hits

Kontakt

kristine.ullebo@hotmail.com

Kristine Ullebø

Kristine Ullebø

Kristine
Ullebø

hvordan gjøre det bra på cooper

Som jeg skrev tidligere har ikke jeg trent kondisjon siden i høst, utenom en joggetur to dager før jeg hadde cooperen. Haha. Bare for å ha hatt den ene treningsøkta før det smalt, liksom ;-) Det skal vel og merke sies at jeg er veldig lett-trent, så selv om jeg hadde min forrige joggetur for sikkert 6 måneder siden, synes jeg ikke det var så tungt å starte på igjen. På cooper-testen handler det derfor stort sett bare om dagsform og mentalitet. Det er MYE du kan gjøre for å forbedre ytelsen på cooperen, selv om du kanskje ikke har trent så mye den siste tiden.

En god frokost
Standard tips, men det er virkelig superviktig med en solid frokost. Jeg spiser alltid havregrøt den dagen jeg har cooper! Havregryn har en høy metthetsverdi fordi kroppen bruker lang tid på å fordøye det, og jeg er 100% avhengig av en frokost som metter skikkelig denne dagen. Havregryn er også stappet fullt av vitaminer, fiber og jern, og har en positiv effekt på både kolesterolet, blodtrykket og blodsukkeret.

Min favoritt-havregrøt: 1 dl havregryn, 2-3 dl melk eller vann (jeg foretrekker melk), 100 gram cottage cheese, skyr, kesam eller yoghurt naturell, litt kanel på slutten av koketiden. Slik gjør du: Legg havregrynet i vann i noen minutter før du koker dem med melk og bittelitt salt. Rør inn melk sammen med kanel. Kok til du har en konsistens du er fornøyd med.



En spilleliste med musikk som gir deg motivasjon
Ikke bare tenk på at du skal ha musikk med mest mulig futt i. En god rytme i sangene er så klart viktig, men god rytme finner du i mange litt "roligere" sanger også. Jeg laget en kjapp liste for cooper-testen jeg hadde nå nettopp, sjekk den ut her om du ønsker. For meg er det veldig viktig at sangene gir meg noe! #thatPower minner meg for eksempel om da jeg trente friidrett og drømte om å løpe stafett og delta i konkurranser. Føler alltid at jeg er med i en konkurranse når jeg løper til den sangen, haha... Og Never Forget You av Zara Larsson - den er jo bare så fiiiiin! Funker superbra å løpe til den også, synes jeg. Begynner liksom å filosofere over livet mitt når den er på øret. Lol.

Mentaltrening
Mentaltrening kan du gjøre dagen før! Si til deg selv at dette klarer du. Bygg opp selvtilliten din. Hvem skal ellers kunne ha troa på deg, om ikke engang du selv har det?

Dra på stadion i forkant av coopern og beregn hvor lang tid du bruker på en runde
Læreren våres pleier å si hvor lang tid det er gått når vi passerer henne, så når det er 1 og et halvt minutt igjen vet jeg at jeg klarer en runde til. Da var det bare å gunne på!

Finn ut hvor fort du løp i fjor
Dette er en motivasjonsfaktor bare i seg selv! Du KLARER å slå deg selv! Klarte du 2700 meter i fjor, klarer du vel LITT til i år?



12 minutter er ingenting
Jeg husker jeg og en gutt i klassen min på ungdomsskolen pleide å trene sammen til cooperen, og da pratet vi om hvor sykt kort 12 minutter egentlig er. Det vi brukte å tenke da vi løp var ?dette er kanskje 12 minutter med et helvette, men tenk så mye jeg hadde angret etterpå om jeg ikke ga alt?. Det er midlertidig smerte, folkens. 12 minutter av livet ditt er NADA! Tenk bare hvor fort minuttene går om morgenen før du skal ut døra?

Svart kaffe
Drikk en kopp med svart kaffe til frokosten den dagen du skal løpe. Jeg drikker aldri kaffe til vanlig, men denne dagen pleier jeg å gjøre et unntak. Jeg liker i alle fall å tro at koffeinen gir en boost ? men det kan godt være placeboeffekt også. Vel, det funker uansett.

Ikke tren dagen før
Restutisjon, restutisjon, restutisjon! Ikke tren dagen før. Da risikerer du å være sliten dagen etter, og enda verre; du risikerer at du blir støl. Det vil vi ikke ha noe av! Bruk heller dagen før på å slappe av.

Heng deg på noen
Er det noen i klassen din som løper raskt? Finn en som er litt bedre trent enn deg, og heng deg på denne personen de 12 minuttene dere løper. Løp rett bak han eller henne. Den siste runda kan du også prøve å komme deg forbi denne personen! Husk at du må velge en som ikke løper for sakte slik at du ikke har noe å strekke deg etter ? men  på samme tid må du passe på at han/hun ikke løper for fort i forhold til deg slik at det blir ?uoppnåelig?. 



Lykke til babes! Dette klarer dere!

5 kommentarer

15.04.2016 KL. 17:24

Så fine tips! Jeg har også et lite tips til deg. Det er faktisk ikke lov å skrive våres. En liten detalj, men det kan jo være greit å vite med tanke på at vi snart skal ha norskeksamen:) God helg

Marta

15.04.2016 KL. 17:24

Why don't you have an english blog aswell ? :)

Camilla Acklam

15.04.2016 KL. 20:59

Kjempegode tips! Likevel har cooperen alltid vært mitt verste mareritt! Kjenner jeg blir motløs bare av tanken, haha!

Sarah.M

15.04.2016 KL. 23:20

Synes det alltid er godt med slike tips, man vet kanskje om alle disse fra før, men når de blir skrevet ned, man har de rett forsn seg og blir reflektert rundt, synes jeg det er mye lettere! Jeg pleier ofte å tenke på hva jeg tenker etter jeg har løpt ferdig en slik test sist gang jeg gjorde det (var det forståelig?) Fordi etter en slik test tenker jeg alltid "ugh, kunne ha fyrt på mye mer på slutten" eller "kunne ha startet å løpe litt raskere litt før det jeg gjorde nå" osvosv. Da synes jeg det er mye lettere å bare knuse det jeg tenkte da, og utføre det denne gangen. Bra at du deler dette, tror det er mange som trenger dette nå før disse testene! Har ikke cooperen lengre, men disse tipsene funker fett på andre typer løp også!

Marie

16.04.2016 KL. 20:04

Hvilke løpesko brukte du? anbefaling? :))

Skriv en ny kommentar

Navn:
E-post:
URL:
Din kommentar: