fine septemberdager

Heia! I går hadde jeg av besøk av Malin hele ettermiddagen, og vi jobbet med matte. Hallo, vi har jobbet med matte på fredag, lørdag OG søndag?! Hører jeg en applaus her?? Er så mye gøyere når man er to og begge er motiverte! Det gjør ALT tusen ganger enklere. Etter det spiste vi vaffler, namiii, og så ble jeg sittende oppe litt for lenge noe som resulerte i at jeg forsov meg som bare det i dag tidlig. Haha, HELLO MONDAY.

I morgen har vi cooper-testen, så jeg tenker å stikke ned på Spenst senere i dag for å se hvor langt jeg klarer å løpe på 12 minutt. UEH! Jeg er bare flink til intervalltrening og motbakke-løping, når jeg jogger flatt får jeg bare inni satans mye sting/hold. (Som dere sikkert husker…) Ja ja, skal i alle fall laste inn på haugevis med bra musikk i kveld! Nå skal jeg en tur til byen før jeg drar på trening. Er så nydelig vær for tiden, sola skinner og jeg bare mååå ut :)

Hahhaa, følte bare for noen litt andre bilder i dag. Pen <3

Har dere hatt cooper-testen enda? (Om dere har tips til å unngå sting: SKRIK UT!!!)

58 kommentarer
    1. Ikke start å spring som faen på førsten. Start med et tempo du vet du klarer hele veien, eventuelt øk på slutten/midt i. Jeg kom på 1.plass fordi hele klassen løp seg sliten på starten :> bedre å holde et moderat tempo!

    2. Ikke tenk på det!!! Selv når du begynner at sakte kryper på, så forsvinner det raskere/slipper å utvikle sge hvis du lar var å tenke på det. Og, JA, jeg vet det er kjempe vanskelig…haha

    3. vi hadde testen i dag. jeg fikk 6er.. :)) jeg jogger aldri, får alltid sting når vi gjør det i gymmen, men ikke i dag. hadde en stein jeg presset på.. det hjelper!

    4. Pleier å ta med en vannflaske, sånn at jeg kan drikke når jeg trenger det, og sånn at jeg kan presse flasken inn i magen der jeg har sting..da går stinget vekk..Jeg pleier også av og til å jogge sidelengs, hehe ser litt dumt ut, men det er mye enklere, og jeg får pusten tilbake uten å måtte stoppe opp og gå! Lykke til vertfall 🙂

    5. Når jeg får sting, spenner jeg magemusklene mens jeg løper. Synes det hjelper. Og prøv å ikke tenk på det 🙂

    6. Visst du holder en stein i hånden mens du springer så hjelper det for å ikkje få sting. Steinen burde være så stor at den bruker mesteparten av plassen inni hånden, men pass på å ikke ta en altfor stor stein. Når du springer skal du altså holde hardt i steinen. Sånn helt serr DET VIRKER FAKTISK.
      Nydelige bilder forresten <3 🙂

    7. Jeg får også utrolig ofte sting/hold, og jeg fikk et tips fra en som går på ski i klassen (utrolig sportslig av seg). Han sa at det er noe med pusteteknikken og løpeteknikken. De må liksom “samarbeide”. Tror det var noe som at for hvert andre skritt skulle du puste ut. Jeg prøvde det, men fikk det ikke til i det hele tatt, haha. Skjønte ikke helt greia

    8. Ha med deg en stein! Funker fett 😉 Bare knip på den i hånden mens du løper. Best å ha den der FØR du har fått sting.

    9. We have the same coopertest here in the Netherlands and I always have that terrible pangs in one’s side. My mother told me once to breath in through my nose for 3 or 4 seconds and breath out through my mouth for 4 or 5 seconds while running. It really helped!

    10. Anbefaler å regne ut hvor lang tid du kan bruke per runde for å få den karakteren du vil, om dere løper på bane. Jeg måtte løpe 400 på 2min i 12 min for å få femmer. (Dvs. 6 runder) En fin pekepinn mens du løper for hvordan du ligger an! Men om du ikke aner hvilket nivå du er på, så bare løp fort, men ikke for fort! Har dessverre ikke noen råd mot sting da:( Får det bare om jeg spiser mye rett før eller er dehydrert. Lykke til!

    11. Nå skal jeg dele mine erfaringer! Personlig jogger jeg alltid og klemmer rundt tomlene, vet ikke om det funker men ja..
      Ellers så er det beste tipset, IKKE GÅ FOR HARDT UT. Men det du skal løpe er bare snakk om 12 minutter, og da burde man gå hardt ut for å gå et godt resultat. Varm opp GODT, gjerne en halvtime om det er mulig. Jogg sakte, øk tempoet, jogg sakte og avslutt med å tøye lett før du skal ut 🙂
      Ellers så kommer sting av krampe i pustemuskelen, og det kommer ofte av at man puster ujevnt og det skjer fordi man bli for fort anpusten. La det skje gradvis, varm godt opp! 🙂

    12. Ikke start for hardt da blir kroppen så sliten og du bare vill gi opp. Sliten selv utrolig mye med hold, men på coopertesten klarte jeg meg overaskende bra. Så kan du bare øke farten mot slutten selv om du sikkert er helt død for pust, haha 🙂
      Masse lykke til <3

    13. – begynn i sakte tempo, når du får sting øker du tempoet, helt til du ikke kjenner det lenger
      – ikke spis på 2 timer ihvertfall
      .. funker for meg

    14. hold/sting kommer ofte av at man puster feil. det er veldig vanlig å puste for mye når man jogger(dette skjer oftest hvis man prater med noen samtidig), men man kan ungå det ved å konsentrere seg om å puste inn gjennom nesen, og ut gjennom munnen. slet med det samme før, men dette hjalp virkelig for meg. får omtrent aldri hold lenger! etterhvert puster man slik automatisk, så da trenger man ikke huske på det. håper det hjelper, og lykke til:)

    15. Viss du prøver å ikke tenke på at du har sting så skal det vist nok gå over. Det skal også hjelpe og klemme en litt spiss stein i motsatt hånd fra stinget.

    16. Tips til å unngå sting er å varme opp skikkelig. Hvis kroppen er ordentlig varm får du ikke hold/sting (ivertfall i følge gymlæreren min hehe)

    17. Hadde coopern i dag, fikk endelig 6’er! Hvor mange runder må dere springe for å få 6 ?
      Jeg går i 9.klasse og vi må ha 8 runder..

    18. Så fin blogg du har! Ha en fin kveld videre <3 Blir glad for en kommentar tilbake, jeg har linkerunde på bloggen min som du burde melde deg på:)
      Så fint skjørt! Hvor er det fra?

    19. Jeg hadde den for omtrent ett år siden og i vår… Skal ha den nå til våren igjen, noe jeg ikke gleder meg til akkurat! Synes det er helt forferdelig å bare løpe og løpe… Men jeg tror det kommer til å gå bra for deg! Lykke til 🙂

    20. Ja, jeg hadde den for noen uker siden. Du burde begynne sakte, alle andre begynte å jogge veldig fort, så de fikk sting og måtte gå halve testen. Jeg begynte sakte å klarte å jogge mye lengere enn dem. Det er lurt å spare energi til slutten, da kan du spurte de siste rundene.

    21. ikke spis noe som helst før du springer! Jogg med en stein og hold den stramt så får du ikke sting. høres helt rart ut men det fungerer! 🙂 Lykke til!

    22. etter mine erfaringer fungerer det mye bedre å spise havregryn/havrepannekaker før jeg løper, istedenfor annen mat. Kan være det bare er helt tilfeldig, men har også hørt at det skal hindre i å få sting. Lykke til da!:)

    23. Jeg sleit ekstremt med sting for ikke så veldig lenge siden, nå er det myye bedre. IKKE spis eller drikk før dere starter, spar det til etterpå når dere er ferdige. Dessuten så må du huske hvordan du puster, finn en fast rytme som er lett og følge og som du føler passer deg. HOLD INNE MAGEN OGSÅ!! ikke sånn overdrevent mye, men bare ha det i bakhodet. Viss ikke noe av dette funker – DAA må du rett og slett bare ha en ‘mellomstor’ stein på lur i lomma og hold den stramt og tett til den siden du får sting på om det er sånn jææævlig. Og en siste ting som funka for meg er at du har musikk på øret, helst sanger du kan teksten på også synger du med inne i hodet ditt og tilslutt blir du så konsentrert på det at du nesten glemmer at du løper!! Høres helt forferdelig rart ut men prøv det, det funker. MASSE lykke til, skal krysse fingrene mine for deg <3

    24. hvis du helt fra du starter å løpe klemmer på tomlene dine får du ikke sting. det pleier jeg å gjøre 🙂

    25. Du må passe på å ha nok lufttilførsel hele tiden og puste ordentlig inn og ut! Det er veldig viktig å gjøre det på starten så du ikke får sting og å knipe henda igjen når du får sting hjelper veldig!!

    26. Varm opp, ha samme tempo hele veien og det faktisk lurt å ete før ein løper ellers klarer ein ikkje å løpe 12 minutter i strekk på sitt beste;) lykke til!

    27. det er oktober , og du går i shorts! nesten så man ikke kan gå med det uansett om det er varmt assa.

    28. Det er viktig at du varmer godt opp og ikke spiser/drikker noe rett før du løper. Et eple går bra liksom, og litt vann, men ikke så mye at det skvulper i magen når du beveger deg. Du bør ikke spise et ordentlig måltid eller drikke mye på minst en halvtime før du løper. Hvis du allerede har hold hjelper det å enten knytte neven eller klemme på en stein for å bli kvitt det. Det å ikke tenke på det hjelper også vanvittig. Sett opp volumet på musikken og syng inni hodet ditt, så er det borte med én gang. Lykke til!

    29. Prøv å spise en god frokost, men pass på at du ikke løper rett etterpå. Steintrikset hjelper også, men best med en rund stein, og helst allerede før stingen kommer. Det er også viktig å ha en flaske vann med seg, men drikk jevnlig, for når du begynner å bli tørst og ikke har drukket, går det rett nedover. Lykke til!

    30. Jeg har hatt den! Var den eneste på trinnet som fikk 6’er wææ haha. Når jeg får sting synes jeg at det hjelper og bare presse seg gjennom det uansett hvor vondt det gjør. Da blir det bedre og bedre etter hvert. Ikke spis ett stort måltid rett før, jeg annbefaler at du spiser havregryn om morningen så du får en god start på dagen! :-))

    31. Hei! Jeg hadde coopers-testen på skolen sist fredag. Har selv problemer med sting, så jeg anbefaler det å holde en sten i hånden mens du klemmer på den. Høres litt spesiellt ut, men det fungerer for meg.. Kan du ikke fortelle hvordan den gikk når du er ferdig? 🙂

    32. Det hjelper å holde oppe armene, men det er kanskje litt dumt å løpe med armene strekt oppover. Men uansett, lykke til!! 🙂

    33. Ta en eller to stener før du begynner og jogge, fir hvis du får sting, så slipper du å bruke tid på å finne en😊 Også burde du høre på musikk, for da kan du tenke på noe annet😊

    34. Jo mer du jogger, desto mindre hold får du. Du må trene deg opp til det, men det er heller ikke alle som får hold uansett hvor utrente de er. Kan også hjelpe å holde en sten i hånden, men det funker nok best hvis du tror det funker, hehe! Lykke til

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg