svar på spørsmål om trening – del 1

Heisann! Her kommer endelig svarene fra treningsspørrerunden. Litt forsinket kanskje, men jeg håper det går greit. Det kom inn veldig mange spørsmål, så jeg må nesten ta det litt etterhvert. Tenker å lage flere innlegg etterhvert 🙂 Denne gangen skal det ikke ta like lang tid, hehe!

Spiser du godteri?
Ja, selvfølgelig! Spiser ikke hver dag, men når jeg først spiser så spiser jeg veeeeldig mye, hehe. Altså, noen liker kanskje å ta seg en sjokoladebit til kaffen hver dag, men jeg for min del foretrekker heller å spise meg forderva på 2 kg smågodt når helga kommer. For meg er det ingen ting som heter én bit, enten er det ingenting eller så er det all inn! Dette er jo smak og behag – og man må rett og slett finne ut hva man liker best selv. Når det gjelder mat ellers så spiser jeg sunt rett og slett fordi vi har et sunt kosthold her hjemme og det har vi alltid hatt – i tillegg til at jeg synes sunn mat er kjempegodt. Jeg er ikke den personen som tvinger i meg havregrøt og cottage cheese for å vise at jeg er sunn, jeg liker det jeg. Men ja, godteri er et selvfølge her i hus, og jeg er trolig den største godtemumsen EVER. Haha 🙂

Hvordan trener du rumpe?
Dette skal jeg lage et eget innlegg om – eller ta det i en eventuell del 2 av spørrerunden. Har en øvelse som funker sinnsykt bra, men jeg har ikke fått tatt bilde av den enda. Stay tuned!

Hvordan får du motivasjon? Eller hva får du det av?
Jeg får motivasjon av tanken på hvor deilig og opplagt jeg blir etter en treningsøkt. Jeg merker hvor utrolig mye bedre jeg føler meg generelt i de periodene hvor jeg trener regelmessig – blant annet får jeg mye mer energi, er mer våken og glad og bedre konsentrasjonsevne. Og så får jeg masse inspirason av fint treningstøy! Gjerne fargerike og freshe.

Dusjer du hver gang etter at du trener?
Ja, med mindre jeg trener om morgenen før skolen – da vasker jeg meg bare under armene. (Pleier som regel ikke å trene så altfor hardt da) Dusjer hver kveld, enten jeg har trent eller ikke.

Hvordan trener du magen?
1. Planken. Veldig enkel øvelse hvor man trener en del muskelgrupper, da i hovudsak magen. Pleier å stå strak uten pause i et par minutter, kanskje 3-4.

2. Situps. Denne bruker jeg mest! Et tips er å løfte den ene foten opp i 90 grader, og la den andre foten være strak rett over bakken – slik som på bildet under. Da er situpsene mer effektive, og du blir fortere ferdig!

3. Sidelengs planke. Denne kjører jeg like lenge som vanlig planke.

Trener du for å få den ultimate “sommerkroppen”, eller ikke?
Det er forskjellige grunner til at jeg trener. Selvfølgelig har jeg lyst å få en definert kropp til sommeren, men jeg trener også for å holde meg i form. Å være godt trent har utrolig mange fordeler – blant annet mer energi, bedre konsentrasjonsevne og humør og mye mer. Det å være i god form er rett og slett bare kjempesunt, og trening handler slettes ikke bare om utseende og slanking. Men en fin mage og veltrent på generelt kommer jo godt med til sommeren, da! Og nei, jeg trener ikke for å slanke meg.

Bruker du å trene alene?
Begge deler. Synes det er koselig å ha en treningspartner og jeg trener ofte med venninner, men jeg synes også det er viktig å ikke være avhengig av å ha noen rundt seg. Altså, selv om venninna di ikke gidder å trene den ene dagen så betyr det ikke at DU ikke kan 🙂

Hvordan trener du kondisjon?
1. Motbakke-fjelltur. (Favoritt!!) Her i Førde har vi en sti som er dødsbratt, og den pleier jeg ofte å gå når det er fint vær ute. Var nesten kun det jeg trente i sommer, og jeg tror faktisk aldri at jeg har vært i så god form før! Veksler da mellom å gå opp og jogge, og på veien opp bruker jeg ca. 20 minutt. Deretter ogger/løper jeg ned igjen.
2. Jogging. Jeg synes jogging er litt ensformig og kjedelig i lengden, men når jeg gjør det så pleier jeg å jogge i ca. 45 minutter.
3. Motbakke-intervall. Jeg er veldig glad i effektiv og kjapp trening, derfor passer intervall-løping meg perfekt. Finner meg da en bratt bakke, og jogger/løper opp så mange ganger jeg greier. Jeg pleier å ta rundt 10 ganger, men dette må du jo tilpasse etter hvor lang og bratt bakken er.

Hvilke treningsklær bruker du?
Sportsbh´en min med mobil-lomme fra MXDC (getsporty.no), genser fra 2XU (individu.no), Nike Free Run når jeg skal trene styrke (junkyard.no), og enten tights fra MXDC eller 2XU.

Har du tips mot hold?
1. Ikke spis eller drikk 1-2 timer før du trener.
2. Press deg selv så mye du klarer når du kjenner at du får hold – på denne måten får du mindre hold neste gang. Det at du får hold kan gjerne komme av at du ikke har trent så mye, så jeg vil tro at regelmessig trening er en nøkkel til å unngå det.
3. Pass på at pustingen ikke blir “overfladisk”. Trekk pusten skikkelig gjennom hele kroppen, og ikke bare gjennom nesen.

Hvilke sko har du, og anbefaler du dem til løping? Har utrolig lyst på nike free run nå, men har hørt at de ikke er så gode tnår man løper mye, og lurer på om du har noen tips?
Jeg vil ikke anbefale Nike Free Run til løping/kondisjonstrening, da disse ikke har god demping og passer bedre til for eksempel styrketrening. Har ikke så veldig mye peiling på løpesko, men jeg har et par bra Asics som er veldig gode. Forhør deg i en sportsbutikk, der får du god hjelp til hvilken sko som passer deg best 🙂

Har du funnet ut hvor man får kjøpt Nike Pro shorts?
Fikk mange tips fra dere om at de kan kjøpes på XXL. Jeg skal sjekke der når jeg skal til Bergen! 

Hvilke idretter har du vært med på i løpet av livet ditt?
Dans (klassisk og jazz), friidrett to ganger, alpint og håndball.

Trener du på treningssenter? Og hvis ikke, er det ikke pinlig å løpe langs veien?
Jeg liker best å trene kondisjon (altså løping) ute i frisk luft og sol, kontra inne på treningssenter. Og nei, det er ikke noe flaut synes jeg! Det er jo helt normalt.

Jeg har hørt at dersom du spiser så lite som én rute sjokolade etter trening, så er hele treningen bortkastet. Er det riktig?
Nei, absolutt ikke! Etter trening så MÅ man spise hvis man skal få utbytte av det man har gjort. Forskjellen om man spiser én rute sjokolade kontra et eple har jo ingenting å si, sett bort i fra det at man får i seg flere sunne næringsstoff når man spiser et eple.

Hvor mange ganger i uka trener du?
Det varierer VELDIG! Tro meg, jeg er laaaangt i fra et supermenneske som har ork til å dra meg selv på trening 6 ganger i uka. Perioder hvor jeg har mye å gjøre på skolen og lite tid til overs blir alltid treningen nedprioritert hos meg, desverre. Så jeg kan gå fra å trene 0 ganger i uka til 4-5! Men i gjennomsnitt vil jeg vel kanskje si 3-4 ganger i uka.

Hva mer lurer dere på? 🙂

74 kommentarer

Siste innlegg