kirken sier ja til homofilt ekteskap

Processed with VSCOcam with f2 preset

Kirkerådet har talt – homofile fikk fra og med i går lov å gifte seg i kirken. Stor applaus til Norge! Jeg kjenner jeg blir glad, stolt og litt rørt på samme tid. Jeg har alltid vært for dette, og selv stemte jeg kun på de kanditatene som støttet homofilt ekteskap i kirken da jeg stemte til kirkevalget i høst.

Jeg blar gjennom VG i matfri og ser artikler som dette her…


Og da tenker jeg litt sånn, greit det, da. Jeg kunne helt ærlig aldri tenkt meg å ha en prest som er imot homofilt ekteskap den dagen jeg står fremfor alteret og gifter meg, selv om den personen jeg kommer til å gifte meg med er av motsatt kjønn. Det er min mening, da!

Hva tenker dere om vedtaket? Det er mye jeg kunne sagt i denne evigvarende debatten, men nå er det vedtatt og jeg er fornøyd, så jeg tror jeg dropper å si så altfor mye – forrige gang jeg gjorde det fikk jeg en del kristne på nakken, heh… Jeg respekterer at alle har ulike meninger, men jeg synes i alle fall at det er helt TOPP at vi i 2016 har kommet så langt at gutt + gutt og jente + jente kan gifte seg i kirken de også. Lenge leve likestilling og rettferdighet!

Størst av alt er kjærligheten.

    1. Ja, endelig skjer noe riktig! Applaus for dette. Det burde ikke være noe spørsmål om de skulle få lov til å gifte seg i kirken, men en selvfølge.

    2. Helt enig med deg Kristine! Synes det er kjempebra at de endelig lar folk gifte seg, uansett hvordan kjønn de gifter seg med. Og han presten der kan bare ha det så godt.

    3. Da eg stemte på kirkevalget, stemte jeg på dem som ikke støtter at homofile skal gifte seg i kirken. Jeg har absolutt ikke noe imot homofile, bare uenig i at de skal gifte seg i kirken. For det første er dette noe bibelen er helt imot. Men jeg tenker spesielt mye på prester som ikke støtter homofili, slik som den presten du nevner her. Det er synd at han velger å slutte i arbeidet sitt, men jeg forstår han. Når man er prest er det meningen at man skal følge bibelen. Kristne som går i kirken vil ikke høre på en prest som ikke bryr seg om det som står i bibelen. Bibelen er nemlig veldig klar på at homofili ikke er tillatt. Og nå kommer du sikkert til å tenke at bibelen er en gammel bok som må fornyes eller noe. Jeg syns det er dumt at Norge har kommet dit at vi endrer kristendommen, for det er jo det vi gjør. Kirken hører til kristendommen, ikke noen annen religion eller livssyn. Derfor syns jeg også det er dumt at ateister, som ikke tror på noe, skal bestemme hvordan kristendommen skal være. For i Norge er de fleste ateister. Er så unødvendig at mennesker ikke kan respektere hverandre sin religion. Rart at ikke alle klarer å se at kirken hører til kristendommen, akkurat som en moske hører til islam.

    4. Jeg ble så glad for dette selv, som du sier, størst av alt er kjærligheten!
      Til deg som er anonym over, det er utrolig mange som gifter seg i kirka som ikke er troende, mye fordi det er tradisjon å gifte seg i kirka for de aller fleste. Flott om folk vil gifte seg i kirka både på grunn av tro og tradisjon, men andre som ikke er troende, og homofile, bør også få ha det samme valget om å gifte seg i en kirke. Og ikke glem at det mest sannsynlig er ateister også som har bidratt med å bygge disse kirkene.

    5. Anonym: Jeg skjønner at du ikke har noe i mot homofili, men at du heller ikke ønsker at de skal kunne gifte seg i kirken siden det ikke hører hjemme der etter din mening. Men da lurer jeg på hvorfor akkurat homofili er valgt ut til å ikke være greit? Det fremgår vel også av bibelen at kvinner ikke kan være prester, og at man ikke skal spise skalldyr? Hvem er de kristne til å velge ut at noen ting kan stride mot bibelen og likevel bli praktisert, mens andre ting er utelukket? Hvorfor er akkurat homofili valgt ut til å ikke være greit, mens veldig mye annet som ikke er etter bibelen er greit? Og følger det ikke av biblene at det er opp til gud å dømme? Hvorfor fremstår det da som at kristne er de mest dømmende av de alle?
      Så lenge kirken skal ligge under staten og motta statlig støtte kan den heller ikke drive med diskriminering på grunnlag av kjønn eller legning, ettersom det vil stride mot menneskerettighetene som Norge er bundet av.

    6. Du anonyme over her som mener at homofile ikke skal få gifte seg i kirken fordi det står i bibelen at Gud ikke vil det…… Er du klar over alt mulig annet dritt som står i bibelen? Blant annet enn kvinner er skitne under menstruasjon, og at alt de tar på blir skittent, og om noen tar på dem eller noe de har tatt på så er de også skitne? Eller at hvis en gutt er ulydig mot faren sin så skal alle mennene i byen steine han til døde? Det står også at man skal la alt hår vokse og aldri barbere seg. Og at man ikke skal gå med klær av mer enn ett materiale. Det står også at hvis man ikke “hører på Gud” så skal man blant annet spise sine egne barn.
      Vil egentlig ikke kaste meg på en slik debatt selv, så beklager for det Kristine, men jeg blir så lei av å lese kristnes uttalelser om at homofilt ekteskap ikke burde være lov fordi det står i bibelen at Gud ikke tillater homofili. Hvis man mener at prester, kirker og mennesker skal leve etter dette så blir det for dumt å kun plukke ut dette fra bibelen når det står så mye annet dritt der. Man kan ikke barbere seg for så å gå og stemme “nei” til homofilt ekteskap. Eller legge igjen en kommentar på en blogg om at det ikke burde vært lov samtidig som at man mener steining er en grotesk dødsstraff. Det blir litt vel dobbeltmoralskt.
      Jeg forstår det om du velger å slette denne kommentaren, Kristine 🙂 Blir bare så provosert av denne debatten og all dobbeltmoralen som ligger i den.

    7. Jesus sa aldri at han var i mot homofili. Han døydde på korset for å fri oss frå syndane, dei tidligare reglane var for å prøve å vege opp for syndane, så når Jesus kom var det ikkje lengre behov for desse reglane, det er difor ein ikkje driv med omskjæring i kristendommen. Så det å seie at homofili er forbudt i kristendommen er som å seie at Jesus som vart ofra alt for syndane ikkje hadde noko betydning.
      HURRA FOR DEI HOMOFILE!

    8. Dette er helt fantastisk!! Og de som sier at man ikke skal fornye bibelen osv. det er greit nok det, men skjønner ikke hvorfor homofile ikke skal få lov til å gifte seg i kirken som vanlige mennesker? “Kirken tilhører de kristne” okei, men hva om man er homofil og kristen?

    9. ENDELIG sier jeg!
      Jeg synes det er helt på tryne at bare fordi man liker samme kjønn skal man ikke få lov å gå opp kirkegulvet for å gifte seg. Det samme blir det med at kvinner ikke alltid har hatt like rettigheter som menn, og svarte som ikke har like rettigheter som hvite.
      Hvem har bestemt at bare fordi man liker dem man liker, har en annen hudfarge eller kanskje er født i feil kropp, skal ha dårlige og mindre rettigheter enn vi “normale, hvite og heterofile”?
      Jeg synes man mangler en skrue eller to mellom øra dersom man ikke er enige i at alle på hele jordkloden burde ha like rettigheter. Bibelen er bare en bok med sikkert masse klokt, men denne saken her om homofili er helt på tryne.
      ALLE SKAL HA LIKE RETTIGHETER!

    10. Jeg synes det blir feil siden det står så klart i bibelen at homofili ikke er tillatt, men helt ærlig, så er det jo ikke min sak, så homofile må bare gifte seg i kirken hvis det er det de vil.

    11. HURRA, for kjærligheten!! Dette har jeg ventet lenge på og hatt flere opphetede debatter om. Hovedargumentet til de som ikke ønsker at homofile skal få gifte seg i kirken blir ofte slikt: jeg har ingenting i mot homofile, men vil ikke at de skal gifte seg i kirken fordi det står noe motsigende i bibelen.
      Men da lurer jeg: Du som kommer med det argumentet? klipper du håret ditt? spiser du skalldyr? har du hatt sex før ekteskap? drikker du alkohol? snakker du som kvinne, før du har blitt snakket til først?- dette står det også om i bibelen.
      Jeg er personlig kristen, jeg tror på Jesus og gud. Men om jeg følger alt som står i bibelen? Nei. Samfunnet er hele tiden i utvikling, bibelen ble skrevet for over 1000 år siden i et helt annet samfunn, men helt andre verdier. Jeg tror på grunnprinsippene i bibelen, de ti bud. Jeg tror på kjærlighet. og jeg tror på at gud elsker alle barn. Derfor har han også gjort alle unik.
      Dette er en gledens dag for meg som hetrofil, for homofile og spesielt for kristne homofile. Heia kjærligheten, heia likestilling og heia et åpent varmt samfunn som ikke dømmer, men åpner armene.
      Forsett å fronte slike viktige saker<3

    12. Jeg er virkelig helt enig! Jeg kunne aldri vært aktiv i en kirke som ikke går fremover på den måten. Kjærlighet er kjærlighet, uansett aldrer, kjønn, hudfarge, religion eller politiske meninger.

    13. Jeg har aldri lagt en kommentar ang. Slike seriøse innlegg med sterke meninger om en sak. Men jeg må bare si at homofili går imot kristendommen, så jeg skjønner at presten ikke kan noe for det da hans tro sier noe om homofili. Det blir jo helt feil å vie folk i kirka, kirka er ikke bare et sted mennesker gifter seg, det er så mye mer, det er Guds hus, og Gud har sagt sitt om homofili. Syns bare det hele er så respektløst. Det kan da vel finnes andre steder å gifte seg i. Bra gjort av han å helle si opp jobben da det er i strid med hans kristne verdier.

    14. Good to hear it’s good news for you! And your brother especially maybe. 🙂
      We would be very glad if you took a look at our blog, this isn’t an advert we’d just like your opinion because we just shot (or tried to :D) some outfits. 🙂
      Happy Monday Kristine!

    15. Til dere som sier det står så mye annet “dritt” i Bibelen, så finnes det en gammel pakt, og en ny pakt, som opphever mye av dette “drittet”… Hvis dere settere dere litt mer inn i Bibelen og kristendommen ser dere det 🙂 Det finnes andre steder homofile kan få gifte seg. Syns det er litt trist at prester nå blir “tvunget” til å gå i mot hva de står for…

    16. Marti, kirken er ikke statlig styrt lenger. Den får ikke samme statlig støtte lenger, så hvorfor skal ikke kirken selv få bestemme? Dessuten er kirken en religiøs instutisjon, kirken skal ikke fjerne seg fra bibelen på grunn av noen ateister som er uenige i deler av kirkens regime. Det er ulike måter å oppfatte bibelen på, men det må være lov til å tolke bibelen som en troende når man faktisk er prest, altså å tolke den regelrett. I tillegg føler jeg at de fleste ateister som veldig tydelig viser motstand til kirkens tidligere praksis der man ikke vikslet homofile, uansett er helt uenig i kirken. Kirken vil uansett bli kritisert, -alltid. Særlig av dem som ikke tror, men igjen, hvorfor har kirkens praksis og kristelig kultur, som dere tar så stor avstand blitt så viktig å kritisere på marginale enkeltområder?

    17. Det som står i Bibelen ble ikke skrevet ned uten grunn, det hadde faktisk en funksjon i den tiden. Både skalldyr og grisekjøtt var farlig å spise derfor skrev de ned at det var forbudt å spise det. De visste heller ikke mye om hvordan barn blir til og de fleste trodde at en mann gikk tom for sæd etter et visst antall ganger. Derfor ble både onani og homofili skrevet ned som galt fordi begge disse tingene gjorde at en mann “kastet bort” sæden sin. Mannen sin oppgave var jo å gjøre en kvinne gravid, noe han ikke kunne gjøre om han hadde brukt det opp.
      Heldigvis har vi i dag kommet lengre og vi har mer kunnskap. Synes det er flott at kirken endelig har åpnet opp for vigsel av homofile<3

    18. Det som står i Bibelen ble ikke skrevet ned uten grunn, det hadde faktisk en funksjon i den tiden. Både skalldyr og grisekjøtt var farlig å spise derfor skrev de ned at det var forbudt å spise det. De visste heller ikke mye om hvordan barn blir til og de fleste trodde at en mann gikk tom for sæd etter et visst antall ganger. Derfor ble både onani og homofili skrevet ned som galt fordi begge disse tingene gjorde at en mann “kastet bort” sæden sin. Mannen sin oppgave var jo å gjøre en kvinne gravid, noe han ikke kunne gjøre om han hadde brukt det opp.
      Heldigvis har vi i dag kommet lenger og vi har mer kunnskap. Jeg synes derfor det er greit å vike vekk fra mye av de reglene i Bibelen som ikke har noen funksjon for oss som lever i 2016. Det er flott at kirken endelig har åpnet opp for vigsel av homofile<3

    19. Astrid: Menneskeverd og likestilling er såpass viktige prinsipper, at når kirken bryter disse er det en selvfølge å “kritisere”.
      Uavhengig av mengden statlig støtte kirken får eller ikke får, kan den ikke løsrive seg fra prinsippene som Norge bygger på. Norge er som sagt forpliktet etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen til å forhindre diskriminering som følge av legning. Dette er selvfølgelig noe kirken også må forholde seg til på lik linje med alle andre.
      Har absolutt ingenting i mot kirken. Den står fritt til å gjøre det den måtte ønske så lenge den holder seg innenfor lovverket, og de grunnleggende menneskerettighetene. Den skal tross alt være et positivt møtepunkt hvor alle er velkommen, og alle er like mye verdt.

    20. Jeg mener folk tar det for mye selvfølge at kirken er at allmen hus, men det er faktisk Guds hus for de kristne troende. Jeg syns det er kjempe bra at homofile får gifte seg i kirken, men man burde respektere de som velger å stå for de som de mener er riktig i bibelen uansett om det er rett eller ikke. Man burde ikke da mene han er en dårlig person som slutter i jobben som prest for det er hans syn på saken, og det er faktisk gudshus og det tror jeg mange tar litt for gitt. Og det er faktisk mange som er mye mer troende enn andre.

    21. Jeg har ingenting i mot homofile, men synes også det er feil at de skal kunne gifte seg i kirken når det står i bibelen at mann og kvinne skal gifte seg og blir da ett. Synes også at det er feil at folk som ikke er troende stemmer ved kirkevalget. De er jo ikke troende så hvorfor skal de få være med å påvirke kirken? Greit nok at mange av de som gifter seg i kirken ikke er troende, men det er likevel en kristen sermoni i Guds hus. Og til alle dere som kommer med argumenter som at “det og det” står i bibelen: Det er mange (rare) regler i gamle testamentet, som ikke gjelder i kristendommen fordi da Jesus ga oss mulighet til å få frelse, ble reglene i gamle testamentet “slettet”. Så dette er ikke regler som gjelder i kristendommen i dag, men regler som hører til jødedommen siden de bare har gamle testamentet. 🙂

    22. Veldig godt skrevet Kristine, og helt enig! På en måte skjønner jeg at de ikke vil at vielse av to av samme kjønn skal skje, for det handler jo om hva Gud mener er riktig og hva som står i bibelen. Likevel er det veldig mye som står i bibelen som kristne mennesker ikke følger, spesielt dette med samleie før ekteskap og det finnes haugevis av flere eksempler. Er ikke også skilsmisse en synd? Derfor synes jeg det blir for dumt å komme å si at “det er i mot det Gud vil”, for hello det er mye han har “sagt” som ikke følges av troende i dag. Det er som om halve kristennorge plutselig bestemte seg for at bibelen skulle tolkes til ord og prikke.
      Tenk også på hvor mye dette betyr for de som faktisk kan gi sin elskede sitt ja i kirken, det burde veie mye mer enn at et par kristne fnyser over det. Er selv 100% ateist og tror ikke på et ord som står i bibelen eller at det finnes en gud, så vet ikke om jeg er den rette til å uttale meg om det. MEN uansett er jo bibelskriftene eldgamle, og stammer fra en tid der f.eks. homofili ikke var lov. Tror selv at “Guds ord” hadde sett litt annerledes ut hvis de hadde blitt “skrevet ned” i nyere tid.. 🙂 Skjønner godt at noen kristne reagerer, men det Norge trenger akkurat nå er litt mer åpenhet og nestekjærlighet.

    23. Lurer på hvorfor du bryr deg så mye om hva som skal foregå i kirken når du er ateist? 🙂 Burde ikke det egentlig vært opp til de kristne som bruker kirken, og ikke ateister som har sitt eget livssyn? Jeg bryr meg ikke noe om hva humanismen gjør liksom, og hva som burde vært lov og ikke!

    24. Jeg er selv kristen, og synes det er fint at ateister også bryr seg om kristendommen og kirkens regler. Vi bryr oss jo tross alt om islam, forholdsvis i midtøsten, og er imot de strenge styrene som IS vil innføre? Kanskje er det det at vi bryr oss om ting som foregår utenfor våre rekkevidder som vekker store reaksjoner fra enkelte folk? Det er jammen ikke lett å vite hva som er riktig å gjøre, men jeg støtter i hvert fall kirkens beslutning om å la homofile gifte seg i kirken. Det var på tide 🙂

    25. ventet på at du skulle skrive som dette!! orker ikke engang lese kommentarene over da jeg vet jeg bare kommer til å bli kjempe irritert… jeg er kristen, mener dette er heeeelt rett!! skulle skjedd for lengst, og jeg er så utrolig glad på ikke bare homofiles vegne, men hele Norges vegne. tenk at vi bor i et så flott land hvor vi er for likestilling av ALLE! ja, størst av alt er kjærligheten <3

    26. Så enig som jeg er i det du skriver har jeg ikke vert på lenge! Helt utrolig at noen personer fortsatt er så selvsentrerte at de ikke unner andre å føle noe så fantastisk som kjærlighet! Utrolig stolt over Norge, som har tatt det “store” steget! Håper bare folk finner det i sitt hjerte å være glad på dems vegne..

    27. At kristne er i mot homofili er rett og slett menneskeskapt. Jesus tilbragte tid sammen med de “svakeste” i samfunnet, som horer, tyver og syke. Han ga blaffen i hvem du var, og elsket alle like høyt.

    28. I think this is truly wonderful and revolutionary! In my opinion this was about time, homosexuality has over the years become more accepted by society, and finally the church has joined in on this positive trend. The fact that some priests have decided to quit after this change is in my view okay, because most “ordinary” people want a more liberal and accepting society, which the church and religions should be a part of. Thumbs up for Christianity in Norway finally saying yes to true, unconditional love!
      Unfortunately there still are a lot of religious people out there who never will come to terms with this revolutionary change. However, this is a big step in the right direction. Hopefully, other countries will soon follow our example!

    29. SÅ HVIS DU ER HOMO OG KRISTEN, SÅ SKAL DU BARE IGNORERE AT DU ER HOMO OG GIFTE DEG MED EN DAME? DA ENDER DU OPP ULYKKELIG, OG SOM BRUCE/CAITLYN JENNER!!! selv om en er homo, må de få lov å fortsette å være kristen, og være seg selv. ellers går det jo i mot alt gud sier, at du skal elske deg selv som du er osv.

    30. Når man sier “jeg har ikke noe imot homofile, vil bare at de ikke skal få gifte seg i kirken”, så JO DA HAR DU NOE IMOT HOMOFILE. Slutt å lat som om du er et bedre menneske enn det du er. Ingen tvinger deg til å være i kirka når noen homofile gifter seg. Bibelen sier kanskje noe som kan tolkes som om at homofili ikke er greit, men man kan faktisk ikke leve 100 % etter en bok som er over 2000 år gammel, man må modernisere seg litt. Og jeg blir så forbanna når folk som har homofobiske holdninger gjemmer seg bak Bibelen og sier at Gud mener det var feil, NEI, Gud mener nok at homofili er helt innafor, men de menneskene som skreiv Bibelen kan godt hende at hadde et problem med homofile. Så, faen heller dere som mener at homofile ikke skal behandles likt som resten av befolkningen, skjerp dere og fiks opp i den jævla stakkarslige holdninga deres. Gud skammer seg over dere.
      Og dere som forbanner dere over at folk som ikke er kristne stemmer ved kirkevalget, og at kirka ikke er et allment hus, er dere fuckings jævla dumme i hodet? Hvor får kirka pengene sine fra? Staten. Hvem er staten? Alle er staten, så alle burde få ha en påvirkning på hva pengene deres faktisk er med på å støtte. Finansier deres egen jævla religion og bare inkluder alle sterkt troende, så får dere nok være i fred og ingen skal bry seg med hvem dere vier eller ikke vier.

    31. Heisann
      Jeg ser tema om vielse av homofile i kirken har vært intens de siste dagene. Det er mange som begrunner at homofile burde få gifte seg, fordi vi er i 2016. Vielse av homofile har ingen ting med hvilke årstall vi lever i. Poenget er at læren i kristendommen ikke støtter homofili. De som er kristne følger bare den læren de tror på. Jeg tenker å ikke vie et homofilt par, burde ikke forveksles med diskriminering, fordi en må vite bakgrunnen for valget til enkelte av prestene som reserverer seg.
      Jeg ser ikke homofili som riktig, men jeg respekterer de som er homofile. Om jeg møter på homofile vil jeg respektere dem, og vise medmennskelighet. I en verden med så forskjellige mennesker vil det aldri være 100 prosent like meninger. Det viktige blir at en kan respektere folk for deres valg, og ikke tvinge sitt syn på dem, fordi det skal være mulig å mene noe annet enn det flertallet anser som riktig.
      Poenget er selv om vi lever i 2016, kan ikke likestilling være sentralt på alle områder. Folk har blitt for oppheng i likestilling at de krever det overalt , til og med der det ikke gir mening. Føler folk er etter å skape en reformasjon i enkelte religioner, men det må da ikke gå på bekostning av deres lære. Enten tror man på kristendommen, og følger deres lære, eller velger en å ikke gjøre det da læren går imot ens prinsipper.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg