hits

Kontakt

kristine.ullebo@hotmail.com

Kristine Ullebø

Kristine Ullebø

Kristine
Ullebø

et deilig frokost-tips!

CIABATTA MED PHILAFELPHIA OG AVOKADO

Endelig mandag!! Denne dagen skuffer aldri!! Jeg følte hele kjøleskapet var tomt da jeg våknet (jeg var tom for Jarlsberg med andre ord, for meg betyr det at jeg ikke har noe pålegg), men så fant jeg to rundstykker i fryseren, en Philadelphia gjemt langt bak i den ene hyllen pluss en hel haug av ferske grønnsaker - så det viste seg at jeg hadde alt jeg trengte og mer til en digg mandagsfrokost. Jeg spiser nesten ikke kjøtt lenger (kan ikke huske sist jeg kjøpte det på butikken, selv om jeg av og til spiser det når jeg får det servert), og herregud så mye kvikkere jeg føler meg. Min store svakhet var at jeg elsket pølsepålegg. Sognemorr, chorizo, vossafår... You know. Men så bestemte jeg meg for å slutte å kjøpe det fordi jeg fikk så dårlig samvittighet for hver eneste pakke jeg kjøpte, og wow, man merker jo helt sjukt stor forskjell på kropp og energi. Jeg føler meg SÅ mye kvikkere! Jeg kan nesten ikke tenke meg hvordan det er for dere som er veganere, da er sikkert forskjellen enda større. Men, kjøtt - jeg begynner der <3 Kanskje jeg skal ha som mål å ikke ha et eneste animalsk matprodukt i den nye leiligheten min? Hmmm... Jeg skal definitivt sette en plan for det, men noe sånt høres ut som en gøy og spennende utfordring. Det er jo egentlig bare å bestemme seg for å ikke spise/kjøpe det mer.

Her kommer i alle fall et vegetarisk frokost-tips!

PHILADELPHIA, AVOKADO, FERSK KORIANDER, MASSE RØDLØK, CHERRYTOMATER, AGURK

SKVIS OVER LIME, KRYDRE MED PEPPER

16 kommentarer

Caisa

21.05.2018 KL. 11:34

Det er ikke dumt med en gradvis endring av kostholdet - er ikke alle som greier å skifte til vegansk kosthold over natten. Jeg har vært vegetarianer i 4 år, og gradvis begynte jeg å miste lysten på animalske produkter som ost, meieriprodukter og egg. Det kom helt naturlig uten anstrengelse. Nå har jeg gått over til å spise 100% plantebasert, og jeg kan ikke skjønne at jeg en gang trodde det var så vanskelig. Jeg tror det var den gradvise endringen som gjorde det til en naturlig overgang.

Uansett, tenkte jeg skulle tipse deg om at du veldig enkelt kan lage denne frokosten vegansk om du bruker "smøreost" fra Oatly. Den er ganske ny på markedet og den er supergod. Finnes på meny! http://www.oatly.com/products/norway/oatly-pamackan-2/

Ps, "kremfløten" og "matfløten" til Oatly er også gode. Jeg pleier å lage kremet soppsaus med den, og jeg kan love deg at den blir like kremete og digg med denne (og det smaker ikke av havre). De finnes på de fleste kiwibutikker<3

Kristine Ullebø

21.05.2018 KL. 11:37

Caisa: TUSEN takk :D Samme her! Jeg føler veien hit jeg har kommet nå har gått helt gradvis og uten problemer eller anstrengelser :) Så jeg får bare fortsette fremover :D

Wooohhp! Må på Meny etterpå og kjøpe Oatly sin smøreost x

Cecilie,comment-117518826

21.05.2018 KL. 11:40

Kristine Ullebø: Meny er nok stengt (2. pinsedag i dag)

Kristine Ullebø

21.05.2018 KL. 12:28

Cecilie,comment-117518826: STEMMER ? i morgen!!

Helene

21.05.2018 KL. 13:41

Du blogger SÅ bra for tiden!! Elsker spesielt matrelaterte innlegg! Stå på videre<3

21.05.2018 KL. 14:12

Hvor ofte drikker du alkohol egentlig?

minruteteskjorte

21.05.2018 KL. 14:24

Takk for supert tips - skal absolutt teste det ut :) Ha en fin mandag :)

<3

21.05.2018 KL. 14:31

love this!

Hellen

21.05.2018 KL. 15:07

Hva er greia med at du klinte med Sophie Elise? Hvorfor valgte dere å gjøre det? Bare nyskgjerrig her

Ella

21.05.2018 KL. 15:27

Hei Kristine!

Kult med endring av kosthold, ville bare minne deg på at det er utroooolig viktig å få i seg nok jern, b12, vitamin D og Omega-3 når man legger over til et mer eller mindre vegansk kosthold!! Pass på at du får i deg litt av hvert og eventuelt ta kosttilskudd. Vil også anbefale deg å ta blodprøver i ny og ne etter hvert :) Tro meg, jern/b12-mangel er ikke noe jeg vil unne min verste fiende, det er utrolig slitsomt og ekkelt. Lykke til!

comment-117519193

21.05.2018 KL. 16:46

Ella: Ja! Et godt tips her er alproproduktene som er tilsatt ulike vitaminer og mineraler, og linfrø og chiafrø for omega 3 (kjempegodt i havregrøt feks).

Andrea

21.05.2018 KL. 19:58

Ååå jeg bare digger slike innlegg!

Du MÅ seriøst smake denne:

http://thepioneerwoman.com/cooking/heavenly-hummus-wrap/

Den er så god.

21.05.2018 KL. 21:35

Vel man må jo spise sunt for å føle seg bra, selv som veganer. Jeg er veganer men spiser så mye junk iperioder og da føler jeg meg helt jævlig, men når jeg spiser et passe sunt kosthold så føler jeg meg super. Men hvete er noe av det værste for meg, jeg blir så slapp av det. Linser på den annen side, da har jeg det supert!

Ingeborg

21.05.2018 KL. 23:05

Jeg bare digger bildene dine!! Det er bare et eller annet magisk med de, jeg bare ser og ser og ser og ser. og ser! haha stå på videre og ha en fin uke :)

Anne Marte Nilsen

22.05.2018 KL. 01:30

Åååå! Blir så glad av dette innlegget.. også så utrolig flink du er! <3 jeg har vært gjennom det samme som deg (bare jeg brukte lengre tid,haha). Spiser så og si bare plantebasert nå (90%ish). Tenkte bare å dele noen tips som har gjort det enklere for meg å leve uten animalske produkter;

-Mitt favoritt mellommåltid; Alpro naturell yoghurt med agave eller lønnesirup!! Omg! HIMMELSK! Jeg pleier å ha oppi müsli ( sånn skikkelig crunchy) og chiafrø også (da får man også dekt behovet for omega3).. og *trommevirvel* PASJONSFRUKT!!! Spiser dette hver dag nå. Du MÅ smake!

- Jeg elsker sunn mat,men har tider da jeg craver skikkelig JUNK! Det er da det er vanskeligst å spise plantebasert/vegansk synes jeg. Sørg alltid for å ha noe digg hjemme. Ha oumph-pizzaen og Hälsans kök burger i fryseren (smaker best når den stekes i ovn med wilmersburger ost på!) Når du kommer over en deilig vegansk sjokolade; kjøp mange av de! Synes det er vanskelig å finne, og jeg elsker sjokolade!! Ellers bor du jo i Oslo og kan lett valse innom Max burger;D

-all egg i bakst kan byttes ut med "linfrøslim". Da tar du linfrø sammen med vann og koker det. Voila! Verdens beste bindemiddel <3

- Toro brownies kan lages vegansk. Bytt egget med linfrøslim eller en most banan. Og margarin med vegansk smør (eldorado sitt, naturlivis eller rapskokos). Dette lages jo ofte i selskap og jeg tar ofte på meg å lage dette slik at jeg også har noe å spise :))

- oatly imatfraiche er en skikkelig lifesaver (bokstavelig talt!<3). Den kan byttes ut med ALT du bruker rømme og creme fraiche til. Jeg bruker den i taco, til dressinger, potetgulldip+++

-næringsgjær! Fantastisk alternativ til ost. Jeg har dette i en krydderbøsse og tar det i alt. Spesielt pasta og topping på brødmat.

-bruschetta med tomatsalat!

-veganmisjonens linsepostei (http://www.veganmisjonen.com/2017/04/oppskrift-linsepostei-ovnsbakt.html?m=1). Den er SÅ digg!og enkel å lage.

- Iskaffe er noe av det beste jeg vet og dette var vanskelig å ikke kunne kjøpe spontant. Lag masse kruttsterk kaffe før du legger deg og sett det i kjøleskapet. Når du våkner tar du det i en blender med valgfri plantemelk, dadler og en fryst banan. Sørg for å lag masse så man kan ha ut dagen (jeg drikker dette dagen lang om sommeren). Server med isbiter <3 du kan istedenfor dadler også ha i sukker/sirup da den er varm før du setter den i kjøleskapet for søtning:)

- Ellers er et generelt tips å ta en dag i uken som du setter av til å forberede mat, høre på podcasts og fin musikk. Eeeelsker slike dager selv, og kan se for meg du også liker det. Det vanskeligste med å spise plantebasert er at samfunnet ikke er tilrettelagt godt nok for det. Noe som igjen betyr at man må tilrettelegge endel selv for å komme gjennom en hektisk hverdag uten å ta disse "lette" og "enkle" valgene. På slike dager lager jeg ofte linseposteien som jeg linket til over, bananbrød, hummus, og mekker en gigasalat som bare står i kjøleskapet ut uka (spiser jo salat til ALT). Har også lagd noe granola og granolabars, men i det siste går jeg rett og slett bare rundt med nøtter, enkelt og greit. Veldig greit å ha hvis man blir brått sulten og det ikke er bare bare å finne noe å spise:)

Du er så utrolig flink og kreativ så jeg vet du klarer dette.. og husk å kos deg med det. Matgleden blir så mye større når man lager snill mat<33 digger deg! Fortsett å inspirer slik bare DU kan<3

Therese

22.05.2018 KL. 20:09

Elsker når du deler mattips - dette var nydelig! Du stråler etter du ble single, så godt å se gode gamle Kristine igjen!

Skriv en ny kommentar

Navn:
E-post:
URL:
Din kommentar: