hvor var du da det var kirkevalg?

  • 19.06.2016
  • KL. 17:27

For ikke mange dager siden våknet jeg til nok en hjerteskjærende tragedie som hadde rammet verden. Skyting på en nattklubb i Orlando. 50 mennesker drept, med et homofobi-motiv som bakteppe. Ufattelig trist og vondt. Jeg fatter ikke at det eksisterer slik ondskap engang.

Nå skjedde jo dette i USA, men det kunne likså godt vært Norge som ble rammet. Det finnes homofobi her også, det vet vi godt. I høst da det var kirkevalg her i Norge, var homofilt ekteskap for første gang et issue - det ble endelig satt på dagsorden. I stemmeboksen til kirkevalget fant du et hefte hvor hver representant uttalte seg om hva de mente om at homofile skal få lov å gifte seg i kirken. Jeg oppfordret dere faktisk her på bloggen til å stemme på de som støttet nettopp dette, fordi det er noe jeg bryr meg om og som står meg nært. Jeg stemte på de representantene som støtter rettighetene til de homofile. Alene kan jeg ikke forandre noe, men jeg var i alle fall med på å gjøre en forskjell.

Og greia er; jeg synes det er viktig å delta aktivt for at forandringer skal skje, i stedet for å bare sitte og proklamere om ditt og datt i sosiale medier. Faktisk blir jeg litt oppgitt når jeg ser folk legge ut RIP og #prayfor i sosiale medier uten å ha rørt en finger for å forhindre årsaken til det som skjedde. Som for eksempel å ta seg tid til å legge igjen en stemme til kirkevalget... Jeg sier ikke at det ikke er lov å skrive RIP og vise medfølelse, men jeg føler bare at fokuset på å faktisk gjøre en forskjell forsvinner litt, og at vi heller blir sittende og bare klage. Homofobi forsvinner ikke av å legge ut et bilde på Instagram med #prayforOrlando i løkkeskrift.

Litt tanker på en ellers fin sommerdag. Ser for meg at det kanskje er en del som ikke er enig med meg, men dette er det jeg føler i alle fall, og det har irritert meg en stund.

Nå skal jeg ut i sola :) Xx!

27 kommentarer

Rebekka

19.06.2016 KL. 17:54

Takk for at du deler dette på bloggen din med tanke på den store plattformen du har. Jeg føler akkurat det samme. Da kirkevalget var prøvde jeg å få alle jeg kjente, som var medlem av kirken, til å stemme. Alle jeg snakket med svarte enten at de ikke gadd, unngikk å svare konkret og en sa at ''hun ikke ville stemme for åpen folkekirke fordi hun ikke visste hva annet de stor for''. Jeg merket hver gang hvor irritert jeg ble når disse menneskene, som er de samme som alltid har et så stort behov for å fortelle hvor stor medfølelse de har for ofrene hver gang noe skjer, rett og slett ''ga f'' i muligheten de har blitt gitt til å gjøre en forskjell. Jeg vet hvor stor irritasjon du må føle, for jeg føler akkurat det samme, og jeg håper at folk vil lese dette og tenke over at ''actions faktisk speaks louder than words''.

Hege Kristin

19.06.2016 KL. 18:00

tragisk..

Kristine

19.06.2016 KL. 18:07

Jeg stemte for åpen kirke nettopp på grunn av dette! Veldig enig, det handler om å stå opp for sine meninger og være med å gjøre en forskjell!

Kristin

19.06.2016 KL. 18:12

Altså, man er ikke "homofob" bare fordi man ikke ønsker at homofile skal kunne gifte seg i kirka.

Frida

19.06.2016 KL. 18:29

HELT enig med deg!

Kristine: JO, det er man faktisk.

Kristin?

19.06.2016 KL. 18:30

Kristin; man er jo på en måte det. Du er sikkert kristen som mener at det ikke er homofobi, men det er det. Kristendommen ER homofob. Alle som støtter det at homofile ikke skal få gifte seg i kirken, fordi det er det kristen historie sier, er i bunn og grunn homofobe. Og det er faktisk helt JÆVLIG at noen støtter noe slikt. ALLE, hver og en av oss mennesker, skal få elske akkurat hvem vi vi UTEN at noen skal komme med pekefingeren. Hva feiler det verdens liksom?

Pernille

19.06.2016 KL. 19:22

Selv om noen er imot at homofile skal gifte seg i kirken, så er det jo ikke sånn at de støtter det som skjedde på nattklubben i Orlando. Det er en helt annen ting. Så eg forstår ikke helt sammenhengen i dette innlegget.

Og selv om noen kristne er imot at homofile skal gifte seg i kirken, betyr det ikke det at de er imot homofile mennesker.

Lea

19.06.2016 KL. 19:24

Det er også viktig å tenke at dette også skylder lovene i USA. Våpen loven gir mennesker med slik hat "lov" til å gjøre det de vil. Det er viktig å ha ett kritisk syn på Amerikas politikk, det er ikke så fantastisk dom det en gang var. Men selvfølgelig skylder også dette homofobi, noe som drt også er viktig å kjempe mot. Bare husk at vi må jobbe for flere ting samtidig:)

Aurora

19.06.2016 KL. 20:21

Personlig valgte jeg å ikke stemme i kirkevalget, rett og slett fordi jeg ikke hadde nok kunnskap for å gjøre et informert valg. Dessuten er jeg ikke et aktivt medlem av den norske kirke og føler at det er opptil hver enkelt religion om hvordan de ønsker å organisere seg. Innenfor norske lover og verdier selvfølgelig. Jeg mener heller at politikerene burde legge om en politikk som ønsker å gi homofile retighetter til å gifte seg i alle religioner. Selvfølgelig er homofilisrettigheter en ekstremt viktig sak, men syntes allikevel det var synd at det endte opp som det eneste kirkevalget handler om. Håper alle nytter disse dagene med pride og støtte til alle homofile, uavhengig av religion og livssyn.

Johanne

19.06.2016 KL. 20:23

Jeg er ikke kristen, men likevel befant jeg meg i valglokalene under kirkevalget for å gi min stemme for de homofile. Utrolig viktig det du sier her, Kristine. Blir ingen forandring om man ikke aktivt går inn for å endre ting selv.

Barbora

19.06.2016 KL. 20:26

Thr accident in Orlando was so shocking but what touched me as well was the shooting in Orlando when Christina Grimmy the singer from the Voice was shot down. Increadible how evil this world is. We need to spread as much love as possible and what I believe pray if we say let's Pray for Orlando, Paris or any other city/people that we do pray and that we do help to prevent that. I totally agree with you

Trine

19.06.2016 KL. 20:42

Hallo, man er ikke homofob selvom man ikke vil at homofile skal få gifte seg i kirka! Å ha et fobi mot noe, betyr å være redd for noe. Bibelen sier at ekteskapet skal inngås mellom en mann og en kvinne, dvs at hvis en kristen stemmer for homofilt ekteskap, motsier man sin egen tro! Foresten helt på bærtur at de som ikke er kristne skal gå å stemme for hvordan de mener en religion de ikke tilhører selv skal ha det i sitt kirkesamfunn.

Sunniva

19.06.2016 KL. 21:12

Nytter ikke stemme i kirkevalg når homofobi læres bort i bøtter of spann i moskene.. Dessuten var ikke morderen kristen en gang. han hadde sverget troskap til IS. I istanbul sprayet de ned den årlige homoparaden med pepperspray i dag. Det er tøys stemme i krkevalg. Like verdigløst som Prayfororlandos og rips ..

Thea

19.06.2016 KL. 21:21

du sier mye klokt Kristine! Din evne til å skrive gode debatterende tekster er god! Hvordan gikk forresten norskeksamene dine? Du naila det vel!

19.06.2016 KL. 21:39

Meget usakelig, Thea.. Voks opp!

Kaia

19.06.2016 KL. 21:46

HELT enig med deg!!!! Veldig bra skrevet!!!

icriedforyou

19.06.2016 KL. 22:01

"Faktisk blir jeg litt oppgitt når jeg ser folk legge ut RIP og #prayfor i sosiale medier uten å ha rørt en finger for å forhindre årsaken til det som skjedde. Som for eksempel å ta seg tid til å legge igjen en stemme til kirkevalget... "

Man kan ikke endre årsaken til det som skjedde ved å stemme på noen som støtter homofilt ekteskap ved kirkevalget. Det at man ikke støtter at homofile skal kunne gifte seg i kirken, har ikke noe med homofobi å gjøre. Jeg har ingenting imot homofile, men jeg synes ikke de skal kunne gifte seg i kirken rett og slett fordi det går imot min tro. Det provoserer meg også litt at ateister, eller ikke-kristne stemmer ved kirkevalget. Hvorfor skal de være med å bestemme i kirken når de ikke en gang er troende?

Marlene Nilsen

19.06.2016 KL. 22:01

Veldig sant det du skriver!

Ida

19.06.2016 KL. 22:13

Til dere som skriver at man ikke er homofob fordi man ikke vil at homofile skal kunne gifte seg i kirka, dere er med på å legitimere den forskjellsbehandlingen og diskrimineringen som blir gjort mellom heterofile og homofile. dere er med på å legitimere hat mot homofile ved å opprettholde de skillene vi har idag ved å hindre oss fra å få de samme rettighetene som dere. Neste gang du sitter der og sier ''dette går imot min religion, jeg hater ikke homofile altså, MEN......'', så tenk over hvorfor du EGENTLIG mener det. Det er ren fremmedfrykt og er i bunn og grunn med på å opprettholde det synet på at vi skeive er fundamentalistisk ''forskjellig'' fra dere heterofile. Det bør være like rettigheter for alle.

Tusen takk for at du har skrevet om dette, Kristine! Jeg har med fortvilelse sett på hvordan norske medier har behandlet saken, og hvordan ingen annerkjenner at dette faktisk er hatkriminalitet med et homofobi-motiv som du skriver. Det betyr faktisk ganske mye for meg, og sikkert veldig mange andre som er lhbt+ at du skriver om det, for god knows det er altfor få som i det heletatt gidder. Det er så utrolig trist å se at når noe slikt skjer mot en gruppe du er en del av og ingen reagerer på det en gang. Vi er liksom kommet så langt i 2016 med aksept, men denne hendelsen viser at det er så utrolig langt igjen.

Emmy

19.06.2016 KL. 22:21

jeg er enig noe av det du skriver, men ikke alt. Jeg er helt enig i at det fort blir feil fokus ved å "poste" på Instagram og Facebook hva man mener, men ikke stemmer under et valg. Jeg stemte ikke under kirkevalget, rett og slett fordi jeg ikke er kristen. Jeg er ikke homofob, men jeg er heller ikke kristen. Jeg mener at det er opp til den kristne, om h*n vil endre noe i sin egen religion. Det er opp til kirken selv og de troende å avgjøre hva de mener er riktig.

Marie

19.06.2016 KL. 22:40

Det er litt synd at ikke-kristne ser det på denne måten. Vi er ikke homofober fordi vi ikke ønsker homofile skal gifte seg i kirken. Bibelen er heller ikke "homofobisk", vi er ikke redd homofile og vi lærer å elske våre neste, kristen eller ei. Dette er troen vår. Kirken lar seg bende og bli tråkket på for at ikke-kristnes ønsker skal bli hørt, er ikke det ganske gavmildt og egentlig litt dum-snilt?😅 Dette er VÅR tro og vi går ikke i en moské og ber dem snakke om kristendommen heller fordi det strider mot vår tro. Veldig rart å se hvor mye kristne blir tråkket på av samfunnet. Har andre tatt seg tid til å tenke hvordan det føles for oss? For ikke-kristne er det en fin ting å få gifte seg i kirken, men hva med det som blir sagt under sermonien som "lover dere forran Gud..." tenker dere over hvor dumt det blir for vi kristne å bare sitte der å se på troen vår bli tråkket på? Selvfølgelig stemmer vi nei FORDI det strider imot vår tro, vi elsker homofile som hetroseksuelle, men det har ingenting i kirken å gjøre fordi "det er en fin ting å gå ned midtgangen" det kan man faktisk gjøre andre steder og vi støtter det valget hos de som gjør dette :-)

Ikke meningen å virke negativ mot innlegget ditt Kristine, det er flott vi lever et sted hvor vi får si det vi mener, men det er veldig dumt at det ofte blir sett på denne måten og at "vi kristne" er så kalde fordi vi ikke vil ha homofili i kirken vår. Jeg personlig går ikke i kirken fordi det ikke lenger gjør noe for meg. Staten har ordnet det slik at våre verdier ikke lenger beryr noe desverre.. Ser dere andre hvor trist dette er for oss?

Sara,comment-115318905

19.06.2016 KL. 23:37

Marie: Blant kristne er det veldig delte meninger om dette, så ikke snakk for alle kristne her. Jeg er kristen og FOR at homofile skal få gifte seg i kirken. Det er mye som står i bibelen som er fullstendig avleggs i dag. Det tilhører en helt annen tidsånd. I Norge i dag har vi homofile og lesbiske prester, og nå er det lov for homofile å gifte seg i norske kirker. Slik er det, hvorfor kaste vekk mer tid på å motstride det. Det er en tapt sak for samfunnet vil gå videre uansett.

Bittelouise

20.06.2016 KL. 12:39

Utrolig bra skrivet av deg

SARA

21.06.2016 KL. 10:07

Bra skrevet, men det er langt ifra første gang at homofilt ekteskap har vært et issue ved kirkevalget. Det har blitt diskutert i mange år, men ble et veldig sentralt tema da likekjønnet ekteskap i kirken akkurat ikke slo gjennom for 4 år siden.

y

21.06.2016 KL. 14:20

Jeg er helt enig. Selv stemte jeg ikke i kirkevalget, men det er fordi jeg ikke er medlem. Folk ser ikke at den dagligdagse homofobien faktisk bidrar slike ting skjer. Om du ikke stiller opp for å støtte homofiles rettigheter og bidrar til å få slutt på sosiale forskjeller kan du faktisk holde kjeft når slike ting skjer. Jeg mener ikke at man må ut i gatene å demonstrere for å "få lov" å uttale seg, men om man er av den typen som bidrar til homofobi, gjennom f.eks. å bruke "gay" som skjellsord, kan en godt spare seg for hashtaggene når slike ting skjer.

Det har også irritert meg hvor mye fokus det har vært på islam og isis. Ja, det er ikke til å stikke under en stol at homofobi er et stort problem i muslimske miljøer, men det er det for faen i resten av Amerika også, også i Norge for den saks skyld. Det er ikke få politikere og andre ledere som stadig vekk kommer med forkastelige uttalelser om homofile og transseksuelle i USA, så ikke gjør dette til et innvandringsproblem. Uansett, jeg er ferdig å rante, bra innlegg!

Veronica M. Pedersen

21.06.2016 KL. 19:52

Så bra at du står opp å skriver om et så viktig tema!

Anbefaler deg å finne artikkelen "brudepar, bruk reservasjonsretten!". Tror det var noe sånt den het.

Der skrives det om at prester kan bruke reservasjonsretten til å ikke vie homofile, men det kan også brudeparet gjøre! Derfor oppfordres det til at brudepar bruker reservasjonsretten sin til at en prest som er for homofilt ekteskap skal få vie dem, og at en som er i mot ikke får lov! Ble skikkelig glad da jeg leste det, å håper at de som virkelig vil ha en endring i tankegangen til den norske kirken, bruker denne reservasjonsretten når man skal gifte seg!

Eva

22.06.2016 KL. 01:28

Litt sen kommentar, meen.... eg stemte rett og slett ikke fordi eg ikke føler eg har noe med kristendommen å gjøre. Konfirmerte meg borgerlig og er medlem i det humanetiske forbund. Det er helt vilt hvordan kristendommen ser ned på homofile, det er blant grunnene til at eg tar avstand fra denne religionen.

Skriv en ny kommentar



hits