hits

Kontakt

kristine.ullebo@hotmail.com

Kristine Ullebø

Kristine Ullebø

Kristine
Ullebø

grunnen til at jeg ikke er "feminist"

I går på debatten fikk jeg spørsmålet om jeg er feminist, og flere reagerte på at jeg svarte nei. Tenkte det kunne være greit å forklare her hvorfor jeg svarte som jeg gjorde. Først og fremst, som jeg sa, så er jeg et menneske, og jeg er en kvinne, men akkurat det spiller for meg ingen rolle. Nettopp derfor kan jeg vel egentlig kalle meg selv en feminist, for jeg ER jo for likestilling mellom begge kjønn. 100%. Jeg følte bare ikke behovet for å stemple meg selv som feminist, spesielt ikke i går i den settingen jeg var i, og det er kanskje utrolig synd at jeg sier det, men jeg vet at ordet "feminist" har fått en så bred betydning nå at jeg ikke helt tør å kalle meg "bare feminist" uten noe utdyping når jeg vet at det finnes så UTROLIG mange ulike bevegelser innenfor dette begrepet. Jeg kan godt si at jeg er feminist og at jeg står for likestilling mellom kjønnene, helt kort og greit, for det er jo korrekt, men for meg har ordet feminisme nesten blitt mer negativt enn positivt ladet. Dessverre. Jeg synes det er utrolig synd selv, for jeg vet jo veldig godt at MANGE (kanskje til og med de fleste) feminister der ute gjør en sinnsjukt bra jobb. Jeg prøver å ikke dra alle over en kam, for det ville vært urettferdig, men uten at jeg kan noe for det gir det ordet meg en bismak i munnen. Jeg liker ikke at vi roper ut "verden er ingenting uten oss kvinner!", "kvinner er den nye fremtiden!", for DET for meg er ikke likestilling. Likestilling er at det ikke spiller noen rolle om du er kvinne eller mann. Og jeg vet at det er mye urettferdighet ute og rår i verden, at kvinner blir undertrykt, at kvinner ikke blir respektert i lik grad som menn, at kvinner har færre rettigheter. Den kampen vil jeg gjerne ta, men jeg kan gjerne ta kampen uten å kalle meg selv feminist. Jeg er bare et menneske som vil bli hørt og ha akkurat de samme rettighetene som alle andre. Og det fortjener vi. Alle sammen.

152 kommentarer

09.03.2018 KL. 17:23

Enig med deg!!🙌🏻😊

09.03.2018 KL. 17:27

Du virket bare totally over it igår. Skikkelig attitude. Helt greit du ikke er feminist men du kan smile fordi om.

Agnes

09.03.2018 KL. 17:31

Jeg er skuffet. Der mistet du flere støttespillere og lesere. Kommer ikke til å trykke meg inn på denne bloggen lenger. Håper resylanen var verdt det

Maria

09.03.2018 KL. 17:33

Ta tilbake ordet. Det er nettopp det at (dessverre) både kvinner og menn ikke omtaler seg selv som feminister fordi de ikke vil bli stemplet som en rødstrømpefeminist som skaper større tabu rundt definisjonen. Du er for likestilte kjønn? Feminist. Du vil at alle skal ha like muligheter, lik lønn og lik behandling? Feminist. Ikke bidra til en forverring av definisjonen.

Forøvrig kan jeg se for meg at det er hardt å stå mot Kristin og Ulrikke, men det er også kanskje greit å innse at det følger med et ansvar i den bransjen du er i. Hvis du vil ha muligheten til å poste hva enn du vil på SoMe uten konsekvenser eller reaksjoner (som det i ditt tilfelle kan være greit å ta til seg) burde du ikke ha det yrket du har. Ferdig snakka.

M

09.03.2018 KL. 17:48

Dette innlegget gjør meg bare veldig trist, jeg har likt bloggen din frem til nå. Men med dette innlegget skaper du forvirring og en unødvendig polarisering mellom kvinner, de som kjemper for likestilling og de som ikke tør å ikle seg merkelappen feminist. Vi kjemper alle for likestilling og det er det feminismebegrept står for. Trodde vi hadde kommet lenger en at feminisme skal være ensbetydende med "en som hater menn".

Pia

09.03.2018 KL. 17:51

"Nei jeg er ikke (bare) feminist... jeg er EQUALIST". Sånn til neste gang.

09.03.2018 KL. 18:10

Tror dere som kommenterer over her mister hele poenget. NETTOPP fordi hun ikke vil assosieres med den "negative" delen av feminisme, sa hun på debatten at hun ikke var det. Ikke fordi hun faktisk ikke er feminist. Hun skriver jo svart på hvitt at hun er feminist ut i fra definisjonen. Herregud les innlegget før dere kommenterer.

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

09.03.2018 KL. 18:10

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

09.03.2018 KL. 18:10

Hei! Ser ikke problemet med å ikkw kalle seg feminist. Det viktigaste er hva man står for. Foretrekker folk som er ærlige om hva de står for og interesserer seg for, som ikke bare gjemmer seg bak et ord.

Hovedgrunnen jeg liker å kalle meg feminist er for å hedre alle de modige kvinnene før oss som offeret mye for at vi skal ha de rettighetene vi har i dag.

09.03.2018 KL. 18:15

Jeg kan forstå hva du mener med at det er vanskelig å betegne seg selv som feminist, uten å utdype noe mer, grunnet at det finnes ekstremt mange og ikke minst ulike variasjoner innen feminisme. De fleste, mye mulig inkludert seg selv, vil kalle seg liberale feminismer, da denne grenen kort oppsummert står for likestilling mellom begge kjønn. Samtidig har vi radikale feminismer og andre grener innen feminisme som ønsker at dagens rollemønster skal snu og at kvinner skal være "på toppen".

comment-117366658

09.03.2018 KL. 18:17

Anonym: har vel ikke så mye med saken å gjøre om hun smite eller ikke, så leng hun fikk frem poenget sitt. Synes hun var ganske rett på sak.

Helene

09.03.2018 KL. 18:34

Jeg er helt enig med deg! Jeg vil heller ikke kalle meg feminist, og det betyr ikke at jeg mener at kvinner skal behandles som mindreverdige av den grunn. Jeg mente at egalitarist (eller equalist) og humanist passet meg bedre, hvis jeg skulle «sette meg selv i en bås».

Som annijor sa på instastory i går: «vi skal være så mange i 2018, at det ikke er lov til å være noen.»

Amalie Sofie

09.03.2018 KL. 18:34

Lenge siden jeg har vært vitne til et menneske som fremstår så lite reflektert som det du gjorde i går. Jeg ble flau på dine vegne. Det at du i det helle tatt kommer dit så uforberedt og ikke har noe fornuftig å komme med, er rett og slett bare nitrist - og strengt tatt provoserende med tanke på budskapet og hele poenget med debatten.

comment-117366669

09.03.2018 KL. 18:36

Agnes: tror ingen kommer til å savne deg heller

09.03.2018 KL. 19:00

Hvor kan jeg se debatten? Er den fortsatt tilgjengelig?

09.03.2018 KL. 19:21

Nå skuffet du meg skikkelig. Å kalle seg feminist handler like mye om å ta tilbake ordet, for kvinner trenger faktisk å løftes opp for å få likestilling. Det er derfor man kommer med de slagordene du sier motvirker likestilling. Menn har allerede en posisjon i samfunnet, og det betyr ikke at vi skal frata dem den, men at vi skal pushe kvinner inn i en likeverdig posisjon.

Hvis det at det er mange retninger innenfor feminisme skremmer deg - sett deg inn i dem! Definer hva slags feminist DU er, ikke bare fnys av hele ordet og si at "jeg er for kvinners rettigheter, MEN". Du spytter på alle kvinnene som kjemper for dine og andres rettigheter, og ikke minst feministene som har kommet før deg, ved å stille deg så nøytral. Linnea Myhre skrev på instastory at hun hadde hatt ca de samme holdningene som deg før, og at hun nå hadde endret mening og velger å kalle seg selv feminist. Håper det samme lyset går opp for deg.

09.03.2018 KL. 19:24

Å være feminist betyr at du er for likestilling mellom kvinne og mann. Derfor burde sånn sett alle være feminister. Bare fordi noen tror det er negativt ladd betyr ikke at du skal la være å kalle deg feminist, så lenge du vet hva feminist betyr.

09.03.2018 KL. 19:39

Hvorfor gråter du så enormt ofte på denne bloggerserien?

09.03.2018 KL. 19:43

Omg! Feminist gir deg bismak i munnen!

Tror du skal være glad for de kvinnene som har kjempet igjennom som vi kvinner i dagens samfunn nå har fått.. Det er fortsatt stort behov for feminister, som kjemper for kvinnen både nasjonalt og internasjonalt!

Lars Larsen

09.03.2018 KL. 19:56

Wow, får virkelig inntrykk av at du er dum som et brød... kanskje begynne å lese noen bøker?

09.03.2018 KL. 19:57

Jeg kunne ikke vært mer enig. Og det du sa at feminisme har blitt et negativt ladd ord er jeg også enig i! Personlig synes jeg feminister skal hylle hverandre uansett!! Og hvilke type bilder man eller ut, eller ikke legger ut skal ikke ha noe å si på hvem man er som en person.

Jeg fikk inntrykk, etter debatten ifølge Ulriken sitt syn: at det er kun lov å legge ut bilder av kroppen sin om en er "lubben", og om han har en tynn kropp, så skaper man et kropps press for andre.

Jeg er veldig uenig.

Og jeg heier på deg Kristine, legg ut de bildene du vil, inspirer andre og ikke minst deg selv!!

Ha en fin kveld, vakker deg

Isabella

09.03.2018 KL. 19:59

Nå er det på tide at du blir moden nok til å ta ditt ansvar i jobben din som "influencer". Ikke vær flau over de som har kjempet for kvinners rettigheter. De har kjempet for deg. Feminisme er ikke EN bestemt idé, det er et mangfold av ideer. Men en fellestrening har de, og det er at feminisme står for LIKESTILLING. Og det handler ikke bare om kvinner som ofre, det handler også om menn og maskulinitet. Du som jobber i modellbransjen burde vite dette. Les "Rad women worldwide", gå ut og snakk med de feministene du er redd for. Det er hverdagsmenn og kvinner på gata. Eller begynne å studere, få deg en utdanning og bli mindre ignorant. Vi biter ikke ;)

Lisa

09.03.2018 KL. 20:06

Hvorfor løy du på debatten angående restylanbruk? Du har jo reklamert for det senest i februar. Kjenner jeg blir sint at du viser så lite respekt.

EVY

09.03.2018 KL. 20:12

Du er det beste, endligen noen som tør å stå imot SJW presset. Ikke bøy deg samme hvor hardt det kan komme til å måtte bli.

Feminisme er blitt et korrupt ord stjålet av venstresidens ytterfløy.

Helene

09.03.2018 KL. 20:13

Ja du virket litt offansiv i debatten, men det er din første og ikke har du mye erfaring heller så det er helt greit. Selvfølgelig er du offansiv, det Ulrikke basicly sier (uten at hun turte å si det rett ut)er at du ikke kan legge ut bilder av kroppen din og forvente likes fordi du er tynn. Du skal ikke få lov til å hige etter likes fordi du er tynn. Det blir for latterlig. Skal innrømme at jeg ikke har sett hele debatten fordi jeg ble irritert over Ulrikke. Du er født tynn, og kan desverre ikke gjøre noe særlig med det. Tynne mennesker skal ikke få lov til å legge ut lettkledde bilder fordi det kan gjøre at de som er feit blir lei seg, det blir for dumt.

Legg ut de bildene fordi du er stolt over kroppen din. Legg ut de bildene du syntes er fine fordi du vil. Drit i Ulrikke og hennes fanskare, de er jo forvirret. Alle skal kunne legge ut hva faen de vil, hvis ikke folk kan tenke selv å skal bli påvirket av hva enn de ser så må de starte med seg selv, ikke ved deg.

Keep up the good work<3

Marie

09.03.2018 KL. 20:36

Så om det er ateister jeg er uenig i så bør jeg ikke kalle meg ateist? Samme med religion, vet du hvor mange grener det er innenfor de ulike religionene? Plutselig er ingen kristne eller muslimske lenger fordi "det finnes andre kristne som ikke mener akkurat det samme jeg mener/fremmer det på en måte jeg er uenig i/uttrykker seg annerledes enn jeg ville gjort"? Sukk

LISE

09.03.2018 KL. 20:40

Hei. Synes du er steintøff jeg. Stå på ,kjør ditt eget løp. Du er inspirerende og virker sterk. Flott jente er du. Syntes du gjorde en god figur på debatten jeg. Lykke til videre.

hilsen en også ikke feminist

09.03.2018 KL. 20:40

Det at du føler for å angripe Ulrikke på instagram i etterkant av debatten, viser hvor lite moden du faktisk er.

D

09.03.2018 KL. 20:51

Hei,

Jeg er feminist. Jeg er for likestilling mellom mann og kvinner. Jeg mener ikke at kvinner bedre enn menn. Så hvorfor kaller jeg meg selv feminist? Hvorfor ikke bruke ordet humanist?

Grunnen til at feminister kaller seg selv for feminister (og ikke humanist feks) er nettopp for å sette fokuset på KJØNN. Fordi det handler ikke om at kvinner er bedre enn menn. Vi er LIKE, men vi blir ikke behandlet likt. Kvinner blir den dag i dag, og har gjennom flere generasjoner blitt behandlet ulikt på grunn av en enkelt ting: vi er kvinner. Og listen er laaang hvis jeg nå skulle ramset opp alle urettferdighetene kvinner må gå igjennom på grunn av sitt kjønn.

Jeg anbefaler deg sterkt til å søke opp Chimamanda Ngozie Adichie på YouTube og se hennes ted talks om hva feminisme er der.

« Some people ask: ?Why the word feminist? Why not just say you are a believer in human rights, or something like that?? Because that would be dishonest. Feminism is, of course, part of human rights in general?but to choose to use the vague expression human rights is to deny the specific and particular problem of gender. It would be a way of pretending that it was not women who have, for centuries, been excluded. It would be a way of denying that the problem of gender targets women».

09.03.2018 KL. 21:03

Synes du var latterlig i går, men her er jeg helt enig med deg. Og til alle dere som sier at feminisme handler om å løfte kvinner fram til dit menn er i dag. Tenk på dette:

*Hvordan er det for en mann å gå ut å snakke om seksuelle overgrep?

*Hvordan blir menn som velger å være hjemmefedre sett på?

Det finnes mange slike eksempler. Kan vi ikke bare bytte ut feminisme med likestilling? Siden det er det dere på død og liv mener det betyr?

comment-117366675

09.03.2018 KL. 21:14

Maria: herregud folk må så absolutt kategorisere og stemple alt inn i en liten boks. Hva med at du faktisk tar til deg det positive budskapet i innlegget, i Kristine?s personlige meninger istedenfor å bestemme hva slags yrke hun skal ha eller ikke, hvordan hun skal ytre seg eller leve livet sitt and so on?! Du kritiserer henne for at hun ikke vil legge seg under tittelen «feminist» og forklarer også hvorfor, i tillegg uttrykker hun at hun selvfølgelig er for likestilling og kvinnelige rettigheter samt viser respekt til alle feminister som gjør en skikkelig innsats der ute! Og når vi først er inne på oss kvinner: DRA HVERANDRE OPP, slutt og let etter feil og negativitet!

Ugh

09.03.2018 KL. 21:15

Syns seriøst du kan bli voksen. Akkurat nå oppfører du deg som en jævla fjortiss. Du er blitt ufordragelig.

R

09.03.2018 KL. 21:20

Oi! Her var det mange negative kommentarer, You go girls!! eller..??? Jenter kan være frekke altså.. veeeeldig og..

Angelica

09.03.2018 KL. 21:28

Där satte du ord på precis ALLT jag tänkt men inte kunnat formulera och förmedla. SJUKT bra skrivet!

Vilde

09.03.2018 KL. 21:39

Hvor er genseren din fra?

merethe

09.03.2018 KL. 21:42

jeg er enig med deg, kristine. likestilling er ikke at kvinner er over menn, men at begge kjønn står likt.

Amalie

09.03.2018 KL. 22:02

Er så enig med deg! Syns det å være feminist har blitt til noe helt annet enn hva det egentlig er den siste tiden. Og jeg skjønner i hvert fall ikke hvorfor folk er så imot bloggere osv. Dere må kunne få lov til å være dere selv på deres egen måte, og tåler ikke folk det får de heller bare droppe å lese blogger :) Mistet veldig mye respekt for Ulrikke

Silje

09.03.2018 KL. 22:05

Så sitter du dagen etter og henger ut Ulrikke på instastoryen din. Altså hallo, beviser bare atter en gang at du tåler virkelig ikke litt saklig debatt en gang uten å gå til angrep.

Helene

09.03.2018 KL. 22:06

Fy faen for et ubrukelig menneske du er..

Du skulle skamme deg! Du er jo 12 år i hodet. Har ingenting mellom ørene

anonym

09.03.2018 KL. 22:07

Så debatten din i går og jeg må helt ærlig si at jeg synes lite om hvordan du fremstiller deg. Jeg angriper deg ikke som menneske eller person nå, men jeg mener at du ikke har godt nok grunnlag til å kunne argumentere for eller i mot usunt eller sunt kroppspress. Feminisme er et ord som har en stor betydning og det å ikke kalle seg det er greit, men det du viser i debatten gjør det bare enda vanskeligere for andre å tro på deg og dine fremtidige meninger.

Mange unge følger deg og du sier du ser på deg selv som et forbilde, selv leser jeg bloggen din, men det blir feil når du sier du legger ut bilder av kroppen din for ikke å få bekreftelse og flere lesere, fordi du vet så godt som alle andre at det er det du innerst inne gjør. Det gjør de aller fleste. Det er klart du skal være stolt av kroppen din, men gjør det på en annen måte enn å dele det med 14 åringer som ønsker å bli som deg, fordi du gjør det bare enda vanskeligere for jenter å vite hva som er fornuftig, og faktisk en realitet. Det du fører er kanskje inspirerende for mange dagdrømmere, men det er ikke sunt i noen forstand. Forstår at du er blogger, men jeg føler du må ta et bedre grep om hva du formidler og ikke minst hvordan og hvorfor.

lykke til videre :)

09.03.2018 KL. 22:13

Skjønner dette veldig godt, men som du allerede har sagt, har du endelig begynt å blåse i hva folk mener.. eller?

Storyen din på Instagram...

Ullebø, jeg vil gjerne høre på hva du sier, men da må du holde deg profesjonell. Når du legger bilde av reaksjon av deg som himler med øynene av hva Ulrikke sier, mister saken og dine ord verdi. Du klarer ikke holde deg saklig. En ting er på TV direkte, men etterpå på egen story? Du har så mange spennende ord og tanker som burde komme ut - ikke hev deg på denne måten.. Det er her de i forskningen snakker om utdanning, og at de lavere dannede reagerer og handler som deg. Jeg vet ikke om du har utdanning etter videregående? Ikke vær en i den statistikken. Jeg vil gjerne høre på hva du har å si, men da vil jeg høre ordene og ikke en barnslig reaksjon som ønsker å tråkke på motparten og heve seg på den måten.

Jaja

09.03.2018 KL. 22:21

Eg skammer meg over deg. Har følgt bloggen din siden du var 16, men no trur eg at eg har mista all respekt for deg

09.03.2018 KL. 22:24

Hei Kristine! Har et spørsmål angående debatten i går! Du sa at du ikke kunne stå for å ha annonsert for Restylane i 2015, men har likevel gjort akkurat det samme i år på Instagram?

kaja

09.03.2018 KL. 22:29

ELSKET DEG PÅ DEBATTEN IGÅR!! Det klikket for meg når ulrikke begynte ås nakke om at man ikke kan ta bilde av maten sin. syntes du snakket veldig bra for deg og fikk frem dine synspunkter.

comment-117367553

09.03.2018 KL. 22:30

Anonym: slenger meg på denne, vil gjerne ha et svar på dette.

Hanne

09.03.2018 KL. 22:39

Helt enig med deg!! Stå på

Linda,comment-117367271

09.03.2018 KL. 22:48

D: Enig!!!

Maren

09.03.2018 KL. 22:49

Enig med deg!! Er selv for likestilling og ønsker å kjempe for det, men ser ikke på meg selv feminist, heller equalist. Til dere som åpenbart er feminister og som slenger drit til kristine burde ta dere en runde med dere selv..handler ikkje feminisme om å stå sammen og støtte andre kvinner?? Kristine står jo for det samme som dere, næmlig likestilling, hun vil bare ikkje bli «stemplet» som feminist fordi det begrepet har som hun sier desverre fått mye negativ oppmerksomhet. Dette er hennes valg, og det finnes mange andre som tenker det samme som henne, og det burde respekteres og ikke bli sett eller rakket ned på!

Linda,comment-117367526

09.03.2018 KL. 22:49

anonym: Enig!

09.03.2018 KL. 22:52

Greit nok at du ikke var særlig flink på debatten i går, det var din første debatt og du er ikke like opplyst som ulrikke og kristin, men å legge ut det du gjør på instastory dagen etterpå? Er du fjorten og furten fordi du tapte, eller kanskje du skal begynne å bli litt profesjonell?

09.03.2018 KL. 22:52

Det var flaut å se på debatten i går. Du fyrte deg så opp og ble så sint når du skjønte at Ulrikke og Kristin klarte det bedre enn deg i debatten. Tenk at du har fikset leppene og fremhever en usunn kropp. Forbilde er du ikke, femenist eller ikke.

Please slutt og henge deg opp i den jævla tallerken, og få opp øyene å se hva debatten egentlig handler om.

Tenk på usikkre jenter som ser bildene dine, ikke vær så egoistisk.

comment-117367613

09.03.2018 KL. 22:54

Anonym: så enig! Hun sank så lavt. Viser virkelig hvem som er forbilde ut av jentene som var på debatten.

comment-117367602

09.03.2018 KL. 23:01

Maren: Hun kan ikke be om støtte fra de samme feministene hun ikke vil "stemples" som. Hun tar avstand fra tydelig kvinnekamp, og det oppleves som rimelig provoserende for oss som alltid står opp for det vi tror på, selv om det er ubehagelig.

09.03.2018 KL. 23:01

KRISTINE❤️❤️ Jeg har ikke sett debatten, men storyen din, den har jeg sett! Og herregud, jeg har ikke alltid vært enig og din største fan, men her, du har så rett! Håper du fortsetter å stå på og ikke minst stå for akkurat det DU mener. Din mening er gull verdt, og det å tørre å putte den ut der på måten du gjør står stor respekt av. Jeg digger storyen din. Det er få som hadde stått opp på den måten i den saken her;)

Anonym

09.03.2018 KL. 23:15

Synes du snakket godt og saklig for deg selv under debatten. Du snakket ganske bra og jeg synes dere begge var veldig flinke. Jeg fikk endel respekt for dere begge som turte å stå fram på den måten, men hva skjedde? OFFENTLIG uthenging av en enkeltperson på Instagram? Hvor ble det av den saklige, flinke jenta som var under debatten? Hvordan føler DU at dette er greit? Hvorfor sa du ikke dette under debatten, du sa jo at det var helt greit å mene det hun mente? Er dette et eksempel du vil sette til andre påvirkelige unge? Du sier kanskje at det er ikke er din skyld hvis unge tar etter deg, men det er jo det. Du valgte å bli en offentlig person, bare du. Vil gjerne ha svar på dette hvis du tar deg tid til å lese dette.

Mvh. jente (18) ?> fast leser

comment-117367307

09.03.2018 KL. 23:16

Anonym: Hvis du vil ha en forklaring: det er ikke nødvendigvis kvinner som gruppe som må løftes, vi kvinner er jo en veldig stor og ulik gruppe med ulike utfordringer og ulike privilegier. Det er "kvinnelighet" og "kvinnelige egenskaper" (i mangel av bedre ord) som må løftes. At menn blir sett ned på for å stå frem som ofre for seksuelle overgrep bunner i at dette er en typisk kvinnerolle, og kvinner er som kjent svake og sytete. Ikke akkurat positive fortegn.

De eksemplene du drar frem er rett og slett menn i kvinneroller, og kvinneroller er ikke verdsatt. Derfor må vi løfte kvinner: vi må vise at vi kan være like tøffe og smarte, så det er ingen skam i å innta de rollene vi har hatt i alle år. Jeg kaller meg feminist fordi jeg tror det gagner både MENN og kvinner å fremme kvinnesak.

Håper det var oppklarende.

synne

09.03.2018 KL. 23:17

Deg på debatten i går var et prakteksempel på hvorfor bloggere blir stemplet som dumme, desverre :(

09.03.2018 KL. 23:35

Det du legger ut på Instagram viser kun til svært lite selvinnsikt. Mennesker må få lov til å mene akkurat hva de vil, blant annet derfor man har debatt. Dette sier du selv i debatten. Blir dobbelmoralsk? At du skal i etterkant legge ut på Instagram slik som du har gjort viser til en «tenåring» som ikke har kommet seg over å kaste dritt enda.. Du sier jo at hvorfor kan ikke alle gjøre hva de vil ? Også legger du ut det på Instagram, er det ikke ok likevel lenger ? Ser tydelig en forvirring hos lesere nå, meg inkludert..

M

09.03.2018 KL. 23:36

Problemet med debatten er at du bruker friheten din til å leke trassen treåring. Du forstår ikke at dette handler om ta du er styrt av andre impulser til å gjøre slik du gjør. Det er bekymringsfullt når du har en slik fanskare!

Andrea

09.03.2018 KL. 23:54

Dere som skriver at Kristine må smile mere på debatten og gråte mindre på tv-serien, dere er de ekte ikke-feministene.

09.03.2018 KL. 23:54

Så enig med deg kristne! ❤ enig enig enig

Vilde

10.03.2018 KL. 00:01

Så enig med deg - og jeg digget deg på debatten og jeg digger deg ellers. YOU ROCK!

<3

10.03.2018 KL. 00:16

Jeg har bare to kommentarer: 1) Ulrikkes Falchs åpning av hver setning med: Du

2) Ulrikke Falch som nevner og skryter flere ganger over at hun ikke får betalt, og det høres mer ut som om hun vil ha betalt enn at hun er stolt over jobben sin :)

comment-117366658

10.03.2018 KL. 00:18

Anonym: Likeverd er faktisk viktigere enn likestilling... Vi burde godta at vi er forskjellige.MEN at kvinner og det kvinner gjør er likeverdig med det menn gjør.

Lena

10.03.2018 KL. 00:37

Hvor dum og lite reflektert er det mulig å bli? Ble rett og slett frustrert og oppgitt av å høre deg på debatten igår. Er det kanskje mulig å tenke lengre enn seg selv? EGOISTISK. Alle med vett i hodet sitt vet innnerst inne at det du driver på med ikke er sunt i noen forstand. Alle som har makt og en slik påvirkningskraft må ta ansvar, enten de liker det eller ikke. Feminist er du ikke, heller ikke et forbilde. Og måten du slang dritt om Ulrikke på Instagram etterpå? Rett og slett flaut! Viser hvor langt ned du har sunket.

Ida

10.03.2018 KL. 00:50

"Først og fremst, som jeg sa, så er jeg et menneske, og jeg er en kvinne, men akkurat det spiller for meg ingen rolle." Om man velger å kalle seg feminist eller ikke er ikke så viktig for meg, men jeg blir alltid overrasker når kvinner sier det der. Supert om du slipper å kjenne på at det å være kvinne begrenser deg, det er jeg oppriktig glad for! Men hva med å ta andre perspektiv enn kun ditt eget? Hva med andre kvinner i verden, som blir trakassert, utsatt for overgrep, drept av sjalu partnere eller sinte familiemedlemmer. Hva med de kvinene blir voldtatt som et våpen i krigføring? De som blir nektet utdannelse, nektet jobb, nektet retten til å bestemme over egne liv. Den jenta som har blitt voldtatt, som senere må høre voldtektsvitser på skolen eller på jobb. Hva med undersøkelser på universiteter, som viser at studenter dømmer de samme lederegenskaper ulikt, avhengig om de tilhører en mann eller en kvinne? Hva med ALLE de kvinnelige traffickingofrene verden over? Hva med svarte kvinner som ikke får jobb uten parykk i USA, fordi braids er "ghetto" mens naturlig hår er "ustelt"? Hva med at over 70% av underbetalte tekstilarbeidere i verden er kvinner? Hva med at menn som viser følelser blir latterliggjort fordi de "oppfører seg som jenter"- altså er de svake og patetiske? Det handler ikke om deg personlig, men urettferdighet over hele kloden. Og hva sier det deg da, at "feminist" har blitt et skjellsord, når det er feministene som står i spissen for å bekjempe denne urettferdigheten? Bruk stemmen din! Spre kunnskap, kjærlighet og rettferdighet!

veronica

10.03.2018 KL. 00:51

enig i alt du skrev på instastory!!! faen så seriøse alle skal være, all kropp er fin, vil du vise din kjør på - vil du ikke, kjør på. fuck alle som må skylde på toppbloggere for dårlig selvtillit:)

Line

10.03.2018 KL. 01:11

Feminist er da en svært positiv ting å være, som alle kvinner OG menn burde være om de er for likestilling! Les deg gjerne litt opp om feminisme før du snakker om bismak. Jeg digger deg, men nå høres du dessverre ut som Sylvi Listhaug (da hun skulle svare på hvorfor hun ikke var feminist på programmet Lindmo)...

Andrine

10.03.2018 KL. 01:32

Vil du utdype din latterliggjøring av Ulrikke på Instagram ?

10.03.2018 KL. 01:35

Syntes kanskje argumentene var litt tomme og at du egentlig kun svarte på spørsmål med et nytt spørsmål

Ida

10.03.2018 KL. 01:35

I begynnelsen av debatten fastslo du, rimelig hardt, at du sto for alt du har lagt ut... senere sier du at du angrer på at du fremmet fillers. Begynner du å innse at du dyrker et usunt kroppsbilde? Er det flere ting du kanskje burde ha angret på, lagt fra deg eller forandret holdning rundt ?

vilde

10.03.2018 KL. 01:55

Aldri lest bloggen din før, MEN!!

Syntes du var en av de som holdt deg mest saklig her. Kritikken fra Gjelsvik og Falch ble ukorrekt da de beskyldte deg på en slags måte, de skilte ikke mellom at du viser det du er fornøyd med og å reklame. Syntes du gjorde det bra! Skjønner ikke hvorfor folk som skriver de"leser" bloggen din kritiserer deg i kommentarfeltet her. De vet jo allerede hva du legger ut og står for. you go girl.

Anonym,comment-117367134

10.03.2018 KL. 02:21

Lisa: Slenger meg på kommentaren her.

I debatten sier du Kristine, at du angret på at du tok restylane i 2015, og du ville ikke gjøre det igjen?

Men når jeg søker opp restylane på denne bloggen din, kommer det flere treff fra senest september 2016 hvor du forteller om dine behandlinger med fylling i leppene osv. og at det er din ''guilty little pleasure'' Syns du det er greit?

Er det ikke litt teit å spytte ut at du angret, når du faktisk fortsatte 1 år senere?

Kari

10.03.2018 KL. 02:25

Per definisjon er det å vera feminist det same som å ynskje dei same rettane for begge kjønn. Viss ein då seier at ein ikkje er det, så skurrar det litt (for min del). Med det sagt så tykkje eg du gjorde ein god figur i debatten. Du motargumenterte godt, og du var mykje meir direkte og klar enn mange i panelet. Kudos. 😊

Tiril

10.03.2018 KL. 02:34

Dette er det lameste jeg har lest på lenge. Det finnes ekstremister innen alt, og disse skal ikke definere begrepet feminist. Feminisme betyr enkelt og greit likestilling. Kan sammenligne hele greia med at IS ikke definerer hva islam står for eller Ku Klux Klan hva kristendommen står for.

Agnes

10.03.2018 KL. 04:36

Egentlig dårlig gjort av NRK at de fikk deg til å stille opp på dette, du har jo ikke tydelige meninger om dette temaet i hele tatt, fordi du åpenbart ikke har reflektert nok rundt det. For øvrig pussig at du ikke syns du har ansvar for de signalene du sprer.

Jeg skjønner at dette er business, og du tjener sikkert godt på det. Men å måtte stå for valgene er en del av jobben din. Gjør deg selv en tjeneste og slett insta-storyen din, før noen flere ser det.

Live

10.03.2018 KL. 07:23

Dette var rett og slett trist å lese. Jeg leser ikke mye blogg, men har fulgt din fordi jeg oppfattet deg som en kul feministisk stemme. Du sier fuck janteloven og er opptatt av å være en sterk kvinne, og akkurat disse tingene har gjort at jeg har fulgt deg. Fordi du er en kul feministisk stemme. Jeg forstår jo hva du skriver over, men det er så jævlig trist når slike kule feministiske stemmer ikke tør å kalle seg feminist. Helt ærlig minner dette bare om Sylvi Listhaugs (idiotiske) uttalelser om feminisme på lindmo. Vi må slutte å være redd for begrepet «feminisme» på grunn av ureflekterte fordommer mot hva begrepet betyr.

Maria

10.03.2018 KL. 07:30

Forsto ikke helt debatten, de reagerte på at du viste kroppen din. Hvorfor sier de det som om at det er galt å vise sin egen kropp? Det var jo sånn i før tiden, mange var redde for å vise kroppen sin. Vi lever nå i 2018 der det har blitt normalt å vise og snakke om kropp. Jeg har sett kroppen til Ulrikke på insta, sikkert humor hun driver med, men jeg ser kropp. Jeg har også sett kroppen til Kristin på paradise hotel. Hvorfor i alle dager går de imot deg som legger ut bilder av kroppen din? De kan uttale seg den dagen de ikke har vist kroppsdelene sine.

Bilder er noe du velger å legge ut helt selv, vil du ikke legge ut bilde av kroppen din? Greit. Vil du legge ut bilder av kroppen din? Det er helt greit det også. Greit nok at de mener at det er kroppspress, men de sa det på en veldig nedlatende måte som om det var shame å vise seg, for kropp er ikke bare kropp? Hvilket budskap prøver de å spre her, at vi skal dekke oss til?

Det med maten gidder jeg ikke å nevne engang, jeg er veldig glad i å prøve nye matretter. Hadde du vært på restaurant i utlandet og lagt ut et bilde av maten din og jeg synes at det så godt ut, så hadde jeg nok kjøpt det hvis jeg skulle dratt samme sted. Jeg har vært ute på reise før og da skulle jeg ønske at jeg ble anbefalt mer spise steder. Anbefalinger er ganske greit å vite sånt når jeg skal ut å reise synes jeg. Jeg som ikke kan lage mat trenger nok oppskrifter jeg kan finne gjennom google og blogger, der gjør du meg en god tjeneste.

Pernille,comment-117367874

10.03.2018 KL. 08:17

Anonym: Ulrikke Falch har 1 million følgere - om hun virkelig ønsket å få betalt for følgerskaren sin hadde hun gjort noe med det for lengst. Det er jo nettopp det som er så flott med Ulrikke Falch, at hun velger å stå for budskapet sitt helt og holdent og bruker påvirkningskraften sin på noe konstruktivt, fremfor å håve inn penger på følgerne sine.

Pernille

10.03.2018 KL. 08:30

Kommenterte i utgangspunktet at jeg synes du var flink under debatten og at det var beundringsverdig at du ble med på ditt forrige innlegg - og det synes jeg fortsatt. Det at du nå plutselig føler et behov for å poste et bilde på Instagram hvor du himler med øynene mot Ulrikke Falch - ikke så veldig beundringsverdig. Dette blir smålig når du i ditt forrige innlegg konkretiserte at det som var så fint med debatten var at du fant ut at dere egentlig var enige i mye, noe som også kom frem under debatten. Der skrev du også på en saklig måte hva du var enig og uenig i. Hvorfor dette behovet for å skape to sider nå og slenge med leppa? Man kan være uenig uten at man må himle med øynene over andre sin mening, fordi den ikke er forenelig med sin egen.

Marthe

10.03.2018 KL. 08:50

Kan du legge ut carbonara oppskriften i dag? :D

Marit

10.03.2018 KL. 08:54

Synes du er realist her, og idealisten er jo bare en eventyrer. Du har helt rett, dette er faktisk ikke kun deres ansvar, men leseren selv m/foresatte , avhengig av alder. Dessuten er det vel strengt tatt plattform og annonsører som sitter med det største ansvaret. Stå på!

viwy

10.03.2018 KL. 09:01

Syns folk kaster rundt om seg med begreper de ikke kjenner betydning av, og strengt tatt kaster kritikk rundt seg med lavt kunnskapsgrunnlag. Syns Falck fremstår som ganske aggressiv og bedrevitende til å være en 20-åring som leser feminisme på fritiden uten utdannelse. Selv om hun har hatt en spiseforstyrrelse snakker hun ikke for alle som har vært i tilsvarende situasjon, og i alle fall ikke for meg, som har slitt med anoreksi i nå 10 år, og ikke hadde instagram og blogg etc når jeg var 13. Uansett, Kristine, du er enda ung og ikke la andre kvinner utsette deg for herskerteknikker og shame.

10.03.2018 KL. 09:08

Det er jo nettopp sånne som deg som gjør ordet feminist tabu. Jeg syns det er superviktig å ufarliggjøre ordet, for det er jo akkurat det det er. Ufarlig og rettferdig. Er egentlig stor fan av bloggen din, men dette ble bare dumt.

H

10.03.2018 KL. 09:28

Det at du henger ut Ulrikke på Instagram dagen etter er virkelig motbydelig! Jeg kjenner jeg blir ordentlig provosert av det! Skjerp deg!

Mari

10.03.2018 KL. 09:34

Synes instastoryen din sier alt om hvor umoden du er, for ikke å snakke om hvor flaut du opptrådte på debatten. Grow no!

Ugh,comment-117367159

10.03.2018 KL. 09:43

Helene: problemet er at hun ikke legger ut bilde av en kropp hun e stolt av. Hun suger inn magen, stikker ut ribbeina og kinnene, holder seg hardt rundt midja med begge hendene. Det virker overhodet ikke som hun er stolt over den kroppen hun faktisk har, men heller den hun kan vrenge den til å være.

10.03.2018 KL. 09:45

Bra skrevet! Jeg er ikke feminist. Jeg er for kjønnsroller, og mener kvinner og menn er skapt til forskjellige ting.

Jeg er for lik lønn og at kvinner har retten til å ha frie meninger, men det er liksom alt.

Ingrid

10.03.2018 KL. 10:00

Digger deg Kristine! Stå på!

10.03.2018 KL. 10:12

Du virket super aggressiv under hele debatten, til og med når de pratet om ting som ikke handlet om deg. Du stod der med en så aggressiv positur og så ut som du var klar til å angripe hvem som helst egentlig, det gjorde meg stressa.

Anna

10.03.2018 KL. 10:13

Hei,

eg blei utruleg skuffa då du sa du ikkje ville kalla deg feminist - at ei jente på 20 sat på norsk tv i 2018 og ikkje ville kalle seg feminist. Det er fint at du kjem med dette innlegget no, men samstundes er det utruleg dumt at du bidreg til å bygge opp under eit negativt inntrykk av ordet "feminist". Eg trur det er viktig at vi arbeider for å gi ordet feminist den betydningen det eigentleg har - at det er ein sterk, fin og viktig betegnelse. Og at det vil gjere at folk ikkje er redde for å kalle seg feminist. Når ordet blant mange betyr "mannehater" eller liknande, trur eg det er viktig at influencers og andre som er synlege i debatten, tør å bruke ordet for det det betyr, nemlig likestilling mellom kjønna.

Nina

10.03.2018 KL. 10:16

Jeg tror at en del kritikere her ikke tenker at K er bare 19 år! Når jeg var på den alderen, var jeg kun i opposisjon. Jeg så ikke følgene av hva jeg gjorde eller sa. Ja, hun kom dårlig ut av debatten, men jeg kan ikke være skuffet pga alderen! Tenk litt dere som hater, det var hennes første debatt, hun følte seg uthengt. Og ikke minst, de litt eldre verstingene turte ikke stille opp! Men å angripe via insta? Please dont Kristine! Men du er moden for alderen! Tenk litt på det jenter!

Andrea

10.03.2018 KL. 10:40

Veldig enig i det du skriver Kristine; ordet feminist har får meg også endt opp som et mer negativt enn positivt ladet ord.. og det er fryktelig synd.. men når jeg leser alle disse kommentarene om hvor dum enkelte syns du er som uttaler deg på denne måten, at du ikke kan komme med slike uttalelser før du har lest deg ordentlig opp.. nei da tenker jeg at det bare får være. Jeg har glad for at du på tross av slik kritikk som hagler inn hver dag velger å stå for meningene dine. Skal vi komme fremover her i verden er jo det en svært viktig faktor. Kommentarfeltet florer av leserne dine sine meninger, og innleggene dine av de meningene du har. Problemet er at vi tydeligvis ikke har kommet så langt at det er greit å ytre sin mening uten at kritikk og stempling som dum, uviten etc. skal være mesteparten av responsen. Jeg heier på deg, og jeg syns det er på tide at vi alle begynner å heie på hverandre❤️

10.03.2018 KL. 11:00

Instagramstoryen din kunne du spart deg for. Det du skrev på storyen var jo ikke engang det du sa på debatten. Dumt å komme i ettertid med det du egentlig ville si, men ikke turte.

Virket som du hadde lagd deg et intrykk av hvordan man skal være på debatt før du kom dit. I ditt tilfelle, ble det helt feil.

Jane

10.03.2018 KL. 11:03

Jeg synes at du ikke helt passet inn på debatten på torsdag. Du var kanskje ikke den rette til å stå der, når du snur og vender på alt som det virker som det er DU, Kristine, som fikk kritikk og ikke bloggere generelt. Synes også det blir helt feil å angripe Ulrikke dagen etterpå, og da tenker jeg også på broren din, Håkon, som legger ut så mye på instastory som er direkte til Ulrikke. Det er ikke bare Ulrikke som mener, for det er flere som stiller seg bak meningen til Ulrikke. Kristine, du gjorde en utrulig bra jobb på debatten, men du er ikke helt den rette i sånne tilstelninger. Så tror jeg ganske mye ble misforstått av alle parter.

Drea

10.03.2018 KL. 11:07

Jeg syns kanskje du burde ha forberedt deg litt bedre før en slik debatt. Altså, "det er ingen som tvinger deg til å trykke følg på en instagram-konto, det er ingen som tvinger deg til å følge en blogger, du bestemmer selv hva du vil ta innover deg".

Nei. Man bestemmer ikke selv hva man vil ta innover seg. Samfunnet er i stor grad med der. Og det ER fakta at flere unge jenter ønsker å endre på utseende sitt. Det ER fakta at bruken av restylane og botox har økt ekstremt de siste årene. Det ER fakta at psykiske lidelser øker blant unge jenter. Det blir for dumt å si at man selv, som ung jente i dag, bestemmer hva man blir påvirket av.

Når det er sagt, så er jeg ikke mot å legge ut bilder av seg selv på Instagram. Jeg syns ikke at å "hate" på din eller andres rolle i sosiale medier er veien å gå. Ja til mangfold, men det går begge veier.

Poenget er at vi MÅ snakke om det. Det er synd at alle jenter hater eget utseende, og velger å endre på det så alle til slutt bare ligner på hverandre.

Sara

10.03.2018 KL. 11:07

Man skal jo lete ganske lenge for å finne et begrep eller «merkelapp» som ikke har noen negative assosiasjoner til seg da :))

10.03.2018 KL. 11:09

til alle dere jenter her som både er opprørt over hennes feminist «protest», men samtidig hakker og slenger dritt mot kristine, er ikke også dette endel av å være feminist? nettopp å backe hverandre opp og være der for hverandre? føler det ble en del dobbelmoralske mennesker her nå..

stå på kristine!!

10.03.2018 KL. 11:12

100% enig, tenker akkurat det samme som deg. Stå på!

Marte

10.03.2018 KL. 11:19

Du ble BEGRAVD på debatten, men du skal ha for at du turte å stille opp.

10.03.2018 KL. 11:57

Du er råtøff Kristine! Du har fått en ny følger.

M,comment-117368114

10.03.2018 KL. 12:14

Marthe: Nettet renner over av carbonara oppskrifter...

comment-117366926

10.03.2018 KL. 12:16

Anonym: søk opp "debatten" på nrk.tv

Linda

10.03.2018 KL. 12:26

Først og fremst veldig kult at du stiller opp på en slik debatt, det kreves det mot til. Jeg ser at du skriver at feminisme har for deg blitt et negativt ladet ord og at feministbevegelsen er bred. Det er uten tvil bred, men jeg ser ikke problemet med å bruke begrepet feminisme og kalle seg seg feminist. Hvorfor ikke ta ordet tilbake og gi den definisjonen du ønsker? Er en usikker på hva som legges i begrepet feminisme, anbefales det å lese seg opp på begrepets historie, generell kvinnehistorie og generelt kjønnsstudier. Jeg ser noen bruker heller bruker begrepet equalsist, men er det virkelig så mye bedre?

Viktig er det i alle fall å bemerke seg er at feminisme handler om mer enn bare likestilling mellom kjønnene, det er forenkling av feminismebegrepet. Feminisme handler også om likestilling uansett sex, gender, seksualitet, race og mer. Du skriver også at du ser likestilling som at det spiller ingen rolle om du er mann eller kvinne. Fremdeles i flere kulturer og land fremdeles spiller det en rolle om du mann eller kvinne. En del av å være feminist er også ta innover seg hvordan kvinner gjennom historien har blitt ansett som det ?svake kjønnet?.

10.03.2018 KL. 12:47

Jeg er voksen og har lenge sett på feminisme som negativt. Ser for meg damer som hater hvite menn. Er selvsagt for likestilling, men ser ikke på det som viktig hvilket kjønn man har. Det er egenskapene som definerer et menneske i mine øyne, ikke kjønnet. Og at det er en SELVFØLGE at damene er like mye verdt.

comment-117368500

10.03.2018 KL. 12:55

Linda: Feminister kan enkelt ta ordet tilbake med å sette mannens rettigheter på dagsorden. Fokuset er kvinnen og mannens rettigheter blir oversett blant unge feminister i dag.

10.03.2018 KL. 12:56

Helt enig med deg, Kristine! Stå på, du er tøff som tør å si dette live og du var råbra på debatten

Malene

10.03.2018 KL. 13:11

Synes det er flott at du representerer en annen side uten å være ekstrem mtp restylane, silikon osv. Jeg er helt enig i at en burde stamme inn regler for promotering av plastisk kirurgi og her synes jeg du er ydmyk. Ulrikke bruker mye hersketeknikk noe som gjorde at jeg mistet mye respekt. Hvorfor er det greit at hun legger ut nakenvideo på instagram, mens du bli slaktet for å vise hud? Hvem er det som definerer hva som er en fin/sexy/sunn kropp ? Hvorfor skal din kropp bli sett på som et mer usunt ideal enn hennes? Mange av de som går opp mot dere bloggere fremmer usunn livsstil med lite trening og mye usunn mat... Derfor er det viktig å skille mellom et godt selvbilde og god helse. Personlig synes jeg mangfold er viktig . Alle kan ikke være like. Folk er forskjellige og ALLE har heldigvis fått muligheten til å tenke selv. Vi bor i et fritt land. Dere bloggere kan påvirke mye, men til syvende og sist er det opp til individet selv. Det er alt for lett å skylde på andre.

De som blir lett påvirket tenker jeg har en jobb å gjøre med seg selv. En lærer så lenge en lever og kanskje må en gå på en smell et par ganger før en innser hvordan verden fungerer.

Stå på Kristine 😊 Synes du gjorde ein fin figur og stod i det som en helt!

Rebecca

10.03.2018 KL. 13:13

Helt enig med deg,og alt du sa i debatten! Stå fast på det du mener, ikke føl deg skyldig for noe. Du er den du er, du er vakker. Du må få lov til å fronte og vise hva du er, den du har jobbet for å bli. Du er en stor inspirasjon. Du inspirer til god helse,god mat,godt humør,selvtillit,elske seg selv,elske andre mennesker,trygget i egen smak, du er fornøyd med at nettopp slik er du skapt. Du er opptatt av trening,sunn mat osv. Det er bare bra, jeg syntes flere jenter burde føle seg i inspirert og endre måten å leve på. Alt for mange jenter(mennesker generelt) utvikler diverse livsstilsykdommer,de svært inaktive og har veldig dårlig kosthold. Noe som fører til dårlig hud,hår,overvekt,depresjon,muskelplager,angst,dårlig selvtillit,følelse av ulykkeligheten,ensomheten etc. Derfor syntes jeg det er bra at du fronter og inspirer til veien man kan gå og en livsstil hvor man kan elske seg selv og andre. Være fornøyd med livet, spise sunn mat,trene,ta vare på hud og hår osv. Jeg digger deg Kristine,du er flott! Jeg elsker bloggen din.

Rebecca 24

Anne

10.03.2018 KL. 13:13

I kommentarfeltet her er det mange som hevder de er feminister, men det tviler jeg på i ordets rette forstand: En feminist er en som KJEMPER bl.a. for likestilling mellom kjønnene, for selvbestemt abort (feminister over hele verden, ikke bare i Norge), mot tvangsekteskap, mot kjønnslemlestelse, mot vold og RETTEN TIL Å BESTEMME OVER SIN EGEN KROPP.

De fleste her er nok enige i disse målene, men at dere KJEMPER for det .... not so much. Derfor er dere ikke feminister, men ja: dere støtter feministene.

Ulrikke er feminist i den forstand at hun går i tog, roper ut og deltar i debatter, men jeg mener at hun ikke er for "retten til å bestemme over sin egen kropp":

1. Hun gjør narr av andre jenter/damer på IG (de "vellykkede", de tynne), uansett om poenget hennes er godt ment.

2. Hun viser mye kropp på IG og mer kropp en Kristine. (Kristine sammenligner seg forøvrig med ingen, hun legger ut - i mine øyne - kunstneriske bilder av seg selv og gjør ikke narr av noen). (Ok, så var IG-storyen til Kristine ikke snill mot Ulrikke, men Ulrikke gjør jo narr av andre veldig ofte i sin kampen for "JA til mangfoldet!").

3. Ulrikke sier altså ja til mangfold, men bare om mangfoldet er som henne eller har større kropp. Om jenter/damer er slanke, veltrente, tynne, modeller, etc., så bør de ha regler for hvordan de skal poserer i sosiale medier, hvor mye hud de skal vise, osv. De skal ikke legge ut bilder av maten sin på restaurant (som kokken har dandert), men jenter kan legge ut bilder av mat om det er junkfood, godteri, potetgull, osv. Slanke jenter skal ikke si hvor raskt de løper, eller hvor tungt de løfter, men ligger en jente slapp på sofa´n med mett mage og bukseknappen åpen, da: Hurra ... ? Er det mangfold? Er det retten til å bestemme over egen kropp?

Scenarie:

Hvis Ulrikke hadde vært naturlige Kristine (ja, hun har fylt leppen en gang, jeg vet ...) eller om Ulrikke hadde vært "unaturlige" Sophie Elise, og hatt akkurat den samme IG-kontoen som Ulirkke har nå, tatt de samme bildene, skrevet det samme, sagt det samme, osv., hadde Ulrikke da blitt hyllet?

Hurra for at både Kristine, Ulrikke (og Sophie Elise) finnes! De har alle bein i nesen, er oppgående, UNGE og har masse å erfare. Sammen er dere m a n g f o l d! <3

comment-117368366

10.03.2018 KL. 13:30

Anonym: Å være feminist betyr å ta kvinner på alvor. Det betyr også å ta meningene deres på alvor, og derfor velger jeg å motsi Kristine. Å slenge dritt er ufeministisk, å ta til motmæle er akkurat det feminisme er. Vi skal ikke la kvinner stå uimotsagt "bare fordi", hvordan gir det i det hele tatt mening? Kvinner er ikke en homogen gruppe, og det er maaange kvinner som er problematiske.

Linda,comment-117368500#1

10.03.2018 KL. 14:08

Anonym: Forstår ikke helt kommentaren din, på hvilken måten mener du mannens rettigheter er ikke den av fokuset til feminister? På hvilken måte er fokuset bare kvinnen og ikke mannensrettigheter?

comment-117368500#1

10.03.2018 KL. 14:21

Linda: Jeg anbefaler jeg deg å lese hva Kristin skrev på nytt.

Eli

10.03.2018 KL. 15:02

Må desverre slutte å lese bloggen din nå, etter jeg har innsett hvor lite reflektert du er. Selvfølgelig er du en feminist. Kvinn deg opp, og tørr å stå stolt i ordet.

Skjerpings.

comment-117368783

10.03.2018 KL. 15:14

Du viser flotte feministiske holdninger og toleranse for andre meninger her, Eli.

10.03.2018 KL. 15:51

du er så tåpelig

10.03.2018 KL. 17:21

Det er det som er problemet. Folk vil ikke kalle seg feminist fordi de er redd for at de får et stort rødt stempel i panna, når det ikke er noe større enn at man ønsker like rettigheter for alle. Uansett kjønn.

Vilde

10.03.2018 KL. 19:37

Enig med deg. Jeg er heller ikke feminist. Feminister setter fokus på å dra jenter opp og frem (vel forsovet heller ikke det, da mange såkalte feminister snakker dritt og nedlatende om andre de ikke er enig med). Feminister setter ikke fokus på menn. Jeg vil sette fokus både på menn og kvinner.

10.03.2018 KL. 19:40

Dette gjør meg trist.

Hvorfor burde du ikke kalt deg feminist i den settingen? Skjønner ingenting.

Ta tilbake ordet.

Du er feminist hvis du er for likestilling :)

Dumt at du får feminisme til å høres ut som

Kvinner som hater menn. Vis hva det betyr for deg, fordi du heier jo på andre kvinner og du er jo for likestilling ?

10.03.2018 KL. 20:37

Det som er synd er at det er feministene selv som gjør feminisme uspiselig for meg og mange andre kvinner. Deres meninger og holdninger har motsatt virkning. Mange er så ekstreme og så venstrevridde at de skremmer kvinner rett og slett bort. Virker som de hater Norge og norske menn. Bloggeren Linn Rosenborg er en typisk feminist som gjør hele saken uspiselig. Likestilling er en selvfølge, men er det nødvendig å ha så store skylapper og være ekstremvenstre politisk?

comment-117367097

10.03.2018 KL. 22:02

Anonym: Så enig!! Stå på, Kristine<3

Jane

10.03.2018 KL. 22:16

Ha ha ha

10.03.2018 KL. 22:49

Nei fyfaen hva er det her for noe piss?

Linda

11.03.2018 KL. 00:13

Anonym: Jeg har lest innlegget til Kristine flere ganger og forstår ikke kommentaren din noe bedre av den grunn. Du sier "feminister kan enkelt ta ordet tilbake med å sette mannens rettigheter på dagsorden", på hvilke måter mener du at mannens rettigheter ikke er på dagsordnen? Ved å sette fokus på for eksempel kvinnens rolle i samfunnet, vil det også bli satt fokus på mannensrolle. Når du skriver "mannens rettigheter blir oversett blant unge feminister i dag" lurer jeg på hva du legger i det? Hvilke rettigheter er det som blir oversett? Hvordan blir de oversett? Sist jeg sjekket har fedrekvoten vært et viktig tema for feministbevegelsen i lengre tid.

comment-117367917

11.03.2018 KL. 00:30

Ida: This this this a hundred times! Er så lei av at "alle" bare tenker ut fra sitt eget perspektiv

Nann Jovold-Evenmo

11.03.2018 KL. 01:12

Jeg er ikke feminist.

Jeg klarer ikke å se at kvinner skal føre en kamp mot menn for å få rettigheter, når dagens menn faktisk er for likestilling og likeverd.

Når disse feministene i tillegg oppfører seg dårlig mot kvinner som er pene, har pen kropp, utseende osv, eller som rett og slett har annen mening enn dem. Da blir det hverken denne solidariteten de skriker om eller likeverd.

Personlig er jeg for likestilling og liker ikke ordet kamp i samme setning som likhet, likestilling og likeverd.

Og med tanke på at menn er tapere ved samlivsbrudd , 40000 barn hver mnd ikke ser pappaen sin grunnet samværssabotasje, 4 ganger så mange menn som kvinner tar selvmord, kreft rammer flere menn enn kvinner (prostatakreft vs brystkreft), 80% av de som er i norske fengsel er menn og vi ser at menn derfor oftere ER kriminelle enn kvinner, gutter er skoletapere og de som faller utenfor og dropper ute av skolen. I tillegg vet vi av forskning at gutter (57%) i ungdomsskole og VGS utsettes for seksuell trakassering i tilnærmet lik grad som jenter (63%). Gutter opplever sosial kontroll i like stor grad som jenter, ikke bare i innvandrermiljø men også i samiske og norske kristne miljøer.

Flere og flere gutter sliter med spiseforstyrrelser og problemer som kroppsdysmorfi grunnet usunne idealer.

Menn har ikke egen opptjeningsrettigheter til pappapermisjon, og 13% menn har ikke RETT til pappaperm fordi mammaene ikke har vært i jobb.

Så vi har en lang vei å gå før vi har en reell likestilling.

Menn er på vei til å bli sosiale og samfunnstapere.

Jeg synes du er tøff som står opp mot disse moralistene, og vi trenger deg som en motstemme. Ikke la deg presses til å tie!

Vilde,comment-117366724

11.03.2018 KL. 03:03

M: Jeg skal legge frem et premiss for deg:

Vær nå med på at ønsket om likestilling er samsvarende med ønsket om at dyr skal ha bedre rettigheter/velferd.

Videte så har du retninger under disse to. Under likestilling har du f.eks feminisme og machonisme. Under dyrs rettigheter har du f.eks noah eller peta sin fremgangsmåte. Men om du sier at du ikke støtter peta, slik de fremstilles i dag, selv om du er for dyrs rettigheter, så er vel det greit?

På samme måte er det greit å si at feminismebevegelsen, slik den i dag fremstår, ikke resonnerer hos deg, selv om du er for likestilling.

Eller er det innafor at jeg sier at du _må_ kalle deg machonist hvis du er for likestilling? Eller har du kanskje ikke noen spesiell tilknytning til dét begrepet? Det er isåfall helt greit. Og sånn skal det være med begrepet feminisme også.

Å være "for likestilling" eller "likestillingsforekjemper" holder i massevis. Bare ordet i seg selv, feminisme, er et uttrykk for hva bevegelsen fokuserer på. Ordet "feminisme" er ikke likestilt. Isåfall burde det hete "femimachonisme". Ordet er diskriminerende ovenfor menn. For ellers burde det være like ok å kalle seg bare machonist og si at man er for likestilling som å kalle seg bare feminist og være for likestilling. Historiske hendelser ift feminismens betydning for nåtid bør ikke ha noe å si i den diskusjonen, for ellers faller også argumentet om ryktet til feminismen bort. Vi opererer nå med hva vi ønsker å kalle oss, i dag, og har rett til å velge om vi vil vurdere hva vi kaller oss ut ifra egne premisser. Feminister kan gjerne prøve å "sham'e" andre kvinner for å ikke bruke det begrepet om seg selv ved å si at de er "skuffet" og andre forsøk på å spille på følelser. Men når alt kommer til alt så er det å ikke kalle seg feminist også en del av likestillingen; vi har lov til det!

Vilde,comment-117366995

11.03.2018 KL. 03:22

Anonym: skal vi prøve å ta tilbake ordet "neger" i samme sleng?

Argumentet ditt er i samme sjanger. Selvsagt satt på spissen, men prøver å få frem et premiss bare.

Noen ord er utdaterte og for stigmatiserte til å tas tilbake.

Jeg synes du skal sette deg inn i hva menn i vårt samfunn lider under av også. Se litt på kjønnslemlestelse, blind vold, selvmord, og barnefordelingsaker. Vi kvinner er mestere i å sette oss i offerrollen. Se heller mot samfunn i f.eks Midtøsten. Der har dere en jobb å gjøre. Ev. i subkulturer i Norge.

Feminister bør heller ta et oppgjør med æreskultur og andre ting som de opprettholder ved å spille på lag med minoriteter som tviholder på eldgamle dogmer. At feminister ikke fokuserer mer på religion f.eks er meg et mysterium. Mer kvinnefiendtlige holdninger i deres skrifter skal du se lenge etter.

Å bruke hersketeknikker som å si "du spytter på alle som.." (den setningen der) kan du spare deg for. Hun har sin fulle rett til å ta avstand fra feministbegrepet. Å være for likestilling, holder i massevis.

Vilde,comment-117367156

11.03.2018 KL. 03:36

EVY: SJW-presset er enormt! Støtter denne kommentaren fullt ut.

Vilde,comment-117367227

11.03.2018 KL. 03:43

Marie: hvem sitt lag er du på egentlig?

For i din kommentar kan du like gjerne sette "ateisme" som "likestilling" og "ateister du ikke er enige i" som "feminisme".

Det samme gjelder religion. Du kan kalle deg religiøs, uten å være f.eks. muslim. På samme måte kan være for likestilling uten å være feminist.

Vilde,comment-117367227#1

11.03.2018 KL. 03:52

Jeg ser at det første der ble litt uklart så jeg kan heller omformulere setningen din til det den like så godt kunne ha vært:

"Så om jeg er uenig i at feminisme er et godt begrep for ekvalisme så bør jeg ikke si at jeg er for likestilling?"

Her er det ikke nødvendigvis slik at man er uenig med _noen_ feminister, men med hele feminismen som begrep.

Vilde,comment-117367307#1

11.03.2018 KL. 04:22

Anonym: I de tilfellene der er det jo mennene som må løftes frem! Vise at de er like "tøffe og smarte" som oss kvinner som velger å stå frem med overgrephistorier og velger å være hjemmefedre. Det er ikke tilfeldig at kvinner lettere utsettes for seksuelle overgrep og er hjemme med barna. Det handler om utformingen av kjønnsdelene våre, om kjønnsdimorfi som følge av seksuell seleksjon, og om fordeling av arbeidsoppgaver i millioner av år før sivilisasjonen (igjen seksuell seleksjon). Det betyr ikke at det ikke kan være annerledes, men heller hva som tenderer til å være maskulint og feminint naturlig (ikke konstruert, men selektert for via naturlig og seksuell seleksjon).

Så det er helt naturlig at de tingene oppleves som vanskeligere for menn fordi det handler om å bli overmannet fysisk av en annen seksuelt (som menn sjeldnere gjør) og at de ikker bidrar med ressursene de vanligvis bidra med, som penger (indirekte mat, beskyttelse osv). På samme måte som at kvinner sham'es for å ikke ville ha barn, være tilstede like mye når barna er små pga jobb og om de liker å nedlegge mange menn (som er den typiske maskuline måten å ha seg på pga produksjonantall av gameter; kjønnceller).

Med din logikk skulle vi istedenfor å fremme kvinner som frigjorte, som velger å ha mange sexpartnere, (fjerne slutshaming) heller ha sagt at mannlig seksualmønster er undertrykket! Vi skulle derfor ha løftet _menn_ opp og frem når _kvinner_ slutshames for å oppføre seg stereotypisk maskulint. For det er jo mannens typiske rolle som er sett ned på, sant?

Merker du hvor tåpelig det fremstår?

Så om du tror at maskuline tendenser hos kvinner ikke blir sett ned på og at maskulinitet ikke er sett ned på generelt så tar du så feil! Jeg sitter inne med mange flere eksempler, men det blir kanskje litt mye nå. Kan ev. ta det om det blir nødvendig senere.

Ragnhild

11.03.2018 KL. 09:49

DU ER JO MED PÅ Å GJØRE DET TIL ET NEGATIVT LADET ORD NÅR DU SIER SÅNN SOM DETTE OG IKKE TØR Å KALLE DEG SELV FEMINIST. Du er så uopplyst

Hanna

11.03.2018 KL. 10:35

Herregud så sur og arrogant du var på debatten!

Mistet respekten for deg!

Anne

11.03.2018 KL. 11:42

RAGNHILD:

I kommentarfeltet her er det mange som hevder de er feminister, men det tviler jeg på i ordets rette forstand: En feminist er en som KJEMPER bl.a. for likestilling mellom kjønnene, for selvbestemt abort (feminister over hele verden, ikke bare i Norge), mot tvangsekteskap, mot kjønnslemlestelse, mot vold og RETTEN TIL Å BESTEMME OVER SIN EGEN KROPP.

De fleste her er nok enige i disse målene, men at dere KJEMPER for det .... not so much. Derfor er dere ikke feminister, men ja: dere støtter feministene.

Ulrikke er feminist i den forstand at hun går i tog, roper ut og deltar i debatter, men jeg mener at hun ikke er for "retten til å bestemme over sin egen kropp":

1. Hun gjør narr av andre jenter/damer på IG (de "vellykkede", de tynne), uansett om poenget hennes er godt ment.

2. Hun viser mye kropp på IG og mer kropp en Kristine. (Kristine sammenligner seg forøvrig med ingen, hun legger ut - i mine øyne - kunstneriske bilder av seg selv og gjør ikke narr av noen). (Ok, så var IG-storyen til Kristine ikke snill mot Ulrikke, men Ulrikke gjør jo narr av andre veldig ofte i sin kampen for "JA til mangfoldet!").

3. Ulrikke sier altså ja til mangfold, men bare om mangfoldet er som henne eller har større kropp. Om jenter/damer er slanke, veltrente, tynne, modeller, etc., så bør de ha regler for hvordan de skal poserer i sosiale medier, hvor mye hud de skal vise, osv. De skal ikke legge ut bilder av maten sin på restaurant (som kokken har dandert), men jenter kan legge ut bilder av mat om det er junkfood, godteri, potetgull, osv. Slanke jenter skal ikke si hvor raskt de løper, eller hvor tungt de løfter, men ligger en jente slapp på sofa´n med mett mage og bukseknappen åpen, da: Hurra ... ? Er det mangfold? Er det retten til å bestemme over egen kropp?

SCENARIE:

Hvis Ulrikke hadde vært naturlige Kristine (ja, hun har fylt leppen en gang, jeg vet ...) eller om Ulrikke hadde vært "unaturlige" Sophie Elise, og hatt akkurat den samme IG-kontoen som Ulirkke har nå, tatt de samme bildene, skrevet det samme, sagt det samme, osv., hadde Ulrikke da blitt hyllet?

Hurra for at både Kristine, Ulrikke (og Sophie Elise) finnes! De har alle bein i nesen, er oppgående, UNGE og har masse å erfare. Sammen er dere m a n g f o l d! <3

Anonym

11.03.2018 KL. 12:35

Den originale definisjonen på feminisme er å sette kvinnen först. Om du söker feminisme opp på google idag får du svaret at det er likestilling mellom kvinner og menn, men det er en forklaring som skygger over den virkelige forklaringen på hva det er. Likestilling mellom kvinner og menn kalles egalitarisme. Det er ikke rart at folk er skeptiske til feminisme når selve ordet sier alt.

Anonym

11.03.2018 KL. 13:09

Så lenge man opprettholder ideen om at feminisme er et negativt ladet ord, så vil det fortsette å være et negativt ladet ord.

Rakel,comment-117370485

11.03.2018 KL. 14:05

Anonym: TAKK. Akkurat derfor man bør bruke ordet, for å fjerne de negative assosiasjonene noen har til det

Anonym,comment-117370429

11.03.2018 KL. 18:35

Anonym: Anbefaler deg å gjøre mer enn et googlesøk for selve ordet sier ikke alt.

11.03.2018 KL. 18:58

Feminisme: teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene

Hvis man sier at man ikke er feminist så er man ikke enig i om at det skal være likestilling mellom mann og kvinne, og det vil da si at du ikke er enig i det. Grunnen til at "feminist" er blitt, som du sier, noe negativt er nemlig pga usikre mannsjåvinister som prøver å vri om definisjonen av feminisme til noe som undertrykker menn. Vær så snill å ikke gi feminisme et dårlig rykte du også. Feminisme = likestilling, enkelt og greit

Maria

11.03.2018 KL. 22:28

Helt enig med deg! Endelig er det noen som kan belyse dette. Kvinner er hverken bedre eller dårligere enn menn. Dessverre har feminist uttrykket fått en bismak hos meg og, men man trenger ikke kalle seg feminist for å stå for likestilling. Kjempe bra!

Astrid

12.03.2018 KL. 00:14

Tror kanskje du burde se denne:) Emma Watson sin tale for FN, formulerer seg utrolig bra om hvordan "feminist" har blitt et negativt ladet ord. https://www.youtube.com/watch?v=p-iFl4qhBsE . Du har kanskje allerede sett denne, men ga meg et nytt perspektiv. Keep up Kristine, synest du gjorde det bra på debatten og jeg heier på deg!

anonym,comment-117367917

12.03.2018 KL. 00:39

Ida: Helt enig! Anbefaler alle å sette seg inn i 'intersectionality' og 'intersectional feminism'. Er ikke stort mer en et google-søk som skal til.

Ano

12.03.2018 KL. 02:21

Veldig skuffet over det du presterte på TV, dessverre. Hadde et inntrykk av en mye mer reflektert og smart jente enn det du viste i går. Du oppførte deg rett og slett upassende

Kristine

12.03.2018 KL. 10:58

Syntes selve debatten egentlig ikke var noe særlig bra, men Kristine kom godt ut av det hele. Selvsagt vil Kristine gå i forsvarsposisjon, når det er henne og andre bloggere de sikter til. Det ville blitt en interessant debatt dersom noen hadde stilt spørsmål ved hva Ulrikke mente med at Kristine ikke var blant "de verste". Det virker hyklerisk om Ulrikke virkelig mener at det ikke er OK for Kristine å legge ut bilder av kropp siden hun åpenbart er lang og slank - mens Ulrikke selv legger ut masse kropp. (Funkygine skrev forøvrig et fint blogginlegg om akkurat det for noen dager siden.)

Vilde

12.03.2018 KL. 11:11

Team Kristine all the way

Tuva

12.03.2018 KL. 11:28

Du gjør det ikke akkurat bedre når du sier at ordet "feminist" gir deg en bismak i munnen.

12.03.2018 KL. 14:45

Helt og holdent enig med deg i dette. Så klart er jeg for likestilling mellom kjønnene i samfunnet - det er vel generelt ganske få som ikke er det -, men jeg føler ikke noe behov for å gi meg selv en tittel basert på denne meningen. Jeg har mange andre meninger også - mange ting jeg er for og imot, uten at samfunnet sier jeg må kalle meg noe for å kunne ha disse meningene.

Jeg vet at feminisme i dag handler om at kjønnene skal bli likestilt, og IKKE at bare kvinnen skal løftes frem i samfunnet. -I noen kulturer er det sistnevnte som må til, rett og slett fordi kvinner er så undertrykket, men i vår kultur er likestillingen kommet lenger, og man kan også se tilfeller der menn har manglende rettigheter. Derfor må vi, i vår kultur, nå fokusere på begge kjønnene. Dessverre har jeg inntrykk av at noe av dette "gamle" i feminismen, altså tanken om at det er kvinnen som skal løftes frem, fortsatt henger igjen hos en del. Dermed blir jeg skeptisk til å kalle meg feminist, rett og slett fordi jeg ikke vil gi inntrykk av at min intensjon er å fremme kvinnen ved å trykke mannen ned. Som du også skrev, jeg synes likestilling bør handle om at man ikke trenger å ta kjønn i betraktning.

ANONYM,comment-117366675

12.03.2018 KL. 19:25

Maria: Det er vel strengt tatt ikke sånn at bare fordi du er for likestilling, lik lønn og like muligheter så er du feminist. Du kan mene alle de tingene uten stempelet "feminist". Kristine bidrar heller ikke til å skape tabu rundt definisjonen, det er det dessverre feminister som har gjort. Nettopp det Kristine referer til! Det vil være rart å si at likestilling er det eneste feminisme handler om i dag, da det er ganske langt fra sannheten. Dersom man ikke støtter oppunder alle de andre tingene som dras under begrepet vil det føles unaturlig for mange.

12.03.2018 KL. 21:12

Det jeg føler at flere feminister tror, er at kvinner er "bedre" enn menn, konseptet er jo at begge kjønn er like bra. Derfor syns jeg også at begrepet feminist blir litt feil

Åshild Marie

13.03.2018 KL. 08:23

ENIG!!! sjukt bra! Takk for at du tør å si det!

J

15.03.2018 KL. 14:16

För at quote Aziz Ansari:

? If you believe that men and women have equal rights, if someone asks if you?re feminist, you have to say yes because that is how words work. You can?t be like, 'Oh yeah, I?m a doctor that primarily does diseases of the skin.' Oh, so you?re a dermatologist? 'Oh no, that?s way too aggressive of a word! No no not at all not at all.?

Skriv en ny kommentar

Navn:
E-post:
URL:
Din kommentar: