Kontakt

kristine.ullebo@hotmail.com

Kristine Ullebø

Kristine Ullebø

Kristine
Ullebø

good morning!

Riktig god morgen, babes!

Aaah! Dette har vært definisjonen på en perfekt morgen for meg. Jeg stod opp når jeg våknet av meg selv (07:00?!!?!?) etter en god natts søvn, hoppet i dusjen, tok på meg joggebuksa mi og ullgenseren til Fabian aka det mest komfortable jeg har, før jeg gikk til hotellfrokosten. (Som ligger 20 meter unna rommet mitt) Så sytalaust som man sier på nynorsk, haha! Tusen takk for kommentarene jeg fikk i går, dere er alltid til hjelp. Jeg måtte sjekke ut denne LOW FODMAP-listen som jeg har blitt anbefalt å ta en titt på en rekke ganger, og jeg fant fort ut at jeg spiser omtrent KUN det som står på listen over matvarer man ikke burde spise og som skaper magetrøbbel. Hmm... Låter ikke helt bra. Da jeg begynte å lese meg opp på irritabel tarm og LOW FODMAP i fjor vår da jeg begynte å få mageproblemer, var det første jeg tenkte: "Jeg håper IKKE jeg har irritabel tarm og må følge denne dietten". Helt ærlig tror jeg ikke at jeg har cøliaki, men jeg har tatt blodprøver for å sjekke, og om det ikke er tilfelle så tror jeg bare at jeg er en av de 20% uheldige som har irritabel tarm, og da har jeg ikke noe annet valg enn å sette meg inn i LOW FODMAP-dietten om jeg ønsker å leve et bra liv. Skal jeg være ærlig ville jeg heller hatt påvist cøliaki fremfor å måtte forholde meg til et syndrom som ikke engang kan påvises, og som krever at du holder deg unna hundrevis av matvarer. Irritabel tarm skyldes avvik i tykktarmen sin funksjon (jeg har lest mye om det siden jeg begynte å få problemer i fjor vår), og det å gå rundt med magesmerter over så lang tid er IKKE bra for psyken, virkelig. Skal jeg være ærlig har jeg aldri følt at jeg har blitt tatt så lite seriøst i hele mitt liv, for meg var det helt absurd at folk kunne tro at jeg bare innbilte meg problemene. Jeg vet godt hvordan stress og psyke kan gå utover kroppen fysisk, men jeg kjenner også kroppen min godt nok til å vite når det er noe som ikke er slik det skal. Uansett; dette ordner seg! Jeg tror innerst inne at det er irritabel tarm jeg sliter med, og det finner jeg nok ut av ganske fort.

NÅ er jeg ferdig å prate om dette!! :-)

En liten fun fact om meg; jeg elsker å poppe kviser. Det ER så tilfredsstillende! Jeg fant nettopp ut at jeg har en svær kvise inni øret av alle steder, og eg har såååå lyst å ta den, men jeg kommer ikke til fordi jeg klarer jo ikke å se inn der. Det er sinnsykt ekkelt på samme tid som det ER deilig, ikke sant? Eller er det bare meg? Hehe.



Nå blir jeg straks kjørt til flyplassen, så jeg må få på meg litt sminke og pakke kofferten. Snakkes i Norge! Ha en fabelaktig onsdag :-)

21 kommentarer

Anonym

08.03.2017 KL. 09:54

Sjekk ut Dr. Pimplepopper på facebook og youtube :)

Maria

08.03.2017 KL. 10:22

Aahh.. Gjekk på Low-FODMAP dietten sjølv strengt i 6 veke pga. at eg har IBS, men hjalp ikkje i det heile... Du er heldig om den hjelpe på deg! Viss ikkje anbefalte legen min laktulose og Vi-Siblin, det er reseptfritt :)

08.03.2017 KL. 10:46

Hei! Det går helt fint skal du se:) dersom det viser seg at du har irritabel tarm er low fodmap-dietten noe du bare trenger å følge for en stund:) etter hvert kan du igjen introduseres for disse matvarene:)

08.03.2017 KL. 11:36

Pleier aldri å kommentere på blogger, men må komme med et supert tips til deg! Jeg sliter også med magen, treg mage, vondt og gå på do osv. Har over en periode gått til soneterapi, her stimulerer de tarmen under foten og dette har gjort at jeg går på do hver dag. Anbefales! For er ork å leve med irritabel tarm..

Randi

08.03.2017 KL. 12:05

Jeg synes FODMAP-dietten var overraskende lett når du satt deg inn i det. Må huske at det er bare så strengt som du tenker det er i ca. 6 uker. Og så finner du ut av hvilke matgrupper du ikke tåler. Jeg fant ut at hvete og laktose var de verste gruppene. Så kan spise litt advokado, litt mango osv. Selvom det står på lista

Du kan prøve å bytte ut hvetemel med spelt mel evt. Det hjelper magen min og mange andre jeg kjenner veldig godt 😇

Tonje

08.03.2017 KL. 13:11

I love u Kristine!

Ingvild

08.03.2017 KL. 14:36

Hei!

Ikke ofte jeg kommenterer blogger, men føler for å gi noen ord ut nå.

Har selv hatt irritabel tarm i tre år nå. Og virkelig - det er kjedelig, men det er ikke verdens undergang. Det hjelper å finne ut hva din kropp liker og hva din kropp trives med. Når du har funnet ut hva kroppen din liker og ikke liker, så er du et langt steg på veg. Dessuten handler irritabel tarm mye om hard mage og løs mage om hverandre, og for min del - hjelper det gjerne å bevege på seg, trene med andre ord.

Håper du finner en løsning for deg, og husk på - selv om det føles kjedelig nå, så er det bare en liten hindring og MANGE lever med det, hver enste dag, og klarer seg mer enn godt nok!

Ha en fin dag :)

08.03.2017 KL. 14:43

Du kan jo ha glutenintoleranse uten å ha cøliaki da.

Jeg har testet negativt for cøliaki, men når jeg spiser gluten stopper alt opp i en uke før alt kommer ut igjen helt ukontrollert den ene dagen... ikke noe kjekt. Når jeg ikke spiser gluten derimot er jeg mye bedre :-)

Syntes også det hjelper å unngå sukker og raske karbohydrater, samt en teskje ølgjær til dagen.

Har du forresten vurdert om noen av tablettene du tar påvirker magen?? Ser at du anbefaler diverse kosttilskudd (haircare osv) og det kan ha en uheldig effekt på tarmen me slikt...

Anonym

08.03.2017 KL. 15:13

Så leit at du sliter med magen, jeg gjorde akkurat det samme spesielt på høsten ifjor! Før du slutter deg til FODMAP-dietten, vil jeg anbefale deg å lese deg litt opp på den. Utrolig mange ernæringsterapeuter vil ikke anbefale den. Trolig er det ikke hva du spiser - men kanskje mengde, hvor ofte og en hel del andre faktorer som påvirker magen din. Selv har jeg funnet ut at magen min blir påvirket av stress (merk: også stress over å spise riktig mat siden magen min reagerer som den gjør) og lite variasjon i hva jeg spiser. Selv har jeg kuttet ut raffinert sukker og spiser lite pasta, brød og ris - og det er absolutt ikke like krevende som jeg trodde det skulle bli. Ta kontakt med en ernæringsterapeut/-fysiolog.

Bloggen til Helene Ragnhild er utrolig inspirerende og hun kommer med gode, konkrete tips til hvordan kosthold henger sammen med tarm og helse - og hva vi kan gjøre selv. Sjekk den ut om du ikke allerede har gjort det!

Karoline V

08.03.2017 KL. 18:21

Hei Kristine!

Villa bære gi deg en stor klem og klapp på skuldra førr at du bidrar tell å fjern tabubelagte tema. Eg syns det e sååå arti å sjå folk som har en stemme som bi hørt av så mange, tell å jær litt ainna enn å bære snakk om overfladiske ting, sjøl om det åg e arti å les altso. Men blanding e veldig bra. Popping av kvise, irritabel tarm, illeluktende nedentil, det e bære flott! Ha du egentli tenkt på ke mykje som ikke bi tatt opp men som egentli e helt normalt? Man trur sex e som på porno å kvinnekroppen e hårfri, lukt blomster heile tia, vi bæsj aldri, får aldri en fittefis ja you name it, å dårlig undervisning i skolen jær at jente går rundt å trur det e nå unormalt me dæm når musa fis litt under samleie, åsså skam dæm seg førdi dæm trur dæm e unormal.. det e trist :( ukult å føl skam førr helt normale ting! men takk førr at du bidrar mot alt tull som ingen burde føl skam over. Vi e jo bare menneska. Så takk førr at du skriv som du jær, fortsett med det! Du veit sekkert ikke sjøl korr mye du hjølp, så eg tenkt bære å sei det!:-)

Ha en kuli dag videre!

Martha

08.03.2017 KL. 19:11

Pappa sliter med magen og har startet med Fodmap. Han merket forskjell etter bare noen dager, virkelig. Så det er absolutt verdt å prøve

Anonym

08.03.2017 KL. 19:26

Jeg har selv godt på LAV FODMAP-dietten i høst, da jeg ikke var positiv på noen allergiprøver og fikk beskjed om at jeg hadde IBS. Det var 12/13 tøffe uker, det er ikke til å legge skjul på, men gud så deilig det var når jeg var ferdig. Jeg har slitt med vond og opplåst mage i alle år, og hadde holdt meg unna laktose i 3 år før dietten, da det kunne se ut som jeg hadde laktoseintoleranse. Det hjalp det, men likevel fikk jeg enorme magesmerter stadig vekk, og jeg klarte ikke å forstå hvorfor. Det å ikke vite er seriøst det verste.

Så, når jeg var ferdig på dietten, fant jeg ut at jeg reagerer på fruktaner, fruktose og laktose. Det var ganske kjipt, da dette er stoffer jeg spiser mye. Men likevel var det en "lettelse". Jeg fant endelig ut hva som gjør at magen min lever helt sitt eget liv, og det er så mye lettere å forholde seg til.

Jeg brukte boka "Godt for magen", og den var til stooor hjelp. Der hadde jeg en oversikt over alt jeg kunne og ikke kunne spise, samt flere gode oppskrifter. I ettertid har vi også kjøpt en annen kokebok, med enda flere gode oppskrifter. Har virkelig funnet ut at man kan leve helt fint og spise mange gode måltider selv med IBS, du må bare se på andre muligheter. Det har vel du også erfart som nå har gått over til et vegetarisk kosthold? Når en dør lukkes, åpnes en annen, haha.

Også er det viktig å huske at når du har IBS, har du ikke allergi, men du reagerer på visse stoffer. Det betyr at du kan faktisk spise en bolle hvis du vil det, uten at du blir kjempesyk!

Kjersti

08.03.2017 KL. 23:58

Vææær så snill og vær veldig forsiktig med å gå over på streng lavFODMAP. Anbefaler deg bloggen til Helene Ragnhild, hun er ernæringsfysiolog og kjempeflink!! Det er så mye viktigere å styrke tarmen og spise mat som gjør den bra, ikke kutte ut massevis av matvarer, da kan tarmen ende opp med å bli mer sensitiv over tid.

madelen

09.03.2017 KL. 01:06

Ibs er bare en samlebetegnelse leger bruker fordi de ikke klarer diagnostisere personen! Det kan være veldig ulikt fra person til person mtp hvilke symptomer man har.

Maria

09.03.2017 KL. 02:57

Bare vent til den irritable tarmen utvikler seg til lynende forbanna tarm:)

Jeg har diarè 10-30 ganger daglig og tør ikke gå ut døren. Bare å glede seg.

Og nei, low foodmap har ikke løst problemet til de som evt. måtte lure på det.

Hilsen sur og bitter kjerring med illsint tarm-syndrom

I

09.03.2017 KL. 11:09

Hvis du ikke opplever å bli tatt seriøst, kan jeg virkelig anbefale å be om henvisning til en klinisk ernæringsfysiolog eller oppsøke en privat. FODMAP-dietten er en jungel å finne frem i selv, og det kan være greit å få profesjonell hjelp.

Charlotte

09.03.2017 KL. 15:46

Du stråler om dagen, Kristine! Ser ut som du har det bra og det synes på utstrålingen din ♡

Anonym

09.03.2017 KL. 16:33

Du bør sjekke ut Julianne Lyngstad, nettsiden og bøkene hennes!

Og husk at irritabel tarm er VELDIG individuelt og vi reagerer på forskjellige ting på forskjellig måte. Prøv deg frem med maten. Det er mange matvarer i foodmapdietten jeg ikke trenger å kutte heelt ut, men kan spise litt av. Fikk en gang forklart det som at det er som et beger, det går bra helt til det renner over. Litt av en matvare kan ofte gå bra, men for mye fører til sterke smerter og dårlig mage.

Lykke til! Kult at du skriver om det på bloggen din, er alt for få med kjennskap til irritabel tarm og mageproblemer, stå på!

Mina

09.03.2017 KL. 20:15

Sliter veldig med magen, plutselig kan det komme store magesmerter og mageknipe. Kunne du kanskje skrevet et innlegg om det du har opplevd? Anbefaler du å gå til legen?

Janne

10.03.2017 KL. 04:55

Hei. Ang irritabel tarm ville jeg tatt rektoskopi hvis jeg var deg. En mindre hyggelig undersøkelse men jeg fikk påvist ulcerøs proktitt. Den sykdommen finnes i flere grader: ulcerøs proktitt (den mildeste) som kun er nedre del av tykktarmen, ulcerøs kolitt (nest mildeste) som er litt lengre opp i tykktarmen og total kolitt som er hele tarmen. Hva angår diett har ikke hvilken mat så mye å si for dette, personlig føler jeg stress virker mere inn. Google dette å les om du kjenner deg igjen, føler du det hjelper å spise annerledes har du kanskje chrons syndrom? Jeg ville ikke bare godtatt irritabel tarm, det har jeg gjort selv i altfor mange år. Det finnes jo medisin f.eks for det jeg har. Lykke til! :)

Anonym

10.03.2017 KL. 19:29

Hei!

Min samboer har IBS og vi spiser lav-fodmap hver dag. Det virker kjempebra, så jeg ville hvertfall teste den ut om den var deg. Virker det ikke så virker det ikke, da er det jo bare å spise vanlig igjen.

Før vi fant dette ut, holdt han seg unna alt av gluten, men det var virkelig en nedtur sånn matmessig,,. Så fikk han tips om å prøve å spise spelt-produkter av ernæringsfysiolog, for det kan gå fint for de med IBS. Da slapp vi endelig å lage glutenfritt brød hver dag, og kunne bare kjøpe spelt-brødet fra Rema og speltlomper og spelt-pita osv :D

Vi har begge kokebøkene til Julianne Lyngstad, og det er mye spennende der! Du kan jo sjekke ut noen av oppskriftene hennes på bloggen før du evt kjøper bøkene for å finne ut om det er noe spennende der :)

Samboeren min gikk ikke gjennom "den strenge perioden" i starten av fodmapen, han leste heller over lista og holdt seg unna det meste av det som er merket som rødt (løk osv). Og så velger vi laktosefrie produkt (som det blitt veldig bra utvalg av) og spelt-produkter. Og han kan spise litt av ting, det er ikke helt avholds :) Fungerer som sagt veldig bra! Men som folk sier så er det veldig individuelt.

Masse lykke til :)

Skriv en ny kommentar

Navn:
E-post:
URL:
Din kommentar:
hits