et sunt liv. Selvfølgelig er det en av grunnene, men de er ikke redde for å vise frem den ultimate fitnesskroppen de har fått ved en slik levemåte. Jeg hadde aldri vært i stand til å gjennomføre noe slikt over lange perioder. Det er det nok ikke mange jenter som hadde klart. Jeg tror nok det er litt lurt å være forsiktig med å legge hele bloggens hovedvekt på dagens lille og veldig sunne inntak av kalorier, og det store antallet forbrente kalorier etter dagens 12-kilometer løpeøkt + styrke og annen trening. Flertallet av de som kritiserer slike blogger er nok ikke ute etter å kritisere bloggernes personlige levemåte, men måten den faktisk påvirker så mange uvitende unge jenter i større grad enn for eksempel moteblader og bilder av tynne modeller. Det er mange faktorer som påvirker jenter i dag, men disse kostholds-og treningsbloggene tar oppmerksomheten til mange unge jenter. Jeg er og har alltid vært naturlig tynn, men må si at jeg også blir påvirket av enkelte blogger. Jeg er glad i trening og sunn mat, men er det normalt i slike ekstreme former? Lever jeg ikke sunt? Jeg vet at jeg egentlig gjør det, men må nok si jeg tviler innimellom. Oppsummeringen av mange blogger kan være så enkelt som: Spis lite, spis sunt (sunn mat er ofte lik få kalorier - mye næring men allikevel lite inntak) tren mye, tren hardt, ignorer smerte, gjør det som kreves - og du får en kropp som meg.

Men dette er vel ikke like lett for alle. Folk snakker ikke for å være drittsekker, men fordi det rett og slett er litt sykt.

17.12.2012 KL. 03:53

Synes du overdriver endel når du sier at man "liksom" skal spise på maccern 4 ganger i uken for å være et godt forbilde. Altså, så klart vet alle dette er langt ifra sunt, men det finnes en mellomting mellom åspise 4 ganger på McDonalds og å være så ekstrent opptatt av kosthold og sunnhet som Fotballfrue er. Hun er ikke noe hodt forbilde, etter min mening. Måten hun sier at lavkarbo er en livsstil, og ikke en diett, er helt på jordet. Alle kan se at hun er sykelig opptatt av å være tynnere enn det hun burde være. Dette konmer spesielt godt frem ånr hun legger ut lettkledde bilder av seg selv. Fotballfrue er et svært dårlig forbilde for mange unge jenter som klikker innom bloggen hennes hver dag. Poenget er at de ikke vet selv at de blir påvirket. Synes derfor det blir feil av deg å skylde på leseren, og ikke bloggeren.

tiffany - moteblogg

17.12.2012 KL. 08:49

leserne burde ta ansvar. jeg sier som Rihanna: "det er ikke min jobb å oppdra andres barn".

Man burde vite forskjell på hva som er riktig og ikke, vi bloggere kan ikke ikke ta "fine" bilder av oss eller blogge om det vi syntes er interessant. Men litt hensyn bør man jo ta. Det å legge ut thinspiration er ikke bra hele tiden. Å blogge om riktig trening, kosthold og god helse er gullverdt :-)

Kristin

17.12.2012 KL. 10:32

Det er helt klart leserens ansvar. og HVA så om noen blir påvirket til å leve et sunnere liv? det er jo bare superflott at man kan få motivasjon til å trene og spise sunnere! det blir jo stadig bare flere og flere overvektige i Norge blant unge, så jeg synes det er kjempebra at det finnes sunne forbilder som Fotballfrue. hun viser jo hva som må til for å få den kroppen hun har; trening og sunt kosthold. uansett kan ingen av bloggerne dømmes for å være dårlige forbilder dersom de er naturlig tynne, det er jo galskap!

Sunniva

17.12.2012 KL. 10:36

Vanskelig for leseren å slutte å lese og å bli påvirket av bloggeren hvis de allerede har lest den og vil "se ut som bloggere". Mener det er dumt å gi bloggere skylden for å en så alvorlig lidelse som ortoreksi.

Men bloggere, som andre offentlige personer, har et ansvar ovenfor sine yngre lesere. Hvis man føler selv at man er et dårlig forbilde for yngre kan man legge inn 18års aldersgrense på bloggen. Jeg mener at en del av det Fotballfrue har sagt mht til lavkarbo til barn for eksempel, er helt fullstendig bak mål. Det er en skummel holdning å videreføre når man har såpass unge lesere som hun har. Men hun er voksen, og har valgt den dietten til seg selv. Kanskje hun bør ha et mindre fokus på lavkarbodietten på bloggen? Jeg er selv veldig fan av fotballfrue, men matmessig er vi fullstendig uenig :)

L

17.12.2012 KL. 12:37

Det verste jeg vet om, er bloggere som overhodet ikke har peiling på ernæring, som skal fortelle lesere hva som er sunt og ikke sunt. Caroline Berg har peiling, men kostholdet hennes er ikke dermed sagt bra for alle. Karbohydrater er en viktig kilde til energi, og uten karbohydrater bør du gjerne få i deg mye fett. Det virker ikke som hun legger nok fokus i å vise det. Det eneste hun fronter er lavkarbo og hard trening.

Jeg studerer ernæring, og ernæringsfysiologen du omtaler her vet hva hun snakker om. Du bør VIRKELIG ha litt mer peiling før du uttaler deg. Jeg mener det er bra at personer som har kunnskap om kosthold og ernæring faktisk går ut og kritiserer bloggere og andre forbilder, slik at de unge jentene kanskje skjønner at det finnes andre, sunnere metoder. Det er svært få som er kritisk til det de leser, og derfor synes jeg det er bra at noen er det.

Oda

17.12.2012 KL. 14:08

Helt enig med deg Kristine! Noen er født tynn, og noen er født kraftig, sånn er det bare.. Noen har vanskelig for å legge på seg, mens andre legger fort på seg...

Synneva

17.12.2012 KL. 14:12

DEFINITIVT leseren. Hvis de menneskene som klikker seg inn på blogger er så himla svake at de tenker; Åja, da må jeg og se sånn ut da, på tide å slutte å spise, er det deres problem, ikke bloggeren. Blir oppriktig irritert av alt dette forbildesnakket. Hvis du absolutt trenger et forbanna forbilde, finn deg et i virkeligheten, ikke en person på nett som du bare ser 1/3 av livet til. Det er jo helt latterlig. Barn som lett går i disse fellene burde ikke få lov til å være på nett. Så enkelt er det.

Randi - legg meg til som venn!

17.12.2012 KL. 17:03

Før blogg ble så stort i Norge, ble all skylda lagt på modeller. Folk vil alltid finne noen å legge skylda på, og det synes jeg er utrolig trist. Jeg selv er 15 år, jeg er ikke slank, men jeg er normalvektig og str M. Jeg vet enkelte modeller er sykelig tynn, noen tar medisiner osv. men det er ikke alle! Det er mange modeller som er kjempesunn og har en fin, stram og slank kropp. Samme med deg, Stina og fotballfrue (foreksempel). Dere er tynne, men dere er tynn på en fin måte! Dere er sunn og frisk (etter det inntrykket jeg har fått).

Jeg synes folk på topplista bør få blogge om hva de vil uten å tenke "er det her støtende på mennesker som er i str 38? Kan jeg legge ut antrekksbilder av meg selv fordi jeg har tynnere føtter enn noen av leserne mine?". Jeg får ikke noe dårligere selvtillit av å se tynne bloggere, for jeg synes alle kropper er fine så leng man er sunn! Media og såkalte ernæringsfysiologer som vil legge skylda på bloggene blir bare for dumt. Hvis man ikke tåler å se tynne bloggere lar man vær å se.

Anna Charlotte

17.12.2012 KL. 21:29

Jeg er enig med deg ;)

Stine

18.12.2012 KL. 07:05

Altså, artikkelen er ikke usaklig i det hele tatt. Greia er ikke at det er feil å være tynn, men at det blir lagt opp til en livsstil som absolutt ikke er sunn i lange løp. Lavkarbo er sunt i passe mengder, IKKE når du kun lever på det og i tillegg trener så ekstremt mye. Og når fotballfrue skryter av at hun løper flere mil dagen etter et stort alkoholinntak, er direkte farlig. Man skal ikke ha hard trening dagen derpå. Så når spørsmålet om hun er en dårlig påvirkning, vil jeg svare ja.

Essi

18.12.2012 KL. 13:41

Er enig med deg! :-) Leseren skal ta ansvar!

Anonym

18.12.2012 KL. 14:30

Hater at Caroline skal få skylden for dette bare fordi hun er tynn, trener og spiser sunt! Hun oppfordrer INGEN til å leve slik hun gjør, hun oppfordrer derimot til å vere fornøyd med kroppen slik den er, leve og spise slik som det passer deg. Men det er tydligvis en del som ikke leser hva hun skriver, men som ser på bikinibilder, treningsbilder og matbilder og ut i fra det dømmer hun for å få unge jenter til å slite med selvtilliten. En bedre blogger skal man faktisk lete lenge etter! Jeg går under kategorien overvektig ut i fra BMI, men jeg trener 5 ganger i uken og spiser akkurat som det passer meg, jeg er ikke fornøyd med kroppen, det kan jeg trygt si. Det verste jeg vet er den vesle pølsen nederst på magen, dobbelhaka og lårene som gnisser mot hverandre, men hverken fotballfrue eller noen andre gjør at jeg klikker mentalt og får psykiske problem. Synes det er flott å vere sunn, sprek og oppfordre til ett aktivt liv. Man kan ikke si at de som spiser usunt, ikke trener og har fett på kroppen er de beste og de sunneste. Blir så oppgitt over at så mange mener det og angriper bloggere. Jeg hater min overvektige kropp med flesk, jeg vil ikke ha cellulitter, strekkmerker osv, det er jo ikke fint! Det er ikke sunt å ha ekstra mage, det vil gi helseproblem med alderen. Dette er min mening.

Marte

18.12.2012 KL. 19:09

Helt enig med deg! Det blir rett og slett for dumt å legge skylden på bloggerne fordi de tilfeldigvis er tynne og pene, og får andre jenter til å sulte seg o.s.v., MEN jeg har selv slitt med å forholde meg til min egen kropp enkelte ganger, og jeg skjønner hvordan disse jentene tenker også. Selv er jeg helt normal, men enkelte ganger føler jeg meg DIGER. Det er blant annet, må jeg innrømme, på grunn av tynne folk, men de kan jo ikke noe for det selv. Det er min egen (og resten av verdens, for den del) oppfatning av hva som er perfekt og flott som er feil, og ikke de få jentene som faktisk passer inn i idealet. Hele problemet er vel egentlig at det finnes et ideal i det hele tatt. Folk har jo ulike forutsetninger, og hvis jeg f.eks., som har tung beinbygning og mye muskler, som utgjør mye av vekten min + er like høy som deg, skulle slanket meg til jeg veide like mye som deg, hadde jeg sett helt forferdelig ut og blitt stemplet som anorektiker (noe jeg også måtte vært, dersom jeg skulle klart å slanke meg så mye). Idealet burde være en sunn kropp, uavhengig av vekt eller BMI, og i dagens samfunn er det absolutt ingenting galt med å oppfordre til en sunn livsstil! Så lenge vi kommer oss bort fra det overdrevne fokuset på vekt, er vi på god vei! Målet med sunt kosthold og trening burde være å være sunn og frisk!

Anbefaler forresten å lese et blogginnlegg på fitliving.blogg.no (ganske gammelt nå, da. Tror det var i oktober eller noe) som ihvertfall fikk meg i skikkelig godt humør! Hun er jo en av disse fitnessbloggerne, men la likevel ut bilder av sjokolade, kake og mye mer fra enn kosekveld med ei venninne. Hun skrev bl.a. at det er viktig å kose seg innimellom også! Jeg syns det var så bra at hun viste at også hun var menneskelig, og at det ikke er noe galt i å skeie ut innimellom, så lenge det ikke skjer hver dag. God innstilling!

Vilde

18.12.2012 KL. 20:44

Dette var et utrolig bra innlegg! Jeg blir så mektig irritert av slik samfunnet henger sammen idag! Ingenting er bra nok. På internet blir de litt overvektige som legger ut bilder av seg selv og "står fram" sett på som helter, mens om en naturlig tynn eller bra trent jente legger ut bilde av seg selv blir hun sett på som en hore, og en som kun søker oppmerksomhet. Mens i virkeligheten er det de samme personene som hyller de overvektige på internet som hvisker og flirer av de litt større på gata. Og på internet rakkes de tynne eller godt trente ned på. Er det så himla vanskelig å forstå at å bli kalt et beinrangel kan såre like mye som å bli kalt feit??

Det latterligste av alt er at bloggerne får skylda for denne holdningen og slik samfunnet er. Ja, de yngre blir lett påvirket av det de leser på internet, men hvis de ikke klarer å ta ting med en klype salt er de etter min mening av for unge til å sitte på internet. Og det er også veldig feil å legge skylden på Caroline. Det er jo så mange andre der ute som blogger som også er tynne, har en trent kropp og et bra kosthold. Jeg vet at hun sikkert har lært seg å takle denne unødvendige kritikken, men å få skylden for at en hel befolkning har spiseforstyrrelser og ikke er fornøyd med kroppen sin kan være ganske mye å takle.

Det er en syk syk verden vi lever i! Vi må bare lære oss å godta andre slik som de er og forstå at alle er fine på sin egen måte uansett størrelse, farge og utseende.

Tine

19.12.2012 KL. 17:24

Jeg er så utrolig menig med Ina Christine og Silje. !!!!

Jeg blir redd når jeg ser at så mange er enig med deg krisssy!!!!!!!

?Jeg snakker ikke om meg selv, for ja - jeg vet godt at kroppsfokuset den dag i dag er på feil plass. Og ja, bloggere kan være en faktor i hvordan kroppsidealet har utviklet seg, men ikke kom her og si at det er grunnen.?

De har heller aldri sagt at det er grunnen, men at deres kroppsfokus kan være en av grunnene til at så mange har utviklet ortoreksi de siste årene. De bloggerne som har et ekstremt kroppsfokus har blitt veldig ?populær? de siste årene, SAMTIDIG som tallet av jenter med ortoreksi har økt DRASTISK. Hmm?rart det dær at utviklingen av bloggeres kroppsfokus øker på lik linje som ortoreksi?

??..men skal hun virkelig legge seg flat på grunn av det og vri om hele livsstilen sin, som for øvrig er sunn?....? Hun trenger jo for all del ikke vri om livsstilen sin, men kanskje tenke litt mer gjennom hva hun poster på bloggen og hvor hun legger fokuset.

Når jenter forteller rett ut at de har fått ortoreksi, og at NOEN av bloggernes sykelige fokus på trening og kosthold er en medvirkende faktor så er det faktisk fakta! F.eks så kan INGEN nekte for at jeg har fått ortoreksi nettopp fordi jeg har blitt påvirket av andre bloggeres ekstreme fokus på trening, helse og kosthold.

?Jeg er bare en av de som ikke legger skylden på de på grunn av det, for jeg vet selv at det var jeg som klikket meg innpå.?

Det er ingen som har lagt skylden på dem, bare sagt at de kan være en medvirkende faktor! Hadde det vært så enkelt som du skriver det, at det er min egen feil fordi jeg trykker meg inn på bloggen, så hadde ingen slitt med spiseforstyrrelser.

Dersom du en dag omgås noen som sliter med ortoreksi, så vil du bli flau over det du har publisert her, nettopp fordi ortoreksi er et hellvette som ødelegger liv!

Tine

19.12.2012 KL. 17:24

* enig

Thea

20.12.2012 KL. 17:20

Har du egentlig sett siden fra flere sider og forstått litt mer nå?

isabelle

20.12.2012 KL. 18:52

bloggerne, 0 tvil hos meg :)

Sigrid U

28.12.2012 KL. 12:14

Altså, jeg har scrolla ned hele bloggen din nå, og jeg kommer ikke til å følge den. Det er ikke fordi den ikke er bra, men fordi du har så tynne bein at det er umulig for meg å få dem. Siden vi alle er enige om at det å være tynn er fint, kommer jeg antagelig til å ville ha slike bein som du har. Siden det er langt fra realiteten velger jeg heller å ikke lese bloggen din mer enn akkurat i dag, for så å være helt fornøyd med mine ikke-tynne bein og høre på kjæresten min som elsker dem.

Men jeg sier ikke at du skal få tjukkere bein - det er jo absolutt ditt eget valg og herrlighet, om jeg hadde hatt beina dine, hadde jeg jo holdt på dem. For meg er ikke fokuset på sunn mat et særlig stort problem (det hadde jeg sikkert bare hatt godt av) - det er eksponeringseffekten (jo mer du ser av en ting, jo mer liker du det) og mulig streben etter bein som dine. Og hva er poenget liksom? For meg henger ikke lykke og tynnhet sammen, så jeg dropper hele greia.

Og som kjæresten min så fint nevnte: Det var vel heller moteindustrien som startet med dette? Og det har han jo, selvfølgelig, helt rett i.

Kristine Ullebø

28.12.2012 KL. 23:38

Sigrid U: Bevisst og gjennomtenkt valg, klapp på skulderen din for det :) Enig i det du skriver, fint at du ikke lar deg påvirke.

Skriv en ny kommentar

Navn:
E-post:
URL:
Din kommentar:
hits